Binnenland

Camera videoHoe overleef je het OV in een rolstoel?

Foto van 'Noelia Romero Cabrera'

6 APR 2017

Het openbaar vervoer zou toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Toch is dat voor mensen in een rolstoel lastiger dan misschien zou moeten en zelfstandig de trein in gaan, zonder hulp, is bij sommige stations en treinen zelfs onmogelijk. Metro nam de proef op de som en ging een dagje het openbaar vervoer in met rolstoelrijder Lysanne Bakker uit Den Haag.

Meedoen aan samenleving

Sharon Dijksma, staatssecretaris van infrastructuur en milieu zegt in reactie op vragen van het CDA: “Toegankelijk openbaar vervoer is van groot belang om zo zelfstandig mogelijk aan de samenleving mee te kunnen doen. Alle inspanningen zijn erop gericht om een zelfstandig toegankelijk spoorsysteem te realiseren met een beperking.” Dijksma benadrukt dat Nederland voorop loopt in Europa op dit gebied.

Opties

Aanpassingen in het openbaar vervoer zijn er wel gedaan. Zo is er een speciaal OV-abonnement waarbij je tevoren je treinreis kunt boeken, zodat je niet meer hoeft in of uit te checken en kunnen begeleiders gratis meereizen met een OV-begeleiderskaart. Datzelfde geldt voor hulphonden in de trein. Op stations zelf kun je assistentie krijgen van het personeel daar om je te helpen in te stappen in de trein. Er zijn op veel stations hellingbanen voor rolstoelen en kinderwagens, liften, roltrappen en extra brede poortjes. Op de stations vind je ook de geleidelijnen voor visueel beperkten en op een aantal stations zijn braillepictogrammen aangebracht bij de perrons en de poortjes. In Rotterdam en Amsterdam geldt dat veel haltes inmiddels al gelijkvloers zijn met de bussen, trams en metro’s – en anders zijn er uitklapbare planken. In Den Haag is dat vooral met de oudere trams nog niet het geval: er zijn nog trams met trappetjes bij de ingang. Scootmobiels mogen overigens zowel in Amsterdam, Utrecht als in Rotterdam niet met de bus mee, wel met de tram of metro als er voldoende plek is.

Stand van zaken nu

Op veel trajecten in Nederland rijden nu al treinen met een gelijkvloerse instap. Daarnaast is er een netwerk van assistentieverlening waar steeds meer mensen met een beperking gebruik van maken. Daarbij wordt de hulp geboden door mensen op de stations zelf, niet door conducteurs. Momenteel is op 107 van de 246 stations assistentieverlening mogelijk. Het gaat dan om alle grote en drukke stations, maar ook een aantal kleinere stations. Op de regionale spoorlijnen is weinig assistentie nodig volgens Dijksma, omdat daar alleen lagevloertreinen met uitschuiftreden rijden.

‘Dit geeft me vrijheid’

Lysanne (29 jaar) zit al haar hele leven in een rolstoel. Ze heeft een handbewogen rolstoel maar gebruikt ook een rolstoelscooter waarmee ze zich buitenshuis motorisch kan voortbewegen. Ze reist graag, doet dat al een aantal jaar zelf en ziet het eigenlijk als een avontuur. “Ik reis veel naar mijn moeder met de trein. In de stad ga ik met de bus of tram. De tram is het makkelijkst, want daar is er geen opstapje en je hoeft ook niet te reserveren of elke keer om hulp te vragen. Alleen het inchecken is nog wel een dingetje: soms zit die wat verder weg dan je met je rolstoel bij kunt komen.”

Met de taxi gaat ze niet. “Nee, dat doe ik niet!” roept ze uit. “Dan moet ik zo lang wachten. Als ik dan wil reizen, moet ik een half uur van tevoren buiten staan, dan met de taxi en als ik terug wil, kan ik pas bellen als ik weet dat ik weg ga; zo ben ik twee of drie uur onderweg terwijl dat een half uurtje met de trein is.”

