In het nieuws

Camera videoHoe overleef je het OV in een rolstoel?

Foto van 'Noelia Romero Cabrera'

6 APR 2017

Het openbaar vervoer zou toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Toch is dat voor mensen in een rolstoel lastiger dan misschien zou moeten en zelfstandig de trein in gaan, zonder hulp, is bij sommige stations en treinen zelfs onmogelijk. Metro nam de proef op de som en ging een dagje het openbaar vervoer in met rolstoelrijder Lysanne Bakker uit Den Haag.

Meedoen aan samenleving

Sharon Dijksma, staatssecretaris van infrastructuur en milieu zegt in reactie op vragen van het CDA: “Toegankelijk openbaar vervoer is van groot belang om zo zelfstandig mogelijk aan de samenleving mee te kunnen doen. Alle inspanningen zijn erop gericht om een zelfstandig toegankelijk spoorsysteem te realiseren met een beperking.” Dijksma benadrukt dat Nederland voorop loopt in Europa op dit gebied.

Opties

Aanpassingen in het openbaar vervoer zijn er wel gedaan. Zo is er een speciaal OV-abonnement waarbij je tevoren je treinreis kunt boeken, zodat je niet meer hoeft in of uit te checken en kunnen begeleiders gratis meereizen met een OV-begeleiderskaart. Datzelfde geldt voor hulphonden in de trein. Op stations zelf kun je assistentie krijgen van het personeel daar om je te helpen in te stappen in de trein. Er zijn op veel stations hellingbanen voor rolstoelen en kinderwagens, liften, roltrappen en extra brede poortjes. Op de stations vind je ook de geleidelijnen voor visueel beperkten en op een aantal stations zijn braillepictogrammen aangebracht bij de perrons en de poortjes. In Rotterdam en Amsterdam geldt dat veel haltes inmiddels al gelijkvloers zijn met de bussen, trams en metro’s – en anders zijn er uitklapbare planken. In Den Haag is dat vooral met de oudere trams nog niet het geval: er zijn nog trams met trappetjes bij de ingang. Scootmobiels mogen overigens zowel in Amsterdam, Utrecht als in Rotterdam niet met de bus mee, wel met de tram of metro als er voldoende plek is.

Stand van zaken nu

Op veel trajecten in Nederland rijden nu al treinen met een gelijkvloerse instap. Daarnaast is er een netwerk van assistentieverlening waar steeds meer mensen met een beperking gebruik van maken. Daarbij wordt de hulp geboden door mensen op de stations zelf, niet door conducteurs. Momenteel is op 107 van de 246 stations assistentieverlening mogelijk. Het gaat dan om alle grote en drukke stations, maar ook een aantal kleinere stations. Op de regionale spoorlijnen is weinig assistentie nodig volgens Dijksma, omdat daar alleen lagevloertreinen met uitschuiftreden rijden.

‘Dit geeft me vrijheid’

Lysanne (29 jaar) zit al haar hele leven in een rolstoel. Ze heeft een handbewogen rolstoel maar gebruikt ook een rolstoelscooter waarmee ze zich buitenshuis motorisch kan voortbewegen. Ze reist graag, doet dat al een aantal jaar zelf en ziet het eigenlijk als een avontuur. “Ik reis veel naar mijn moeder met de trein. In de stad ga ik met de bus of tram. De tram is het makkelijkst, want daar is er geen opstapje en je hoeft ook niet te reserveren of elke keer om hulp te vragen. Alleen het inchecken is nog wel een dingetje: soms zit die wat verder weg dan je met je rolstoel bij kunt komen.”

Met de taxi gaat ze niet. “Nee, dat doe ik niet!” roept ze uit. “Dan moet ik zo lang wachten. Als ik dan wil reizen, moet ik een half uur van tevoren buiten staan, dan met de taxi en als ik terug wil, kan ik pas bellen als ik weet dat ik weg ga; zo ben ik twee of drie uur onderweg terwijl dat een half uurtje met de trein is.”

