Drukke spits? Het wordt alleen maar erger helaas

We staan steeds vaker en langer in de file. Foto: ANP

Foto van 'Anne-Fleur Pel'

Anne-Fleur Pel

6 NOV 2017

Files op de weg. Overvolle treinen. Files op het fietspad. File mijden wordt steeds lastiger. Ieder jaar wordt het drukker op de wegen waardoor het aantal opstoppingen verder toeneemt en de files in de spits steeds langer duren. „Er hoeft maar iets te gebeuren en je ziet file. Ook steeds vaker overdag. Zo intensief wordt ons wegennet gebruikt”, zegt Arnoud Broekhuis, manager ANWB Verkeersinformatie.

Vorige week beleefde Nederland met 1016 kilometer de drukste avondspits van het jaar. En dat terwijl de weersomstandigheden niet eens slecht waren en het aantal ongelukken wel meeviel. De ANWB ziet de stijging van het aantal files de komende jaren niet veranderen. Door het aantrekken van de economie en de dalende werkloosheid is er meer zakelijk verkeer op de weg en het autobezit neemt alleen maar toe, ook voor ritjes in de vrije tijd.

Gaat de spits de hele dag duren?

Maar van het doemscenario dat de ochtendspits zal overgaan in de avondspits is (vooralsnog) geen sprake, zegt Broekhuis. Wel wordt het overdag steeds drukker. En dat is logisch, zegt Broekhuis. „Dan rijden de mensen die de ochtendspits willen mijden. Maar ’s avonds zien we ze allemaal tegelijk terugkomen.” En niet alleen zij. Ook de mensen die een dagje weg zijn geweest, sluiten aan in de rij. De ergste van beide spitsen. En niet alleen in de Randstad. In heel Nederland wordt het drukker.

De filezwaarte is in het derde kwartaal opnieuw gestegen met 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Over het hele jaar genomen steeg het vorig jaar met 12 procent en net na de crisis in 2015 met 20 procent. Broekhuis verwacht voor dit jaar niet zo’n hoge stijging, „maar ieder procentje erbij heeft effect op de capaciteit”. Het extra asfalt dat in de afgelopen jaren is aangelegd, is alweer verzadigd, stelt hij. „Er hoeft maar iets te gebeuren en je ziet meteen hoe kwetsbaar we zijn. Waarom we de spits niet mijden? Blijkbaar kan dat niet, want je gaat er niet voor je lol in staan.”

Denken in oplossingen

Maar we moeten het toch op een of andere manier voor elkaar weten te krijgen dat we elkaar niet meer zo in de weg rijden, fietsen of staan? De ANWB heeft in een poging het rapport Maak Nederland Filevrij geschreven met daarin ideeën om knelpunten op snelwegen op te lossen. Op de eerste plaats staat het creëren van een eigen rijstrook voor vrachtwagens. Daarna volgen onder meer het stimuleren van het gebruik van de elektrische fiets en beter en meer openbaar vervoer.

Maar in het openbaar vervoer is het niet veel rustiger in de ochtend- en avondspits. Zo druk zelfs, dat het voor NS-personeel verboden is om dan te reizen. De vervoerder houdt momenteel een proef met voordeliger reizen buiten de ’hyperspits’ tussen 7.30 tot 8.30 uur. Houders van een Altijd Voordeel-abonnement krijgen aan de randen van de spits, maar buiten de ’hyperspits’, 40 procent korting. Mijden ze de ochtendspits helemaal dan is dat 60 procent korting.

Meer treinen tegen drukke spits

Daarnaast zet NS de komende jaren meer treinen op het spoor en vernieuwt de vervoerder bestaande treinen voor meer capaciteit. Maar ondanks alles blijft staan in de spits erbij horen, zegt NS. In de nieuwe intercity’s wordt dit zelfs gefaciliteerd met ’leunplaatsen’ waar reizigers comfortabel kunnen ’stitten’, ofwel staand zitten.

Maar al voordat de trein in zicht is, ervaart de treinreiziger drukte. Komen zij op de fiets naar het station dan lukt het een op de vijf niet om een stallingsplekje te vinden. Het ontbreken van voldoende bewaakte rekken is voor ruim een derde de reden waarom ze niet op de fiets gaan, blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond.

Fietsfiles ook steeds erger

In de steden worden de fietsfiles op de fietspaden ook steeds langer. Uit onderzoek van CROW-Fietsberaad blijkt dat één op de tien fietsers de fietspaden zo druk vindt dat hij voor z’n gevoel het openbaar vervoer of de auto wordt ingejaagd.