Treinreizen vindt ze prima te doen, hoewel minder eenvoudig. “Je moet je eerst aanmelden via internet en er een kwartier van tevoren zijn. Dan moeten er mensen komen met de brug en me in de trein en er weer uit helpen. Het is een heel gedoe, maar het gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb één keer meegemaakt dat de assistentie er niet is, maar soms ben ik er ook wel eens eerder uit dan dat de assistentie er is. En als zij er niet zijn, of het lukt niet in m’n eentje, dan vraag ik gewoon of iemand me wil helpen. Mensen zijn altijd wel behulpzaam.” Ze lacht. “Ik ben wel eens door vier mensen tegelijk de trein uit getild in m’n stoel.”

Spannend is het soms wel. “Vaak als ik ’s avonds laat nog met de tram ga, als die dan bijna leeg is, dan heb ik toch wel wat kriebels in m’n buik, omdat er dan bijna niemand is die me dan eventueel kan helpen.”

Vervelende opmerkingen of mensen die raar tegen haar doen merkt ze niet op. “Die moet je gewoon negeren. Ik lees in de trein meestal gewoon een boek, dan heb ik er geen last van. Oordopjes in, dan komt het wel goed! Als je overal op gaat letten, daar word je niet vrolijk van.”

Verbeteringen zijn altijd mogelijk, weet ook Lysanne. “Het mooist zou zijn als ik geen assistentie meer hoef aan te vragen, als ik gewoon iemand kan vragen de brug ervoor te zetten. Het is fijn als ik minder snel hulp hoef aan te vragen, als ik het gewoon zelf kan doen.”

De afgelopen jaren heeft ze gemerkt dat het beter geworden is in het openbaar vervoer voor mensen met een rolstoel. “Je moest eerst drie uur van tevoren aangeven dat je met de trein mee wilde, nu is dat maar een uur. Zo hoef je niet zoveel vooruit te plannen, dat geeft veel vrijheid. Het is zo’n uitkomst. Ik kan nu zelfstandig weg, het is een heel stuk van mijn vrijheid. Zodra het kon, ben ik het openbaar vervoer in gegaan. Ik vind het heel bijzonder dat ik dit zelfstandig kan doen, dit is een hele stap vooruit. Ik ben nu nergens van afhankelijk.”

Zonder obstakels

Jules Coenen is vrijwilliger als coach om mensen met een beperking te helpen met het openbaar vervoer. “Ik ben daarmee begonnen toen in mijn omgeving iemand in een rolstoel terecht kwam, toen kwam ik ineens al die beperkingen tegen. Als we ergens heen wilden, moest je een taxi huren om er te komen. Toen, tien jaar geleden, waren er twee in heel Den Haag: als je op een mooie dag naar Scheveningen wilde, kon dat gewoon niet. Ik heb een keer een treinritje naar Eindhoven gemaakt. Heen ging dat prima, maar terug moesten we in een oude trein uit Duitsland: met heel smalle deuren en drie treden omhoog de trein in. Hij moest toen uit een rolstoel getild worden in een brandweergreep. Hij kon dan nog wel tegen een geintje, maar dat zijn best gênante dingen. Daar kom je pas achter als je het meemaakt.”

Hij coördineert nu de coaches die mensen helpen in het openbaar vervoer. “Het is belangrijk dat je met een beperking snel in een voertuig komt en zorgt dat je veilig staat of zit. Je moet er met een rolstoel goed in kunnen, zonder dat er een groot gapend gat of hoogteverschil tussen halte en voertuig is.”

Jules is ook betrokken geweest bij de verbouwingen op Den Haag Centraal: “Daar werd iedere dag doorgewerkt. Soms stonden er wel eens hekken direct op of net naast de geleidelijnen voor blinden: heel vervelend voor iemand die de hekken niet kan zien. Of er waren liften die ineens buiten werking waren. Nu moet het busplatform nog worden aangepast, dat wordt ook nog wel een dingetje. In het openbaar vervoer moet alles wat nieuw is, toegankelijk zijn en anders aangepast worden. Mensen moeten zonder obstakels van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken."