Treinreizen vindt ze prima te doen, hoewel minder eenvoudig. “Je moet je eerst aanmelden via internet en er een kwartier van tevoren zijn. Dan moeten er mensen komen met de brug en me in de trein en er weer uit helpen. Het is een heel gedoe, maar het gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb één keer meegemaakt dat de assistentie er niet is, maar soms ben ik er ook wel eens eerder uit dan dat de assistentie er is. En als zij er niet zijn, of het lukt niet in m’n eentje, dan vraag ik gewoon of iemand me wil helpen. Mensen zijn altijd wel behulpzaam.” Ze lacht. “Ik ben wel eens door vier mensen tegelijk de trein uit getild in m’n stoel.”

Spannend is het soms wel. “Vaak als ik ’s avonds laat nog met de tram ga, als die dan bijna leeg is, dan heb ik toch wel wat kriebels in m’n buik, omdat er dan bijna niemand is die me dan eventueel kan helpen.”

Vervelende opmerkingen of mensen die raar tegen haar doen merkt ze niet op. “Die moet je gewoon negeren. Ik lees in de trein meestal gewoon een boek, dan heb ik er geen last van. Oordopjes in, dan komt het wel goed! Als je overal op gaat letten, daar word je niet vrolijk van.”

Verbeteringen zijn altijd mogelijk, weet ook Lysanne. “Het mooist zou zijn als ik geen assistentie meer hoef aan te vragen, als ik gewoon iemand kan vragen de brug ervoor te zetten. Het is fijn als ik minder snel hulp hoef aan te vragen, als ik het gewoon zelf kan doen.”

De afgelopen jaren heeft ze gemerkt dat het beter geworden is in het openbaar vervoer voor mensen met een rolstoel. “Je moest eerst drie uur van tevoren aangeven dat je met de trein mee wilde, nu is dat maar een uur. Zo hoef je niet zoveel vooruit te plannen, dat geeft veel vrijheid. Het is zo’n uitkomst. Ik kan nu zelfstandig weg, het is een heel stuk van mijn vrijheid. Zodra het kon, ben ik het openbaar vervoer in gegaan. Ik vind het heel bijzonder dat ik dit zelfstandig kan doen, dit is een hele stap vooruit. Ik ben nu nergens van afhankelijk.”

Zonder obstakels

Jules Coenen is vrijwilliger als coach om mensen met een beperking te helpen met het openbaar vervoer. “Ik ben daarmee begonnen toen in mijn omgeving iemand in een rolstoel terecht kwam, toen kwam ik ineens al die beperkingen tegen. Als we ergens heen wilden, moest je een taxi huren om er te komen. Toen, tien jaar geleden, waren er twee in heel Den Haag: als je op een mooie dag naar Scheveningen wilde, kon dat gewoon niet. Ik heb een keer een treinritje naar Eindhoven gemaakt. Heen ging dat prima, maar terug moesten we in een oude trein uit Duitsland: met heel smalle deuren en drie treden omhoog de trein in. Hij moest toen uit een rolstoel getild worden in een brandweergreep. Hij kon dan nog wel tegen een geintje, maar dat zijn best gênante dingen. Daar kom je pas achter als je het meemaakt.”

Hij coördineert nu de coaches die mensen helpen in het openbaar vervoer. “Het is belangrijk dat je met een beperking snel in een voertuig komt en zorgt dat je veilig staat of zit. Je moet er met een rolstoel goed in kunnen, zonder dat er een groot gapend gat of hoogteverschil tussen halte en voertuig is.”

Jules is ook betrokken geweest bij de verbouwingen op Den Haag Centraal: “Daar werd iedere dag doorgewerkt. Soms stonden er wel eens hekken direct op of net naast de geleidelijnen voor blinden: heel vervelend voor iemand die de hekken niet kan zien. Of er waren liften die ineens buiten werking waren. Nu moet het busplatform nog worden aangepast, dat wordt ook nog wel een dingetje. In het openbaar vervoer moet alles wat nieuw is, toegankelijk zijn en anders aangepast worden. Mensen moeten zonder obstakels van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken."

