Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 13 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

’Zomervakantie openbaar vervoer moet korter’

De zomerdienstregelingen in het openbaar vervoer moeten niet langer duren dan de zomervakantie van het onderwijs van zes weken en beter worden afgestemd op alle economische activiteiten in een regio. Dat vindt het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer.

Vakantie buiten de vakantieperiode

De organisatie, die klachten registreert en bemiddelt wanneer reizigers er niet uitkomen met een ov-bedrijf, ontving tussen juli tot en met september veel klachten over de zomerdienstregelingen. Een jaar geleden was dit ook al een onderwerp voor veel klachten. Deze speciale dienstregelingen – waardoor treinen, bussen, trams en metro’s minder vaak rijden en soms een andere route kiezen – duren bij vervoerders tussen de zes en negen weken. Daarmee gelden ze vaak ook buiten de schoolvakanties in een regio. „Er wordt soms ook nauwelijks rekening gehouden met het feit dat veel economische activiteiten (toerisme) juist in die ‘vakantieperiode’ volop doorgaan.”

Past niet in moderne tijd

Het OV loket plaatst sowieso vraagtekens bij het uitgangspunt van zomerdienstregelingen, schrijft het in een rapportage over het derde kwartaal van 2017. „Een dienstregeling op halve kracht past steeds minder goed in de moderne tijd”, zegt het OV loket. „Onder andere omdat er steeds minder sprake is van collectieve vakanties.” Als het dan toch moet, dan zou zo’n dienstregeling bij alle stad- en streekvervoerders zeker niet langer moeten duren dan zes weken, vindt de ombudsman.

De klachten komen uit alle regio’s. Zo ontving het OV loket een klacht over de zomerdienstregeling van GVB in Amsterdam. „In een drukke stad als Amsterdam een zomerdienstregeling invoeren, dat vind ik echt niet kunnen. Trams en metro’s rijden vaak minder en zijn ook overvol met toeristen. Er wordt beweerd dat het minder druk is, maar ik zou niet weten op welke lijn. Amsterdam wil een 24-uurs economie zijn. Zo gaat dat niet lukken. Ik reis zelf elke dag met trams en metro’s en ze zitten overvol.”

Zomerperiode niet overal rustiger

De overheden die opdrachtgever zijn van de ov-bedrijven zouden ook een rol moeten hebben. „Die kunnen in hun programma eisen stellen dat een zomerdienstregeling maximaal zes weken mag duren”, aldus het OV loket. Uiteraard kan de zomerdienstregeling in de ene regio eerder starten dan in de andere regio in verband met de verplichte vakantiespreiding. Verder is het belangrijk om ook rekening te houden met alle economische activiteiten. In sommige regio’s kan het in de zomertijd heel druk zijn.”

In de kwartaalrapportage is het OV loket ook kritisch over de afhandeling van Geld Terug bij Vertraging verzoeken door NS. Volgens de ombudsman kampt de vervoerder al langer dan een half jaar met achterstanden. „Het is belangrijk dat NS deze achterstanden zo snel mogelijk oplost. En in de tussentijd moet er beter gecommuniceerd worden met reizigers die op een antwoord wachten. Zij worden nu vaak in het ongewisse gelaten omdat ze na een ontvangstbevestiging weken niets horen. Ze weten niet of hun klacht wel in behandeling is genomen of misschien is kwijtgeraakt.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.