Struikelpunten

Ergernissen die Lysanne en andere mensen in een rolstoel in het dagelijks leven regelmatig tegenkomt:

  • Tafeltjes in restaurants of café’s waar je met een rolstoel niet onder kunt
  • Liften die niet werken, waardoor je niet op een perron kunt komen
  • Auto’s die geparkeerd staan op de hoek van de straat, waardoor je niet gemakkelijk en veilig de stoep op en af kunt
  • Ongelijk liggende stoeptegels, waardoor je heen en weer geschud wordt als een malle en zelfs uit de stoel kunt vallen
  • Kriskras geparkeerde fietsen die de stoep versperren
  • Incheckpaaltjes die te hoog zijn om bij te kunnen of te ver weg van de rolstoelplekken
  • Voertuigen die te ver van de halte af stil komen te staan of waarvan het gat tussen deur en stoep te groot is om veilig zelf overheen te komen
  • Rolstoelplaatsen die in beslag worden genomen door mensen die alleen aandacht hebben voor hun telefoon
  • Buschauffeurs of tramchauffeurs die niet begrijpen dat mensen in een rolstoel langer nodig hebben om in te stappen

Iedereen moet mee kunnen

In Den Haag is stichting Voorall actief voor Hagenaars met een lichamelijke, verstandelijke of zintuigelijke beperking en voor mensen met een chronische ziekte, zo’n 100.000 mensen. Margreet Roemeling, projectcoördinator toegankelijkheid, vertelt: “Het is belangrijk dat bij alles wat je doet, bouwt en ontwerpt, je altijd rekening houdt met iedereen, of je wel of geen beperking hebt: volledige inclusiviteit dus. Het is makkelijker om dingen aan te passen op de tekentafel dan achteraf. We geven nu advies aan bedrijven, organisaties om dingen te verbeteren en testen de toegankelijkheid van gebouwen, zodat mensen thuis kunnen kijken of ze er wel heen kunnen. Bij het centraal station in Den Haag hebben we meegekeken op de tekeningen. Voor blinden of slechtzienden was het bijvoorbeeld niet duidelijk op welk perron je moet zijn en hoe je weet op welk perron je nu staat. We doen ook aan bewustwording: gebouwen of voertuigen die slecht toegankelijk zijn voor mensen met een beperking is deels een stukje onwetendheid, maar ook wel een combinatie met mentaliteit. Wij willen ervoor zorgen dat mensen zelfstandig hun leven kunnen volgen."

Toekomst

Het spoorsysteem volledig toegankelijk maken vraagt om forse ingrepen, zegt Dijksma. “Die kunnen helaas niet van vandaag op morgen gerealiseerd worden.” De bedoeling is dat over ongeveer drie jaar 92 procent van de reizen van en naar een toegankelijk station gemaakt kunnen worden en zal het merendeel van de sprintertreinen en de treinen op de regionale spoorlijnen zelfstandig te gebruiken zijn door mensen met een rolstoel. Tot en met 2024 zullen er in totaal 53 extra stations van assistentieverlening worden voorzien. Welke stations dit zijn, wordt bepaald in samenspraak met diverse belangenorganisaties. Ook de tijden waarop assistentie kan worden aangevraagd zijn op diverse stations recent verruimd. In de bestaande lagevloertreinen worden schuiftreden ingebouwd en er worden alleen nog nieuwe toegankelijke treinen gekocht. Volgens Dijksma lopen deze plannen tot nu toe goed op schema. Voor de verbeteringen worden grote investeringen gedaan, niet alleen voor mensen in een rolstoel, maar ook mensen met een visuele of auditieve beperking. Sneller dan de planning – eind 2025 is streefdatum – wordt lastig, zegt Dijksma: “Voor aanpassing van de perronhoogte zijn zogenaamde buitendienststellingen nodig, die slechts beperkt kunnen worden verleend. De planning daarvan is al een keer versneld en zit aan de bovengrens van wat haalbaar is."


Views

29

1150 dieren Oostvaardersplassen zo snel mogelijk weg

1150 dieren moeten weg uit de Oostvaardersplassen

Edelherten in de Oostvaardersplassen Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

1 UUR

In de Oostvaardersplassen moeten dit najaar nog slechts 1100 grote grazers leven. Dat betekent dat 1150 herten en paarden zo snel mogelijk weg moeten uit het natuurgebied.

