Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 24 okt 2017
Leestijd: 3 minuten

Kleinere zorgverzekeraars scoren het beste

(Bijna) iedereen vindt de zorgverzekering te duur dus vullen we in december de ene zorgvergelijker na de andere in om eventueel voordelig over te kunnen stappen. De Consumentenbond vraagt al 5 jaar lang naar de mening van 10.000 panelleden over hun zorgverzekeraar en hoe tevreden ze hierover zijn. Wat blijkt: De kleinere verzekeraars komen als winnaar uit de bus.

De Consumentenbond heeft de Zorgmonitors van de afgelopen 5 jaar naast elkaar gelegd „om de balans op te maken”. Hieruit blijkt onder meer over welke zorgverzekeraar klanten het meest tevreden zijn, welke het beste de betalingen afhandelt en welke de beste website heeft. Consumenten waren het meest tevreden over de zorgverzekeraars DSW, ONVZ en PNOzorg. De 4 grote verzekeraars CZ, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis doen het minder goed.

Tevreden over dienstverlening

In iedere Zorgmonitor wordt standaard geklaagd over te hoge premies en eigen risico, maar waar de panelleden wel tevreden over zijn is de service van hun zorgverzekeraar. „Sterker nog: Ruim twee derde van de Nederlanders is nog nooit overgestapt van zorgverzekering”, laat de Consumentenbond weten. Gemiddeld geven de panelleden een 7,6 voor dienstverlening. Het hoogst scoren DSW, ONVZ en PNOzorg. Over 5 jaar bekeken krijgt dit drietal een 8,1. De laagst scorende zijn allemaal grote verzekeraars of vallen onder een groot concern. Hekkensluiter is VGZ met een 7,2, op de voet gevolgd door Avéro Achmea, Zilveren Kruis, Menzis, IZZ en Delta Lloyd.

Onoverzichtelijke website

De verschillen tussen de best en minst scorende verzekeraars zitten onder andere in de beoordeling van de klantenservice en de website. Zo doet die laatste van Avéro Achmea het al jaren niet best onder de panelleden. „Je hebt geen inzicht in wat er allemaal gedeclareerd is”, luidt een van de kritieken. „Zo kan ik niet controleren op verkeerde rekeningen en die zijn er wel weet ik uit ervaring.”

Waar iedere verzekeraar wel goed op scoort is het uitbetalen van zorgkosten aan verzekerden en zorgverleners. In 2012 had 80 procent van de panelleden daar nooit problemen mee en in 2016 is dat gestegen tot ruim 90 procent. Het minst tevreden zijn consumenten over de prijs-kwaliteit verhouding van de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Maar weinig overstappers

Veel mensen vullen tegen het einde van het jaar een zorgvergelijkingswebsite in om te kijken of het voordeliger is om over te stappen. Toch maken uiteindelijk niet veel mensen een overstap. Rond de 6,5 procent gaat hiertoe over. Volgens de Consumentenbond uit tevredenheid over de eigen zorgverzekeraar. „Een ander veelgenoemde reden om te blijven is de collectiviteit waar verzekerden, meestal via de werkgever, in zitten.”

Aanvullend en eigen risico

Wat ook uit de Zorgmonitor blijkt is dat er steeds minder aanvullende zorgverzekeringen worden afgesloten. Daarnaast kiezen steeds meer verzekerden voor het verhogen van het eigen risico. Dit jaar is dat 12 procent.

Vanaf half november kan er weer overgestapt worden naar een andere zorgverzekeraar of kan het huidige pakket worden aangepast. „Vaak is een lagere premie een reden om over te stappen, maar vind je service belangrijk, dan kan het geen kwaad om eens naar de kleinere verzekeraars te kijken.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.