Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 3 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

In de nieuwe intercity kun je comfortabel ‘stitten’

In de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) die vanaf 2021 over het spoor moet gaan razen, gaat veel aandacht uit naar het fenomeen ’stitten’, oftewel staand zitten. Ondanks dat de 79 nieuwe treinen samen zo’n 25.000 extra zitplaatsen opleveren, blijft staan in de spits erbij horen. „En dat willen we zo goed mogelijk faciliteren”, zegt Maarten Bakker, programmamanager bij NS.

De spoorvervoerder heeft eerder al eens getest met ’stitten’. Dit betekent onder meer dat er kussens worden gemonteerd op de balkons van de trein waar reizigers tegenaan kunnen leunen. Door het toenemende aantal reizigers in de komende jaren is hier geen ontkomen aan, meent Bakker.

Waarom de nieuwe intercity’s geen dubbeldekkers zijn, is omdat er meer waarde gehecht wordt aan het reiscomfort. Bakker: „Op een aantal lijnen kunnen we niet anders dan dubbeldekkers inzetten gezien het aantal reizigers. Waar dat wel kan, geven we de voorkeur aan enkeldekstreinen omdat we horen dat reizigers dit meer waarderen.”

NS heeft bij de Franse treinenbouwer Alstom 79 nieuwe intercitytreinen besteld. Er is in het ontwerp, waar dinsdag een demonstratietrein van werd gepresenteerd, veel aandacht uitgegaan naar zitcomfort, ruimte voor reiziger en bagage en toegankelijkheid. „Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg”, laat NS weten.

De nieuwe intercity gaat in 2021 voor het eerst rijden op het traject van Breda naar Amsterdam. Op deze hogesnelheidslijn wordt de snelheid van de intercity verhoogd van 160 naar 200 kilometer per uur. Geen echte hogesnelheidslijn dus. Hiervoor is geen ruimte op het spoor gezien de afstanden tussen de stations die moeten worden aangedaan.

In 2022 volgt het traject Eindhoven naar Den Haag. In de jaren daarna gaat de trein op alle intercityverbindingen rijden. De treinstellen moeten 30 tot 35 jaar op het Nederlandse spoor blijven rijden.

De locomotief heeft een lange spitse neus met een brede zwarte baan langs de ramen. Het zwart verloopt op de zijkanten van de trein naar NS-blauw. De demonstratietrein wordt de komende tijd gebruikt om conducteurs, machinisten, technici, schoonmakers en klanten ‘in het echt’ te laten ervaren hoe de nieuwe intercity aanvoelt. Het interieur en exterieur worden steeds aangepast naar nieuwe inzichten en beslissingen.

De trein krijgt verder (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, (USB-)stopcontacten in eerste en tweede klasse, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.