Struikelpunten

Ergernissen die Lysanne en andere mensen in een rolstoel in het dagelijks leven regelmatig tegenkomt:

  • Tafeltjes in restaurants of café’s waar je met een rolstoel niet onder kunt
  • Liften die niet werken, waardoor je niet op een perron kunt komen
  • Auto’s die geparkeerd staan op de hoek van de straat, waardoor je niet gemakkelijk en veilig de stoep op en af kunt
  • Ongelijk liggende stoeptegels, waardoor je heen en weer geschud wordt als een malle en zelfs uit de stoel kunt vallen
  • Kriskras geparkeerde fietsen die de stoep versperren
  • Incheckpaaltjes die te hoog zijn om bij te kunnen of te ver weg van de rolstoelplekken
  • Voertuigen die te ver van de halte af stil komen te staan of waarvan het gat tussen deur en stoep te groot is om veilig zelf overheen te komen
  • Rolstoelplaatsen die in beslag worden genomen door mensen die alleen aandacht hebben voor hun telefoon
  • Buschauffeurs of tramchauffeurs die niet begrijpen dat mensen in een rolstoel langer nodig hebben om in te stappen

Iedereen moet mee kunnen

In Den Haag is stichting Voorall actief voor Hagenaars met een lichamelijke, verstandelijke of zintuigelijke beperking en voor mensen met een chronische ziekte, zo’n 100.000 mensen. Margreet Roemeling, projectcoördinator toegankelijkheid, vertelt: “Het is belangrijk dat bij alles wat je doet, bouwt en ontwerpt, je altijd rekening houdt met iedereen, of je wel of geen beperking hebt: volledige inclusiviteit dus. Het is makkelijker om dingen aan te passen op de tekentafel dan achteraf. We geven nu advies aan bedrijven, organisaties om dingen te verbeteren en testen de toegankelijkheid van gebouwen, zodat mensen thuis kunnen kijken of ze er wel heen kunnen. Bij het centraal station in Den Haag hebben we meegekeken op de tekeningen. Voor blinden of slechtzienden was het bijvoorbeeld niet duidelijk op welk perron je moet zijn en hoe je weet op welk perron je nu staat. We doen ook aan bewustwording: gebouwen of voertuigen die slecht toegankelijk zijn voor mensen met een beperking is deels een stukje onwetendheid, maar ook wel een combinatie met mentaliteit. Wij willen ervoor zorgen dat mensen zelfstandig hun leven kunnen volgen."

Toekomst

Het spoorsysteem volledig toegankelijk maken vraagt om forse ingrepen, zegt Dijksma. “Die kunnen helaas niet van vandaag op morgen gerealiseerd worden.” De bedoeling is dat over ongeveer drie jaar 92 procent van de reizen van en naar een toegankelijk station gemaakt kunnen worden en zal het merendeel van de sprintertreinen en de treinen op de regionale spoorlijnen zelfstandig te gebruiken zijn door mensen met een rolstoel. Tot en met 2024 zullen er in totaal 53 extra stations van assistentieverlening worden voorzien. Welke stations dit zijn, wordt bepaald in samenspraak met diverse belangenorganisaties. Ook de tijden waarop assistentie kan worden aangevraagd zijn op diverse stations recent verruimd. In de bestaande lagevloertreinen worden schuiftreden ingebouwd en er worden alleen nog nieuwe toegankelijke treinen gekocht. Volgens Dijksma lopen deze plannen tot nu toe goed op schema. Voor de verbeteringen worden grote investeringen gedaan, niet alleen voor mensen in een rolstoel, maar ook mensen met een visuele of auditieve beperking. Sneller dan de planning – eind 2025 is streefdatum – wordt lastig, zegt Dijksma: “Voor aanpassing van de perronhoogte zijn zogenaamde buitendienststellingen nodig, die slechts beperkt kunnen worden verleend. De planning daarvan is al een keer versneld en zit aan de bovengrens van wat haalbaar is."


Amsterdams aanslagslachtoffer blijvend invalide

Amsterdams aanslagslachtoffer blijvend invalide

Agent en conducteur na aanslag Amsterdam CS / ANP

Foto van 'metronieuws'

24 MIN

Een van de slachtoffers van de aanslag op Amsterdam Centraal afgelopen zomer, is waarschijnlijk blijvend invalide. De 38-jarige man werd in zijn rug gestoken en heeft daardoor een dwarslaesie opgelopen.

Rolstoel

De Amerikaanse toerist zit in een rolstoel en het gaat slecht met hem, zowel fysiek als geestelijk. Dat zegt raadsman John Beer dinsdag in de Bunker, de extra beveiligde rechtbank in Amsterdam. Beer is de raadsman van de twee slachtoffers, die beide 38 jaar oud zijn. Hij sprak tijdens de eerste niet-inhoudelijke zitting tegen de 19-jarige Afghaanse verdachte, die in Duitsland asiel had gekregen.


