Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 7 sep 2017
Leestijd: 2 minuten

’Leg focus bij verkeersles op de eigen woonplaats’

Bij verkeerslessen op de basisschool en het voortgezet onderwijs moet de focus komen te liggen op gevaarlijke situaties in de eigen woonplaats. Algemene verkeerslessen zijn minder effectief bij het voorkomen van ongelukken, zeggen politie, Bond voor Verzekeraars en verkeerskundig ict-bureau VIA verbonden in het STAR-collectief.

Ochtendspits het gevaarlijkst

De meeste ongelukken met kinderen en tieners vinden in de eigen woonomgeving plaats. Nu maandag alle scholen weer beginnen, pleit het STAR (Smart Traffic Accident Reporting)-collectief voor het geven van ’lokale voorlichting’. „Verkeerseducatie moet meer maatwerk worden, ook voor volwassen verkeersdeelnemers, en zich richten op de woonplaats waar de scholieren wonen en naar school en (sport)verenigingen reizen”, aldus STAR. „Lokale voorlichting, vooral over gevaarlijke situaties in de ochtendspits, is effectiever dan algemene informatie over de verkeersveiligheid.”

Stijging ongevallen zorgelijke trend

Uit een analyse van verkeersdata van kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar over de periode 1 januari 2014 en 22 augustus 2017 komt naar voren dat zij vooral verongelukken in hun eigen woonplaats rondom de schooltijden. Deze jonge verkeersdeelnemers raken steeds vaker betrokken bij (ernstige) verkeersongevallen en de organisaties spreken van „een zeer zorgelijke trend”. Op een gemiddelde doordeweekse dag zijn bijna drie keer zoveel jongeren bij ongevallen betrokken dan op een weekenddag. Meer dan de helft zat op een bromfiets, vooral jongens van 16 en 17 jaar.

Grootste gevaar: 50 km/u zones

„Opvallend is dat een kwart van de ongevallen plaatsvindt in de veilig geachte 30 km/u zones. De 50 km/u zones zijn het gevaarlijkst: bijna twee op de drie jeugdongevallen heeft daar plaats. Ook gaat het nog geregeld mis op oversteekplaatsen.” STAR pleit daarom ook voor gericht verkeerstoezicht op 50 km/u wegen en verbetering van de verkeersvoorzieningen op de 30km/u en 50 km/u wegen.

Het aantal jongeren dat bij ongevallen betrokken raakte lag in de eerste helft van dit jaar op 3073, een stijging van maar liefst 18 procent ten opzichte van de eerste helft van 2014 (2612 jongeren).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.