En zo lijken we elkaar overal de drukte in te jagen. Het land snakt naar innovaties die het file- en spitsleed kunnen verzachten. En naar werkgevers die flexibel werken toestaan. Om hierin verder te komen heeft een coalitie uit de autowereld, de tweewielerbranche, het wegtransport en het openbaar vervoer vorig jaar de handen ineen geslagen in de Mobiliteitsalliantie. Ze pleiten voor slimmere, flexibelere, groenere en veiligere mobiliteit in Nederland. Dat ook het nieuwe kabinet, na jaren van bezuinigen, het belang hiervan inziet blijkt volgens de alliantie uit de 2 miljard euro extra die het uittrekt voor investeringen in weg, water en ov/spoor en daarnaast ook extra investeert in de fiets.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Log in om een reactie te plaatsen

Views

300+

Baudet: VVD is een kutpartij

Baudet: VVD is een kutpartij

Thierry Baudet tijdens een congres van het Forum voor Democratie. / ANP

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

VANDAAG, 22:08

Thierry Baudet, lijsttrekker van het Forum voor Democratie, heeft de VVD een kutpartij genoemd op Twitter. De politicus geeft tegenover Rutger Castricum van PowNed meer uitleg over zijn uitspraak.

Man mag bij promotie geen vergiet en piratenpak aan

Man mag bij promotie geen vergiet en piratenpak aan

Leden van de Poolse Kerk van het Vliegend Spaghettimonster. Op het bord de tekst „Vrees het monster niet!" / EPA

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

VANDAAG, 20:57

Een man die lid is van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster mag tijdens zijn promotiezitting geen piratenpak aan en geen vergiet op zijn hoofd hebben. Dat heeft het College voor de Rechten van de Mens vandaag geoordeeld.

Normalerwijs dragen promovendi tijdens de zitting bij de TU Delft een traditioneel zwart rokkostuum. De man, Michael Afanasyev, wilde echter door zijn geloof in een piratenkostuum en met een vergiet op zijn hoofd komen, omdat zijn religie zou voorschrijven dat hij bij officiële gelegenheden zo gekleed is. De universiteit verbood dat echter en daarom diende hij een klacht in bij het CvRM.

Twee kinderen komen om door ongeval Vlissingen

Twee kinderen komen om door ongeval Vlissingen

Ook de hulpdiensten konden de levens van de kinderen niet redden. / ANP Ginopress

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

VANDAAG, 19:59

Door een ongeluk op de Sloeweg Noord in Vlissingen zijn dinsdagochtend twee kinderen om het leven gekomen. Een driejarige jongen uit Hulst overleed ter plekke. Het vijfjarige zusje van de peuter bezweek later aan haar verwondingen. Het meisje was met een traumahelikopter zwaargewond naar een ziekenhuis in Rotterdam vervoerd.

De auto waarin zij zaten kwam op de andere weghelft terecht en botste op een tegemoetkomende auto. De dertigjarige moeder, die de auto bestuurde, is ook naar het ziekenhuis gebracht. Ook de mannelijke bestuurder is naar het ziekenhuis gebracht.

Leeuw bijt andere leeuw voor ogen van bezoekers dood

Leeuw bijt andere leeuw voor ogen van bezoekers dood

Het incident vond plaats in de grot waar de leeuwen slapen. Daar hangen geen camera's. / Colourbox

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

VANDAAG, 18:59

Een leeuw in het Nederlandse Burgers' Zoo heeft een leeuwin voor de ogen van bezoekers doodgebeten. Dat meldt Omroep Gelderland.

De dieren zouden volgens bezoekers achter elkaar aan hebben gerend en hebben gebruld naar elkaar. Daarna ontstond er een gevecht tussen de twee dieren in de grot waar de leeuwen normaal slapen.

40.000 Nederlanders trappen in nepmail met virus

40.000 Nederlanders trappen in nepmail met virus

Wie het virus installeert, stuurt zonder het te weten zijn bank- en creditcardgegevens naar de hackers. / Colourbox

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

GISTEREN

Al 40.000 Nederlands hebben dinsdag een gevaarlijke link toegestuurd gekregen die een virus kan installeren. De link stond in een mail die afkomstig zou zijn van DHL of PostNL.

In de mails staat dat er een pakket naar je onderweg is en dat je alleen je gegevens hoeft te controleren, zodat het pakketje naar het juiste adres verzonden wordt.

Camera videoWaarom staken jullie, vragen Finn en Abel

Foto van 'Sander Schomaker'

Sander Schomaker

GISTEREN

De tweeling Finn en Abel Schomaker interviewde directeur Peter de Hart van hun school De Werf in Zaandijk.

Jaarlijks kindervragenuur in Tweede Kamer

Elk jaar een vragenuur voor kinderen ©ANP

Foto van 'Jelmer Visser'

Jelmer Visser

GISTEREN

De Tweede Kamer stemde bijna unaniem in met het invoeren van een vragenuurtje speciaal voor kinderen. Alle partijen, behalve het Forum voor Democratie, willen scholieren een keer per jaar de kans geven om naar de Tweede Kamer te komen. Hier kunnen zij vragen te stellen aan bewindspersonen. Dit meldt het ANP.