Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 29 jan 2018
Leestijd: 2 minuten

Discriminerende eisen geen probleem uitzendbureau’s

„Wij zijn binnenkort op zoek naar callcentermedewerkers maar we hebben in het verleden problemen gehad met Turken, zouden jullie daar rekening mee kunnen houden?" Dit was een van de vragen die het televisie TROS-Radar tijdens een onderzoek stelde aan uitzendbureau’s.

Je zou verwachten dat een uitzendbureau hier geen medewerking aan verleent maar tijdens de uitzending van Radar bleek dat iets minder dan de helft van de intermediairs met dit soort verzoeken akkoord ging. Het televisieprogramma benaderde in totaal 78 uitzendbureau’s met het verzoek om geen Marokkanen, Turken of Surinamers in hun selectie op te nemen voor callcenterwerk. Dit meldt de NOS.

Undercover

De redactie van het consumentenprogramma deed zich voor als een callcenter dat op zoek was naar nieuwe medewerkers. Ze benaderden uitzendbureau’s in alle provinciehoofdsteden van Nederland om hun van personeel te voorzien en spraken hierbij hun discriminerende wens uit.

Veel van de ondervraagde headhunters wisten dat zulke eisen volgens de wet verboden waren maar wilden toch meewerken met het verzoek. Vaak werd de eis niet genoteerd maar zouden ze hier op informele basis rekening mee houden. 47 procent van de onderzochte bedrijven ging hierop in.

Ruim een derde van de uitzendbureau’s gaf direct aan geen medewerking verlenen aan de wensen van de nepopdrachtgever om geen Marokkanen, Turken of Surinames voor de callcenterfunctie te benaderen. De overige 14 procent weigerde er rekening mee te houden bij de selectie maar legde de keuze bij de opdrachtgever.

Een van de vragen tijdens de uitzending ©Radar

Staatssecretaris

De beelden werden ook getoond aan staatssecretaris van Sociale Zaken Tamara van Ark die er met grote afschuw op reageerde. Ze gaf aan dat dit soort discriminatie op de arbeidsmarkt ‘toekomstdromen verwoest en ervoor zorgt dat ambitie eindigt in frustratie en dat talent wordt verspild’.

De branchevereniging van uitzendbureau’s ging in op de uitnodiging en nam plaats in de uitzending van Radar. Hier gaven zij aan de door Radar aan het licht gebrachte feiten onacceptabel en teleurstellend te vinden. ABU-directeur gaf aan dat er een cultuuromslag in zijn branche moest komen.

Er werden geen namen van uitzendbureau’s die over de schreef gingen genoemd. Als bij een vervolgonderzoek nog steeds blijkt dat ze de wet overtreden dan gaat Radar volgens presentatrice Antoinette Hertsenberg over op ‘namen en shamen’.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.