Kasper Hermans
Kasper Hermans Nieuws 22 dec 2017
Leestijd: 1 minuut

‘Kerstgedachte gaat blijkbaar niet op voor dieren’

Veel supermarkten proberen rond de feestdagen klanten naar zich toe te trekken met kiloknallers, dat is de conclusie van de stichting Wakker Dier. Het superlaag geprijsde vlees heeft dan geen keurmerken merk in haar folders. Vooral voor kip- en rundvlees geldt dit enorm.

Plus positief

De enige supermarkt die daar enigszins van afwijkt, is Plus. Volgens Wakker Dier hebben zij als enige supermarkt in hun folder meer vlees met keurmerk staan dan zogenaamde kiloknallers.

De rest zit er ver boven, zo blijkt ook wel uit het gemiddelde. 68 procent van het vlees dat in de reclamefolders staat, is een zogenaamde kiloknaller. DekaMarkt scoort op dat gebied het slechtst, met een score van 86 procent.

„Om klanten de winkels in te lokken stunten supermarkten massaal met dierenleed. De kerstgedachte gaat blijkbaar niet op voor de dieren die op ons bord eindigen", vertelt Anne Hilhorst namens Wakker Dier.

Beter Leven

Ook zijn de keurmerken die het vlees heeft vaak niet de beste. Zo werd er slechts een aanbieding van biologisch vlees geteld en zijn heeft het 90 procent van de gekeurde producten slechts één Beter Leven-ster.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.