Dit is het advies van de commissie-van Geel dat woensdag werd aangeboden aan de provincie Flevoland. Het aantal dieren dat weg moet kan nog oplopen door de geboorte van jongen dit voorjaar. Het maximale aantal grote grazers dat uiteindelijk in de Oostvaardersplassen mag leven, is 1500. Op die manier kunnen graslanden, planten en struiken weer gaan groeien.

980 edelherten

Het aantal heckrunderen hoeft niet kleiner te worden, maar in het geval van de paarden en herten moet er wel ingegrepen worden. Dit houdt praktisch in dat 980 edelherten afgeschoten worden. Voor 180 paarden wordt gekeken naar alternatieve natuurgebieden in Europa.

Het aantal grote grazers, dat was opgelopen naar meer dan vijfduizend vorig najaar, moet drastisch naar beneden vanwege geadviseerde aanpassing van het gebied en omdat de natuur tijd nodig heeft om zich te herstellen.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

17

Picnic moet Max Verstappen 150.000 euro betalen

In het filmpje is te zien hoe een lookalike van Max Verstappen een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

3 UUR

Wat een leuke motiverende video had moeten worden, is uitgelopen op een dure grap. Online supermarkt Picnic moet Max Verstappen 150.000 euro betalen vanwege het verspreiden van een filmpje met een lookalike van de autocoureur.

De rechtbank in Amsterdam heeft deze schadevergoeding vastgesteld. Eerder had de rechter al bepaald dat de reclame niet door de beugel kon.

Lookalike Max Verstappen

In het filmpje is te zien hoe een lookalike van Max Verstappen een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht.

Reclame Jumbo. Foto: ANP

Grappig bedoeld

Picnic reageert heel erg verbaasd en gaat in beroep. „Ons Facebookfilmpje was grappig bedoeld en alleen bestemd om personeel te motiveren. Zodra we hoorden dat Max het niet leuk vond, hebben we het filmpje diezelfde dag offline gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat Max een schade zou hebben geleden van zo’n groot bedrag.”

Extreem hoog

De rechtbank stelde eerder dat het portretrecht van Verstappen zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. „Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten.” Dat het om een parodie ging, verandert daar niets aan, meende de rechter.

Picnic vindt het bedrag extreem hoog. „In Nederland is nooit eerder in vergelijkbare zaken zo’n hoge vergoeding toegekend. Dit zijn Amerikaanse toestanden.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

63

'Meer scholieren willen starten met de pabo'

'Meer scholieren willen starten met de pabo'

Er zijn weer meer vooraanmeldingen voor de pabo Foto: Colourbox

Foto van 'Sofie Smulders'

VANDAAG, 11:49

Als juf of meester voor de klas? Voor deze banen lijkt meer animo te zijn, blijkt uit het aantal vooraanmeldingen voor de pabo.

Op dit moment telt de Vereniging Hogescholen 6268 vooraanmeldingen, dat waren er met 5342 vorig jaar ruim 900 minder, weet De Telegraaf. Basisschoolleerkrachten in spe kunnen zich nog krap een week aanmelden voor de pabo, de deadline hiervoor ligt op 1 mei.

Toelatingstoets

Het aantal studenten dat interesse heeft in een baan als basisschooldocent is de afgelopen jaren licht gestegen. Ten opzichte van vijftien jaar geleden is het aantal eerstejaars pabostudenten echter flink gedaald. In 2003 waren er nog 9700 mensen die begonnen aan de studie.

Toen de toelatingstoets werd ingevoerd, nam dit aantal weer heel snel af. De reden voor het invoeren van die toets, was het verbeteren van de kwaliteit van de opleiding.

Of het aantal studenten dat in september start met de pabo daadwerkelijk hoger is dan vorig jaar, hangt deels van die toelatingstoets af.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

36

Groen licht via telefoon van fietser en automobilist

Groen licht via telefoon van fietser en automobilist

Verkeerslicht op de Wilhelminakade in Rotterdam Foto: ANP

Foto van 'metronieuws'

VANDAAG, 09:39

Er met je smartphone voor zorgen dat het verkeerslicht op groen springt? In Nijmegen worden er dit jaar verkeersinstallaties geplaatst waarmee dat mogelijk is.

