Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 1 nov 2017
Leestijd: 2 minuten

Twee boetes per dag voor gevaarlijk gedrag op spoor

In het afgelopen jaar is een recordaantal boetes voor gevaarlijk gedrag rond het spoor uitgeschreven. Vooral bij de overwegen gaat het vaak mis. Dit jaar staat het aantal boetes al op 796, tegen 517 in 2016.

ProRail controleert steeds strenger. Risicovol gedrag op overwegen is wettelijk verboden en de boete hiervoor kan oplopen tot 220 euro. Dit is niet alleen om iemand die zich misdraagt te straffen, maar ook om anderen te waarschuwen en risicovol gedrag proberen te voorkomen. „Want al gaat het allemaal nét goed: ook elke bijna-aanrijding leidt tot vertraging van het trein-, en vaak ook het wegverkeer”, laat ProRail weten. „En tot grote schrik bij de machinist en overige weggebruikers.”

Er zijn helaas ook gevallen waarbij het niet ’nét goed’ gaat. Dit jaar zijn er vijf mensen omgekomen door een botsing met een trein op een overweg. Het aantal dodelijke ongevallen op overwegen is de afgelopen 30 jaar dan wel met 80 procent gedaald – toen kwamen er 68 mensen om -, maar iedere aanrijding is er een te veel, meent ProRail.

Daarom wil ProRail het aantal ongevallen op overwegen nog verder terugdringen door overwegen veiliger te maken. Het liefst door ze te vervangen door tunnels, een brug of een andere ongelijkvloerse kruising. Nieuwe spoorlijnen zoals de Hanzelijn, Betuweroute en de Hogesnelheidslijn hebben al geen overwegen meer. Ook een groot deel van de Randstad is inmiddels overwegvrij.

Overwegen verdwijnen

Nederland telt op dit moment 2365 overwegen waarvan 1792 die openbaar toegankelijk zijn. „De afgelopen 4 jaar heeft ProRail meer dan honderd overwegen verwijderd en beter beveiligd. Daarmee hebben we bereikt dat inmiddels 90 procent van de openbare overwegen beveiligd zijn.”

Maar een overweg vervangen door een tunnel of brug kan niet overal. Overwegbomen moeten op deze plekken voorkomen dat mensen oversteken als er een trein aankomt. „Maar we hebben vaak haast en niet altijd het geduld om te wachten tot de overwegbomen opengaan. Maar snel langs of onder de gesloten overwegbomen door schieten is en blijft levensgevaarlijk. We zien dit gedrag helaas nog dagelijks.”

De spoorbeheerder is dan ook druk doende om meer maatregelen te verzinnen om overwegen veiliger te maken. Er zijn hiervoor inmiddels verschillende proeven gestart. Zo wordt er gewerkt aan betere herkenbaarheid van een overweg. „We brengen betere verlichting en een duidelijke ’vloer’ aan. Weggebruikers zien dan eerder dat ze een overweg naderen.”

Daarnaast moet er zo min mogelijk afleiding rond een overweg zijn en daarom is ProRail bezig om overbodige borden en objecten weg te halen. Ook wordt er duidelijke markering van veilige zones binnen de overwegbomen aangebracht, zodat duidelijk is waar iemand nog wel veilig kunt staan. En uiteraard moeten mensen zelf beter leren opletten. Dit hoopt ProRail voor elkaar te krijgen met verschillende bewustwordingscampagnes.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.