Sander Schomaker
Sander Schomaker Openbaar vervoer 24 jan 2018
Leestijd: 2 minuten

Met de speciale bioscooptrein naar het filmfestival

Voor mensen die op een bijzondere manier naar de 47e editie van het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) willen reizen, is er dit jaar weer de bioscooptrein. Net als vorig jaar rijden er tijdens het festival (tussen 24 januari en 4 februari) elke dag speciaal ingerichte treinen van en naar Rotterdam.

De coupés zijn kleine bioscoopzalen en volledig ingericht om zo comfortabel mogelijk van een film te kunnen genieten. Alles is van rood pluche en de dikke gordijnen zitten potdicht, verder loopt er een gezellige, ouderwetse piccolo rond die popcorn uitdeelt.

iPads

Op de stoelen zijn iPads bevestigd waarop verschillende korte films vertoond worden. Na het succes van vorig jaar heeft de NS de samenwerking met het IFFR dit keer geïntensiveerd. Niet alleen in de speciale rood pluche bioscoopcoupé kan van de korte films genoten worden, ook de rest van de treinreizigers kan via streaming van het aanbod genieten op hun laptop, tablet of smartphone.

„Dat is dit jaar nieuw”, zegt Martijn Verhaegh van de NS. „Het is een onderdeel van de uitbreiding van onze samenwerking.” Volgens Verhaegh is er geen extra bewaking nodig in de speciale coupés. „Er is begeleiding en er is een piccolo, maar we gaan ervan uit dat de reizigers goed met de spullen omgaan.”

Volgens de NS is de korte film Clorophyl uit 2011 van de Amerikaanse filmmaker Barry Jenkins een echte aanrader, zo valt te lezen op hun site. Veel forenzen zouden het in het dagelijkse leven waarschijnlijk ook heerlijk vinden om – net als in het vliegtuig – te gaan zitten, een koptelefoon op te doen en te vragen welke film er vertoond gaat worden. Maar dat is volgens Verhaegh voorlopig nog toekomstmuziek.

„In het vliegtuig is het toch allemaal iets gecontroleerder. Daar is meer personeel aan het werk en mensen stappen niet in en uit. We zien deze samenwerking met het IFFR zeker als een testmarkt, maar het is nog te vroeg om nu te roepen dat we dit gaan invoeren op een reguliere trein. Er zijn veel kosten aan verbonden, dus voorlopig zullen we dit soort acties koppelen aan een evenement, maar het is zeker interessant om te kijken of we volgend jaar onze samenwerking met het IFFR weer verder kunnen uitbreiden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.