Dat betekent niet in dat je achter het stuur met je telefoon in de weer bent, nee, via slimme systemen wisselen de installaties informatie uit met fietsers en automobilisten, meldt het AD.

Reisadvies op maat

De systemen, ontwikkeld door Talking Traffic, hebben meerdere functies in het vervoer. Zo kunnen verkeersstromen beter gereguleerd worden door fietsers bijvoorbeeld voorrang te geven met groen licht en krijgen automobilisten reisadvies op maat.

De installaties komen langs grote doorgaande wegen in Nijmegen te staan. In eerste instantie gaat het om dertig van die installaties.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

87

Inchecken met je mobiel en bankpas straks mogelijk?

Hoe handig zou het zijn als je straks ook met je mobiel of bankpas kunt inchecken? Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 08:31

Je hebt nog 1 minuut voordat je trein komt. Haastig zoek je naar je OV-chipkaart, maar die blijkt nog thuis te liggen. Snel ren je naar het loket om een nieuwe OV-chipkaart te halen. Maar hoe handig zou het zijn als je met je betaalpas of mobiel kon in- en uitchecken?

Proef

Goed nieuws, want enkele grote banken en creditcardbedrijven bereiden een proef voor waarbij je met je bankpas of creditcard kan reizen in het openbaar vervoer. De bedoeling is dat reizigers straks kunnen in- en uitchecken met hun betaalkaart, waarbij de reiskosten automatisch worden afgeschreven. De technologie werkt met de NFC-chip die in bankpassen zit.

Volgens een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland, die meewerkt aan de voorbereidingen voor deze proef, is het vooralsnog de bedoeling dat de proef gaat plaatsvinden op het NS-traject Leiden - Den Haag en in Haagse trams van de HTM. ,,Dat is de insteek. Maar wij zijn nog in de voorbereidende fase, dus ik sluit niet uit dat er nog wijzigingen komen in de opzet ervan", zegt de woordvoerder naar aanleiding van een bericht in het AD.

Mislukt

Eerder deze week werd bekend dat een proef om te betalen voor reizen met de mobiele telefoon, uitgevoerd door Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, volledig is mislukt.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

50

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

300+

SuccesPolen in Holland: ik leerde taal van Marco B.

Ondernemer Kris Florek houdt van Holland en patatje oorlog

Foto van 'Iris Hermans'

VANDAAG, 07:15

Polen, een van de drie landen waarbij zowel de landsnaam als inwoners hetzelfde heten -net als Zweden en Filipijnen-, houden van Holland. Ondernemer Kris en gastvrouw Zofia zijn twee van de kwart miljoen en echte succesPolen!

Kan niet bestaat niet

Hij gaat van kop tot teen uitgedost naar de Toppers, hij antwoordt ‘ik mag niet klagen’, als je hem vraagt hoe het gaat en als hij een woord in telefoonalfabet spelt, gebruikt hij de P van Pieter, niet van Piotr. Ja, Kris Florek is behoorlijk vernederlandst. Na een jeugd die werd getekend door honger, klappen en alcoholverslaafde ouders, kwam hij in 2002 hier naartoe. Zijn motto is nog altijd onveranderd: kan niet bestaat niet. Hij leerde eerst Engels door Enrique Iglesias -van zijn Engelse liedjes dan- en daarna Nederlands door Marco Borsato. ,,Als ik uitging, sprak ik meisjes aan met zijn songteksten.” ‘Nee, je hoeft niet naar huis vannacht. ’t Is de waarheid.’ ,,Ik heb weleens een klap gekregen...”, barst hij in zijn aanstekelijke lach uit. ,,Nee hoor, grapje!”

Met zijn eerste boek, #2 is in de maak

GTST

De dertiger zit vol humor en zelfspot (,,dat heb ik hier geleerd”) en spreekt de taal intussen vloeiend. Mede dankzij GTST ontdekte hij hoe open en tolerant Nederland eigenlijk is, ,,in Polen schrikken ze zelfs van een Teletubbie met een handtasje” én dat Ludo een gewiekste ‘businessman’ is, ,,ik ben er nog altijd aan verslaafd.”

