In het nieuws

'Reclames weg, NPO moet niet aan kijkcijfers denken'

ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

12 AUG 2017

Als het aan Paul Römer, de directeur van de Omroep NTR ligt, verdwijnen de reclames van NPO1, 2 en 3 en de radiozenders. Volgens hem moet ook andere doelen van de publieke omroep - zoals het bereiken van een groot publiek - aan de kant worden geschoven.

„Dat is gedeeltelijk een commerciële overweging", zegt Römer in een interview met de Telegraaf. „Het is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken."

Twaalf procent meer zendtijd

Het verdwijnen van de STER-reclames zou volgens Römer maar liefst twaalf procent extra zendtijd opleveren. In Nederland is er op de publieke omroep sowieso veel meer reclame te zien op de publieke omroepen in andere West-Europese landen. Tussen elk televisieprogramma zit namelijk een reclameblok van zo'n vijf minuten, hetgeen in bijvoorbeeld België, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk heel anders is. Daarbij worden op de NPO tijdens voetbalwedstrijden van bijvoorbeeld Oranje er alleen al twee volwaardige reclameblokken ingepland tijdens de rust.

Dit betekent dat NPO veel reclame-inkomsten zal mislopen, als de blokken eruit worden geschrapt. Jaarlijks wordt er dankzij de spotje zo'n 180 à 200 miljoen euro opgestreken. Daar komt nog eens bij dat er dus twaalf procent meer televisie en radio gemaakt moet worden (tenzij de NPO volledig terug wil vallen op herhalingen), hetgeen uiteraard ook extra kosten met zich meebrengt.

Bereid extra te betalen

Er zijn volgens Römer verschillende mogelijkheden om dat op te vangen. Zo zou volgens een onderzoek van het mediabedrijf Ericson liefst 56 procent van de Nederlanders bereid zijn om extra te betalen voor een publieke omroep zonder reclames.

De reacties op het onlangs gelanceerde platform NPO Start waren echter een stuk minder positief dan het beeld dat Römer probeert te schetsen. NPO Start kwam als een uitbreiding en upgrade op het al bestaande Uitzending Gemist met als extra opties het terugkijken in HD én dat je van alles kan genieten zonder reclames.

Dag Boer Zoekt Vrouw?

Bovendien noemt een deel in hun kritiek NPO Start juist een commercieel initiatief: „Ik dacht dat ik al een abonnement had bij de NPO. Het heet belasting betalen", zo zei een van de vele verontwaardigden.

Dit terwijl Römer in zijn interview juist beweert dat de NPO al het commerciële denken overboord moet gooien. „Als je de reclames eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren", zegt Römer. „Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt zijn fantastische programma's, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel."

Recht op meer geld

Toch hoeft niet per se de Nederlander meer te gaan betalen. Volgens Römer heeft de NPO namelijk al recht op meer geld via het huidige belastingsysteem. „Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro." Dat zou het gat van het missen van reclame-inkomsten in zijn geheel natuurlijk wel opvangen.

Een andere mogelijkheid is om de programma's op NPO 1, 2 en 3 te vermarkten aan derden, zoals dit al in Frankrijk gebeurt. Momenteel verdienen marktpartijen zoals Ziggo en YouTube geld aan NPO-programma's, hier zou de publieke omroep een deal uit kunnen slaan.

Rigoureuze keuzes

Overigens wil Römer niet alleen van de STER-reclames af. Volgens hem moet er ook gekeken worden naar de overvloed aan radiozenders die momenteel onder de NPO vallen als er 'rigoureuze keuzes' gemaakt moeten worden vanwege bezuinigingen. „Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5."


Views

300+

Kindje (2) overleden na zwemmen in recreatieplas
Likeability of 3

Kindje (2) overleden na zwemmen in recreatieplas

Foto ter illustratie: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

GISTEREN

Een peuter van twee jaar oud is vrijdagavond overleden na enige tijd onder water te hebben gelegen bij recreatieplas Funbeach in Panheel, Midden-Limburg.

Hulpdiensten kregen omstreeks half zeven een melding dat er iets mis was. Omstanders die het kind uit het water haalden, begonnen met reanimeren en hulpdiensten namen even later de reanimatie over. De peuter overleed enige tijd later in een ziekenhuis in Roermond.

De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd en gaat uit van een noodlottig ongeval. Over de identiteit van het slachtoffer, en of het gaat om een jongen of een meisje, zegt de politie niets.


dislike
user_04af0f5807548e07ebb4030760fb48c375d3473f_avatar

Views

1k+

Hittegolf op komst: 'Grootste droogte van deze eeuw'
Likeability of 2

Hittegolf op komst: 'Grootste droogte van deze eeuw'

Houd je van warm weer? Dan zit je de komende dagen goed in Nederland. / Pexels

Foto van 'Imre Himmelbauer'

GISTEREN

Wie hoopt de komende dagen lekker van het strand te genieten, kan zijn geluk waarschijnlijk niet op. Nederland gaat namelijk een flinke hittegolf tegemoet en dat betekent dat de temperaturen regelmatig boven de 30 graden uitkomen.

Dat zegt weerman Marco Verhoef tegen het AD. Het wordt de komende dagen al warm met temperaturen van boven de 25 graden, maar vanaf dinsdag wordt het overal in het land meer dan 30 graden.

15 dagen


sad
user_04af0f5807548e07ebb4030760fb48c375d3473f_avataruser_f58943cf89efe018d85a873d205f595cdfa98138_avatar

Views

1k+

Ophef over Marokkaanse anti-bikiniactie #WeesEenMan

Ophef over Marokkaanse anti-bikiniactie #WeesEenMan

Op een strand dichtbij de Marokkaanse stad Rabat draagt één vrouw een bikini, terwijl de andere volledig bedekt de zee in is gegaan. / AFP

Foto van 'Imre Himmelbauer'

GISTEREN

In Marokko is ophef ontstaan over een campagne die ervoor moet zorgen dat mannen hun vrouwen ontmoedigen om met bikini naar buiten te gaan. Met de hashtag #WeesEenMan worden mannen opgeroepen hun vrouw niet onbedekt of 'onzedig' naar buiten te laten gaan.

Dat meldt de NOS. De campagne is opgezet door een op de islam geïnspireerde Facebook-pagina. Hun oproep met de hashtag #WeesEenMan werd ruim 14.000 keer gedeeld en krijgt veel aandacht in grotere steden als Rabat.

Macho-ideeën


Views

1k+

Dagenlang lege benzinepompen door chauffeurstekort

Verschillende tankstations in Nederland staan met lege handen door de droogte en chauffeurstekort. / ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

GISTEREN

Automobilisten moeten de komende weken niet verbaasd opkijken als het niet meer mogelijk is voor ze om te tanken. Mede door de aanhoudende droogte hebben de tankstations in Nederland last van aanvoerproblemen van brandstof. En dat kan ervoor zorgen dat je in de komende weken nog een keer voor een lege benzinepomp staat.

Olielek

Door de droogte is het waterpeil in de rivieren gezakt en kunnen schepen met brandstofdepots minder zwaar beladen worden. Ook het grote olielek in de haven van Rotterdam zorgt voor oponthoud van de brandstoffen, meldt branchevereniging Tankstations BETA. Door het olielek moeten schepen steeds worden schoongemaakt om te voorkomen dat de olie verder wordt verspreid. Daardoor kunnen minder schepen de brandstofdepots bevoorraden.


Views

3k+