‘Goede antwoorden fout gerekend bij examen Frans’

12 juni 2017 om 16:30 door Jessica Heijmans
‘Goede antwoorden fout gerekend bij examen Frans’
Foto: ANP

Wat doe je als een leerling het goede antwoord heeft gegeven, maar het antwoordmodel dit fout rekent? Dat is de vraag die talloze leraren Frans zich de laatste weken hebben gesteld. Want in het eindexamen van havo en vwo staan diverse fouten, die de examenmakers niet hebben toegegeven, meent lerares Charlotte Goulmy.

Tot nu toe zijn er bij bijvoorbeeld drie vragen van het examen Frans vwo aanvullingen gedaan door het College voor Toetsen en Examens (CvTE), die worden dus meegenomen in de beoordeling. Maar, zo stelt Goulmy, er staan meer fouten in het examen die niet worden erkend. In totaal is het examen voor minimaal 16 procent ondeugdelijk, volgens de lerares. „Leerlingen worden afgerekend op een examen dat sowieso niet klopt.” En dat kan grote gevolgen hebben: „Je kunt op zulke kleine dingen zakken.”

'Diëten staat gelijk aan anorexia?'

In het examen van dit jaar worden een aantal opvallende antwoorden geëist „Bij een van de vragen wordt van de leerlingen verwacht om iemand die een dieet volgt gelijk te stellen aan iemand die aan anorexia lijdt", vertelt Goulmy. Daarnaast spreekt de lerares Frans over een antwoord waarbij de leerling kan kiezen uit twee synoniemen. „Dan heb je dus dikke pech, want je kunt niet van te voren weten welke van de twee men wil horen”, aldus Goulmy. „Het is vergelijkbaar met wanneer je mensen de vraag 'hoe heet de dochter van Willem-Alexander' stelt, waarbij Amalia, Alexia, Ariane en Beatrix de antwoordopties zijn. Het kan dan zijn dat je Amalia kiest, maar het antwoordmodel enkel Alexia als het goede antwoord rekent.”

Op eigen houtje goed rekenen

Dat het examen veel losmaakt, blijkt ook op de Facebookpagina van Levende Talen. „Als je als docent Frans moeiteloos negentiende-eeuwse Franse romans tot je kan nemen, maar achter je oren krabt bij sommige vwo-examenvragen, is er ergens bij CvTE dan wel bij CITO iets mis”, stelt een van de leraren.

Bovendien wordt er gediscussieerd over hoe je als leraar moet omgaan met de fouten. Want, zo stelt een van de leraren, het kan oneerlijk zijn als docenten op eigen houtje antwoorden goed gaan rekenen. „Hierdoor ontstaat grote ongelijkheid en dat vind ik dan weer niet fair tegenover mijn leerlingen en die van anderen.”

Goulmy durfde het zelf niet aan om de antwoorden goed te rekenen. „Ik moest mij van de directie aan het antwoordmodel houden.” Voor leraren die het wel doen, heeft de docent respect: „Genoeg docenten duperen hun kandidaten liever niet en sluiten met hun tweede corrector kort dat ze ook goede antwoorden goed rekenen. Die docenten zijn mijn helden." Maar, zo stelt zij, het is belangrijker dat het antwoordmodel gewoon juist is. „Ik wil een kloppend correctiemodel zodat iedere docent iedere leerling eerlijk kan nakijken en nee dat is niet teveel gevraagd."

Zwaar voor leraren

Dit probleem schaadt niet alleen de leerlingen, ook de leraren ondervinden last van de foutieve correctiemodellen: „Vorig jaar heb ik ook gekeken naar de fouten in het examen, en berekend wat mijn leerlingen meer konden scoren als het antwoordmodel juist was. Ik heb daar zoveel last van gehad", stelt Goulmy. „Ik wist welk kind gedupeerd was door welk punt, en daar werd ik woest van.” Omdat het te persoonlijk werd, besloot de lerares dit jaar niet de link naar concrete leerlingen te maken. „Ik ging er bijna kapot aan. Het geeft het gevoel dat als ik harder had geknokt voor een eerlijk antwoordmodel, een bepaalde leerling nu wel zou kunnen gaan studeren."

Een andere docent Frans, die anoniem wil blijven, stelt dat de relatie tussen leraren onderling onder druk komt te staan. Op dit moment heeft zij een conflict met de tweede corrector over het antwoordmodel. „We worden tegen elkaar uitgespeeld, en dit is niet in het belang van de leerlingen. Er is er maar een die er een einde aan kan maken: de CvTE.”

Sluimerend probleem

Het goede nieuws: het aantal fouten is minder dan vorig jaar, stelt Goulmy. „Dit probleem is al twintig jaar oud, en ik heb verschillende instanties aangesproken, zoals de Inspectie voor het Onderwijs, Cito, de Nationale Ombudsman". Maar helaas krijgt de lerares maar weinig gehoor van de organisaties en wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd. „Ze zeggen gewoon 'je hebt ongelijk, doei!”

In een reactie aan Metro laat CvTE weten alle vragen van leraren 'zorgvuldig' te bekijken. Het gaat hierbij niet om de hoeveelheid opmerkingen, maar de inhoud hiervan: „Als een opmerking van een docent/examensecretaris hout snijdt, dan wordt er een aanvulling op het correctievoorschrift naar alle scholen gestuurd. Het kan echter ook zijn dat we het na bestudering van de opmerking niet eens zijn met de vragensteller.”

Voor de lerares Frans is er een lichtpuntje. Maandag kreeg zij van de Inspectie voor het Onderwijs te horen dat haar brief aan hen serieus wordt genomen. „Er is aan het CvTE gevraagd hoe ze mijn klachten precies inhoudelijk gaan afhandelen." Aan Metro liet de inspectie weten toezicht te houden op de procedure. Wordt vervolgd dus.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!