Dekker serieus over recordaantal klachten examens

12 mei 2017 om 17:28 door Sofie Smulders
Dekker serieus over recordaantal klachten examens
Foto ter illustratie: Colourbox

Een record breken is meestal iets positiefs, maar niet wanneer het over de binnenkomende klachten van de eindexamens gaat. Bijna 59.000 werden er tot nog toe al doorgebeld, vertelde klachtenlijn-coördinator Sterre Teunissen van het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) vrijdagochtend op de radio. Staatssecretaris Dekker zegt de klachten serieus te nemen.

De eindexamens gingen afgelopen woensdag van start. Vmbo-leerlingen kregen al Nederlands, transport en logistiek en voertuigentechniek voor de kiezen. De havisten hebben scheikunde, Nederlands, geschiedenis en Frans erop zitten en vwo’ers maakten de examens geschiedenis, Engels, kunst, M&O (Management en organisatie, red.) en Nederlands. Dat laatste examen zorgde voor flink wat heibel op de eerste dag.

Klachten, klachten en nog eens klachten

Bijna 28.000 klachten kwamen er binnen over het examen Nederlands. Ook dat is een record: vorig jaar werd er 26.104 keer geklaagd over het havo-examen Engels. Het was voornamelijk de inhoud van het vwo-examen Nederlands waar veel leerlingen problemen mee hadden. Menigeen kwam, net als vorig jaar, in tijdnood en de open vragen konden ook op veel klachten rekenen. Daarbij zouden er spelfouten in het examen zitten. 

Op social media verscheen de ene na de andere grap over het betreffende examen, waaronder onderstaande klassieker. Gelukkig kan er dus ook een beetje om gelachen worden, maar wat betreft Sander Dekker moeten klachten absoluut serieus genomen worden. Dekker nam vrijdagmiddag plaats bij het belpanel van LAKS en legde eerder die ochtend uit wat zijn visie op de examenklachten is.

 

„Het betekent niet dat als er veel klachten zijn, dat het dan automatisch te moeilijk is geweest. Maar het is wel een aanleiding om er eens goed naar te kijken”, vertelde Dekker aan de NOS. Hij moedigt het aan dat leerlingen vooral blijven klagen. „Better safe than sorry.”

Ook Sterre Teunissen vertelde op de eerste dag van de examens aan Metro dat de examenkandidaten vooral moeten klagen. „Als er een fout in je eindexamen staat en je meldt dat aan ons, dan geven wij dat door aan het college, en kan er een aanvulling op het correctievoorschrift worden doorgevoerd. Daar help je niet alleen jezelf mee, maar ook anderen.”

In onderstaande video legt het LAKS uit dat klagen altijd zin heeft, niet alleen als het om inhoudelijke zaken gaat. Als je het doet voor een hoger cijfer, heb je meestal pech, maar klagen kan je wel degelijk helpen. Om stoom af te blazen zodat je weer verder kunt met blokken voor je volgende examen, maar je kunt het LAKS ook benaderen voor klachten over de organisatie van het examen. 

 

Op de website examenklacht.nl vind je alles wat je moet weten over klachten met betrekking tot de eindexamens van dit jaar. 

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
d