We filteren massaal ons leven op social media

7 juli 2017 om 19:02 door Anne-Fleur Pel
We filteren massaal ons leven op social media
Ter illustratie. Foto: Colourbox

Het lijkt een onschuldig cijfer: 70 procent van de millennials gebruikt een filter voor de foto’s die deze groep op social media plaatst. En: 60 procent post nooit ’minder leuke zaken’ uit zijn leven. Maar de druk die social media op jongeren leggen, moet niet onderschat worden.

Ideaalbeeld

De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek van Metro onder bijna 2000 jongeren in de leeftijd van 18 tot 34 jaar. Slechts een derde post een foto zonder filter op social media. Dat is iets van deze tijd kun je zeggen, maar het heeft ook te maken met de prestatiedrang van de jonge generatie en het ideaalbeeld dat zij en anderen voor zichzelf schetsen.

„Jongeren op social media jagen elkaar over de kling”, zei Jan Derksen, hoogleraar klinische psychologie en psychotherapie aan de Radboud Universiteit en Vrije Universiteit Brussel eerder tegen Metro. „Ze zijn continu hun buitenkant aan het versterken, maar hun binnenkant, het verdriet, de angst, hun schreeuw om aandacht, kunnen ze nergens kwijt.”

In ieder geval niet altijd op social media, blijkt uit reacties van Metro-lezers. Uit het onderzoek blijkt dat 35 procent vaak of weleens een post heeft geplaatst waarvan hij of zij later spijt had. Vaak van schrijfsels over hun (depressieve) gevoelens. „Dat ik moe was en niet alles voor iedereen kan zijn. Mensen vonden dat ik me enorm aanstelde en egoïstisch was”, schrijft een Metro-lezer.

„Dat ik me eenzaam voel en dat ik te veel stress heb en niet aan ieders verwachting kan voldoen”, schrijft een ander. Of: „Van een foto waar ik toch niet tevreden over was of mijn eenzaamheid in toonde.” Bijna 60 procent geeft aan nooit ’minder leuke zaken’ te posten. „De millennial geeft van buiten een positief beeld, maar als je aan de binnenkant kijkt, staat daar: Help, ik verzuip”, zegt Derksen.

Spijt van foto's

Bij het merendeel van de berichten waar jongeren spijt van hadden, ging het om dronkenmanskiekjes of foto’s waarop ze niet voordelig uit de bus komen. „Een foto van mijn silhouet in bikini waarbij je m’n buik een beetje kon zien”, zegt er een. Maar ook mooie foto’s kunnen zelfs voor kopzorgen zorgen. „Het was een selfie. Het was eigenlijk een hele mooie foto, maar ik vond dat ik stom overkwam door het te posten. Normaal vind ik het bij anderen ook een beetje oppervlakkig. Dus toen ik het zelf deed, voelde ik me stom en nogal hypocriet.” 83 procent van de millennials die spijt had van een post heeft deze verwijderd.

Nare reacties

Bijna een kwart zegt weleens een nare reactie op social media te hebben gekregen over een post. Scheldwoorden en beledigingen over lelijke selfies of uiterlijke kenmerken komen het vaakst voor. 15 procent zegt dat iemand anders weleens een foto van hem of haar heeft verspreid waar hij of zij zich voor schaamde. De helft heeft de verspreider hiervan vervolgens gevraagd de foto te verwijderen.

Dat social media een grote rol spelen in het leven van de millennial blijkt ook uit de vraag wat zij het meeste zouden missen als ze een week geen telefoon hadden. Op de eerste plaats eindigde WhatsApp, op de hielen gevolgd door Facebook. Ze hebben zelfs liever een maand geen seks (58 procent), dan een maand geen telefoon.

 

OVER METRO'S DOSSIERS

Elk weekend duikt Metro de diepte in! Hoe? Elke zaterdag vind je bij ons verhalen over de meest spraakmakende zaken. We kennen het, doordeweeks moet alles vlug maar gelukkig is er in het weekend tijd om lekker lang te lezen over opzienbarende onderwerpen. Boeiend? Absoluut! Schokkend? Soms. Confronterend? Misschien. Interessant, met een knipoog en vanuit meerdere perspectieven belicht? Altijd!

Onze beste auteurs, vormgevers, filmmakers en fotografen stellen deze bazige dossiers voor je samen. Zo heb jij op maandag gegarandeerd een tof verhaal om te delen met vrienden en collega's. Met Metro’s Dossiers ben je helemaal up to date. Stop met koppensnellen en verwen je hersencellen!

Deze week gaat het over stress en burn-outs: hoe komt het toch dat het lijkt alsof onze generatie massaal op de bank bij de psycholoog ligt en bovenal: hoe voorkom je dat je zelf met een burn-out eindigt? We deden een enquête onder ruim 1800 lezers, en vroegen experts en ervaringsdeskundigen naar hun visie op burn-outs. Allemaal met maar een doel: het taboe op burn-outs doorbreken.

Meer uit Dossier Burn-out:

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!