Vastgoedonderhoud

Zijn eerste baan was als schoonmaker in een restaurant waar hij aanbood om een week gratis te werken, nu is hij succesvol ondernemer. „Je bent Pools, dus kun je mijn huis schilderen?” vroeg zijn toenmalige Haagse buurman hem eens. Florek had nog nooit een kwast in z’n hand gehad, maar bekeek filmpjes op YouTube en ging aan de slag. Het vuurtje van ‘de handige Pool’ verspreidde zich snel. Hij timmerde aardig aan de weg, ook letterlijk, en niet veel later opende hij zijn Florek Vastgoedonderhoud.

Patatje oorlog

De Poolse Nederlander, die overigens geen Nederlands paspoort zou willen, is van Nederland gaan houden en heeft vanaf de eerste hap een grote liefde voor patatje oorlog gevoeld. In 2015 richtte hij Patat & More op en heeft hij dit bijna culinaire erfgoed naar Polen gebracht. Ze moesten daar wel even wennen aan de frituurlekkernij, geserveerd vanuit een oranje foodtruck waaruit André Hazes schalde, maar het werd een dikke hit. De naam heeft hij iets aangepast, zodat het patatje oorlog in het door vele oorlogen geteisterde Polen, niet eventueel in een verkeerde keelgat zou schieten.

Patatje oorlog in de oranje puntzak

'Pool van het Jaar'

Zijn patatmerk heeft hij inmiddels gefranchised, waardoor hij kan focussen op zijn andere bedrijf, schrijven, het geven van lezingen en zijn zoontje Mayson. Betrokken blijft hij wel: „we openen binnenkort de eerste Patat & More in Zoetermeer en de foodtruck gaat ook weer rijden.” Hij is al twee keer Pool van het Jaar geworden, een titel die hij toch een beetje gek vindt klinken, en het is ook zeker dankzij de Nederlandse mentaliteit dat hij zijn successen bereikt. „Ik heb geleerd dat je hier win-winsituaties creëert door samenwerking.”

Gunfactor

Het allerbelangrijkste dat hier wél is, is iets waar zelfs geen Pools woord voor bestaat. Gunnen. Meteen ook de titel van z’n tweede boek waarmee hij bezig is en ook onder deze titel in Polen uit zal komen. Al dacht-ie ook even aan Gunfactor, maar met het patatje oorlog nog in z’n achterhoofd, besloot hij dat maar niet te doen, „je kunt ’t ook heel anders lezen!”

Zofia uit (Klein) Zakopane

Gastvrouw Zofia Kruk

In Polen kent iedereen haar als Zofia, in Nederland roepen dorpsgenoten Sophie als ze haar zien. Haar achternaam is overal hetzelfde: Kruk. Ze kwam naar Nederland voor de liefde en die is er nog altijd. „Het zal wel echte liefde zijn..!” Samen met haar Willem runt ze Klein Zakopane, een geliefd Pools restaurant in Giesbeek, vernoemd naar haar geboortestad. Het publiek is even divers als een goede Poolse maaltijd, met veel (Nederlandse) Polen -waaronder regelmatig Kris Florek-, Duitsers en Nederlanders, „die komen na een weekendje Krakau om de Poolse smaak weer te proeven!” Het lievelingswoordje van deze opgewekte dame, is leuk, „ik vind alles hier ook gewoon zo leuk.”

Leuk

Ze begrijpt wel waarom Nederland aantrekkelijk is voor veel Polen. Door de vrijheid en openheid, „en de vriendelijkheid, zeker als je in zo’n dorpje woont als wij, iedereen zwaait naar elkaar.” Hun absolute bestseller? Daar hoeft Zofia niet over na te denken. Gerookte schapenkaas met cranberrysaus ‘in een pannetje’ en eisbein. „Varkensvlees volgens geheim recept van mijn ouders.” En geheim is bij haar écht geheim... „Je moet het maar een keer komen proeven, met honingwodka er naast, de Mercedes onder de wodka’s. Het is echt leuk!”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+