Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 5 jan 2018
Leestijd: 1 minuut

Reclame Code Commissie niet blij met Neuken Liqueur

‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Neuken in de baas z’n tijd’: het zijn slogans waarmee Neuken Liqueur’ reclame maakt. De producent achter het alcoholhoudende drankje is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. De Commissie vindt dat de reclame ‘in strijd is met de goede smaak en fatsoen’.

Te brutaal

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) en SpiritsNL dienden een klacht in bij de Commissie over Neuken Liqueur. De slogans van het product vinden ze niet passen bij verantwoorde alcoholmarketing. De Commissie heeft de twee partijen inmiddels gelijk gegeven.

De Commissie vindt dat de producent van de drank terughoudender moet zijn in de reclames. Op de Facebookpagina van Neuken Liqueur zijn slogans te lezen als: ‘Noem je dit nou seks on the beach of NEUKEN op het strand?’ en ‘Met een string in je spleet zie je veel maar toch geen reet’.

Helder signaal naar alcoholbranche

De STIVA en SpiritsNL zeggen meerdere malen geprobeerd te hebben in gesprek te gaan met de producent van Neuken Liqueur, maar dat zou niets hebben opgeleverd. Met de uitspraak van de RCC, vinden de partijen dat ze een helder signaal hebben afgegeven in de alcoholbranche. „Als je er een potje van maakt, word je daarop aangesproken”, aldus Peter de Wolf, directeur van de STIVA.

SpiritsNL ziet Neuken Liqueur het liefst helemaal verdwijnen. Zij vindt dat het merk niet past bij de Nederlandse alcoholbranche. „De Nederlandse gedistilleerde sector staat voor verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde marketing. Deze uitingen passen daar absoluut niet bij.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.