Imre Himmelbauer
Imre Himmelbauer Nieuws 11 jan 2018
Leestijd: 1 minuut

De Noord/Zuidlijn is nu echt bijna af

Ze was jarenlang een zorgenkindje van de gemeente Amsterdam, maar nu is de Noord/Zuidlijn toch echt bijna af. De aannemers hebben op donderdag de stations en de metrolijn zelf opgeleverd. De GVB begint volgende week met proefdraaien.

Op 20 januari kunnen mensen al een kijkje nemen bij zes van de acht stations van de aankomende metrolijn: Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein. De teller staat inmiddels op 16.000 aanmeldingen.

De lijn is bijna 10 kilometer lang en verbindt Station Zuid met het relatief moeilijk bereikbare Amsterdam-Noord. De lijn loopt onder meer onder het IJ en het centrum van de stad. Op 22 juli wordt de lijn definitief in gebruik genomen.

Probleemkindje

De Noord/Zuidlijn is al jaren een probleemkindje voor de gemeente Amsterdam. De plannen voor de metrolijn liggen al sinds de jaren 60 op tafel, maar na protesten werd besloten te wachten met het bouwen. In 2003 begon men alsnog met de constructie.

Destijds werd de deadline gezet op 2011. Door verschillende tegenslagen, zoals verzakkingen van panden aan de Vijzelgracht in 2004 en 2008 en een faillissement van onderaannemer Imtech, werd die datum bij lange na niet gehaald.

Stoppen was volgens een onderzoekscommissie echter ook geen optie meer. Maar door alle problemen zou de Noord/Zuidlijn uiteindelijk 3,1 miljard euro kosten; meer dan drie keer zoveel als oorspronkelijk begroot.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.