Gevaar smartphone in auto pijnlijk duidelijk gemaakt

13 juli 2017 om 16:59 door Jessica Heijmans
Gevaar smartphone in auto pijnlijk duidelijk gemaakt
Foto: ANP

Een ongeluk veroorzaken door te appen, dat kan ook jou gebeuren. Die boodschap maakt verzekeraar Interpolis door middel van een indrukwekkende reclame pijnlijk duidelijk.

De reclame begint met enkele mensen die vertellen over hun smartphonegebruik in het verkeer. Vervolgens krijgen zij de kans om dit te testen op een speciaal parcours. Een paar bestuurders knallen vol op de obstakels terwijl ze bezig zijn met hun mobiel. Even schrikken natuurlijk, maar echte gevolgen zijn er op dat moment niet.

‘Ik was met mijn carkit aan het klooien’

De video neemt echter een aangrijpende wending wanneer Koen verschijnt en zijn verhaal doet aan de deelnemers. „Ik zit op een vrijdagmiddag in de auto met mijn carkit te klooien, ik probeer een nummer terug te zoeken”, begint Koen zijn verhaal. „Toen ik opkeek, stond het ineens stil voor me. Ik ben met een snelheid van 90 km/h op een auto voor mij geknald.” Koen heeft een auto met moeder en twee kinderen geraakt en ziet dat de vrouw niet geheel bij bewustzijn is. „Ik hoor ergens achter me dat de kinderen oké zijn, waardoor ik ze eigenlijk min of meer vergeten ben en me helemaal richt op de moeder.”

Vervolgens ziet Koen een traumahelikopter landen en weet hij dat het goed mis is. „Ik heb meteen aangegeven dat ik met mijn telefoon bezig was. Het is mijn fout. Steeds vraag ik: ‘Hoe is het nou met die moeder?’” Hij krijgt te horen dat de moeder het zal halen, maar het jongetje op de achterbank nog maar een overlevingskans van 10 procent heeft. „Dan stort je wereld echt in.” 's Avonds krijgt Koen het slechte nieuws: de jongen is overleden.

 

Laat je niet afleiden

Met de reclame, die in samenwerking met productiemaatschappij WeFilm is gemaakt, wil Interpolis mensen bewustmaken van de mogelijke gevolgen van het gebruik van het mobieltje tijdens het autorijden. Volgens de verzekeraar gebruikt maar liefst 89 procent van de Nederlanders de smartphone in het verkeer. De boodschap: laat je niet afleiden tijdens het rijden. Om hierbij te helpen heeft de verzekeraar de Automodus app ontwikkeld.

Het verhaal van Koen is echt, legt ontwikkelaar Ruben Cusell uit aan het AD. Ook de reacties van de mensen die het parcours reden zijn niet gespeeld. Dat is wellicht de kracht van de reclame. „Het raakt je omdat het echt is en iemand voor de camera durft te komen die een dodelijk ongeval heeft veroorzaakt. De kijker ziet zichzelf zitten. Je kunt je verplaatsen in de persoon die het ongeval heeft veroorzaakt, omdat bijna iedereen zijn smartphone weleens gebruikt achter het stuur”, legt Dick van der Lecq, directeur van reclamebureau Etcetera, uit. „Het is een van je grootste nachtmerries die op indringende manier wordt gebracht.”

Maatschappelijke betrokkenheid

Interpolis is zeker niet het eerste bedrijf dat kiest voor een maatschappelijk betrokken reclame. „Dit is een beweging die al een tijd aan de gang is”, vertelt marketingdeskundige Marcel Beerthuizen. „Bedrijven zijn zich ervan bewust dat ze moeten laten zien wat hun bijdrage aan de samenleving is, het is belangrijk om een reden te geven waarom ze bestaan, in marketingterminologie wat hun ‘purpose’ is.”

De behoefte daaraan komt volgens Beerthuizen zowel vanuit het publiek als de werknemers. „Consumenten vinden het tegenwoordig belangrijk dat bedrijven niet alleen maar geld verdienen en producten verkopen, maar dat ze ook teruggeven aan de maatschappij. Maar ook de mensen die daar werken vinden het belangrijk dat ze werken voor een bedrijf dat zich betrokken toont.” Bovendien, stelt Van der Lecq, trekt de overheid zich terug, waardoor er een kans ontstaat om deze ‘vaderlijke’ rol over te nemen. „Naast hun commerciële winstoogpunt, doen ze iets terug voor de maatschappij.”

‘Hoe minder ongelukken, hoe beter’

Dat een verzekeraar kiest voor deze reclame, vindt Van der Lecq niet gek. Die zit namelijk met enorme stijging van kostenposten in hun maag. „De kans op een ongeluk met mobiel is immers tot wel tien keer groter.” Van der Lecq twijfelt zeker niet aan de integriteit van Interpolis. „Maar er ligt ook een business issue aan ten grondslag."

Ook Beerthuizen snapt de keuze van Interpolis wel: „Het zijn campagnes die in eerste instantie ver lijken te staan van het dagelijkse werk, maar uiteindelijk heeft ook verkeersveiligheid direct te maken met Interpolis. Hoe minder ongelukken, des te beter voor iedereen.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!