Sander Schomaker
Sander Schomaker Nieuws 19 dec 2017
Leestijd: 3 minuten

Zelfs Glazen Huis geeft 3FM geen glans meer

Het gaat niet goed met 3FM. Nooit stond de zender er qua luistercijfers slechter voor dan nu. 3FM richt zich volledig op jongeren, maar blijft wegzakken wat betreft marktaandeel. Uit de luistercijfers van oktober-november blijkt dat de zender, die vijf jaar geleden nog marktleider was, voor het eerst onder de 4 procent marktaandeel is gezakt.

Zwagerman

Het ooit haast onaantastbare 3FM heeft nu nog maar een schamele 3,8 procent en moet zelfs Radio 5 voorbij laten gaan. De klassieke zender Radio 4 zit 3FM zelfs op de hielen.

„Tragisch, hè”, reageert mediacriticus Marianne Zwagerman niet zonder ironie. Ondanks de inmiddels dramatische luistercijfers ziet Zwagerman nog wel bestaansrecht voor de zender. „De zender heeft zeker bestaansrecht, maar moet zich niet langer op jongeren gaan richten. Dat is volgens mij kansloos. Ze hebben nu toch wel bewezen dat ze die niet weten te bereiken. 3FM heeft nu geen smoel, niemand weet waar ze voor staan. Het is de taak van de publieke omroep om alle mensen in Nederland te bereiken en niet alleen die in de randstad. 3FM moet omgebouwd worden tot een zender die we nog niet hebben. Bijvoorbeeld een zender met Nederlandstalige muziek met lokale dj’s uit de provincie.”

Uittocht

De daling van de luistercijfers is al een paar jaar gaande. Vooral toen grote namen zoals Coen Swijnenberg, Sander Lantinga, Rob Stenders en Gerard Ekdom vertrokken, kelderde het marktaandeel.

Volgens Ruud de Langen, van mediabureau MindShare, moet 3FM stoppen met radio maken zoals ze dat nu doen en verdergaan als online platform. „Dat geldt ook voor NPO3 trouwens”, zegt De Langen. „Ze moeten kijken waar de doelgroep zit en daarnaartoe gaan. Dat zou de route moeten zijn. Nu maken ze lineaire radio en denken: kom maar naar ons toe. Dat is ouderwets denken. De nieuwe generatie moet je opzoeken.”

De Langen legt uit dat jongeren muziek bijna niet meer via de radio luisteren en dat dat één van de redenen is waarom de luistercijfers achteruit hollen. „Jongeren luisteren via Spotify of YouTube. Een andere reden is dat veel vaste luisteraars van 3FM met de bekende dj’s zijn meeverhuisd naar Radio 2.”

Zelfs Serious Request levert 3FM nauwelijks meer een tijdelijke opleving in luistercijfers op, stipt De Langen aan. „Vijf jaar geleden steeg het marktaandeel 3FM in de maanden november-december zomaar met 2 of 3 procent. Vorig jaar was dat nog maar een half procent.”

Volgens Zwagerman heeft Serious Request zijn beste tijd al lang gehad. „Daar moeten ze nu ook eens mee stoppen, alsjeblieft zeg”, zucht ze. „Vorig jaar was het nog een succes door dat nagellakjongetje, maar dat gebeurt niet nog een keer. Ik hoor steeds die aankondiging met veel bombarie en dan worden die namen genoemd van de dj’s die opgesloten worden. Ik ken ze niet en ik ben denk ik niet de enige. Vijf jaar geleden had 3FM tenminste nog dj’s waar mensen in Zwolle of Almelo voor naar het dorpsplein wilden komen. Maar bij de dj’s die er nu staan, daar haalt toch iedereen de schouders over op?”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.