Sudoku van de dag

Foto van 'Metro'

2 UUR

Speel hier elke dag gratis een uitdagende Sudoku, aangeboden door Denksport. De Sudoku werkt als volgt: vul het diagram zo in, dat in elk blok van 3x3 vakjes de getallen 1 tot en met 9 één keer voorkomen.


Elke dag spontane praatjes met bijzondere mensen

Elke dag spontane en bijzondere praatjes in de tram

Ayoub: Het is mijn werk om mensen veilig naar hun bestemming te brengen! Mensen waarderen dat en bedanken me vaak.

In samenwerking met Olympia Nederland

GISTEREN

Ayoub (22) is trambestuurder via Olympia. Eerst was hij administratief medewerker, nu rijdt hij dagelijks mensen naar hun bestemming. Hoe kwam hij tot deze keuze? En wat hebben verantwoordelijkheid en keelpastilles hiermee te maken?

,,Drie jaar zat ik op kantoor als administratief medewerker. Het eerste jaar was helemaal geweldig. Ik vond het dankbaar werk en had de verantwoordelijkheid over de administratie van dertig bedrijfjes. Dat ze mij dit toevertrouwden! Die verantwoordelijkheid vond ik fijn, maar in het tweede jaar begon ik het contact met andere mensen te missen. Dan was ik blij als er werd gebeld en even met iemand kon praten. Met dat inzicht wilde ik iets doen. Via een vriend kwam ik op de tram. Eerst als conducteur en later als bestuurder. In dat werk heb ik zowel verantwoordelijkheden als contact met mensen. Daar krijg ik energie van."

'Ik houd van dat spontane'


Gemeenten vrijwillig aan de vuurwerkvrije zones

Gemeenten aan de vrijwillig vuurwerkvrije zones

Steeds meer gemeenten experimenteren met de vrijwillige vuurwerkvrije zones / ANP

Foto van 'metronieuws'

VANDAAG, 08:19

Zeker dertien grote gemeenten experimenteren dit jaar met vrijwillige vuurwerkvrije zones. Ook een aantal kleinere gemeenten doen mee. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant. 

Experimenteren

De gemeenten die meedoen volgen het voorbeeld van Den Haag. Daar konden inwoners vorig jaar vuurwerkvrije zones aangeven. Voor zo'n zone levert de gemeente wel de markeringsborden, maar wordt er niet gehandhaafd. In de meeste gemeenten kunnen buurtbewoners een zone aanvragen. Zo hopen de burgemeesters zonder hoge kosten de overlast en risico’s van vuurwerk verder terug te dringen.


De wereld van fotoproducten stopt nooit…

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

Kerstcadeautjes vol foto's. / Smartphoto.nl

Advertorial

7 DEC 2018

Voor wie de vorige eeuw nog heeft meegemaakt: het ontwikkelen van je fotorolletje was me nogal een spannende gebeurtenis. Hoeveel foto’s zouden er nu weer onscherp zijn?

Meteen maar terug naar nu, de tijd waarin we onze (smartphone)foto’s overal op terug kunnen zien. Bij de één blijven al die plaatjes standaard op het mobieltje terug te vinden - vervolgens wordt vergeten ze ook elders op te slaan – bij de ander komen de vakantie-, baby-, trouw- en wat-voor-gelegenheid-dan-ook-foto’s op tal van fotoproducten terug.

14 miljoen klanten


Geen wapens voor boa's met oud en nieuw

Geen wapens voor boa's met oud en nieuw

De boa's hadden aangegeven zich zorgen te maken over de jaarwisseling / ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 07:40

Er komen waarschijnlijk geen wapens voor boa's. Dat heeft de politie aan de Tweede Kamer laten weten. De politie zegt graag meer en beter te willen samenwerken met de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's), maar dat „het geweldsmonopolie wat de politie betreft blijft voorbehouden aan het korps".

Bang

De boa's hadden eerder aangegeven bang te zijn voor oud en nieuw. Ze moeten namelijk steeds meer vuurwerkvrije zones handhaven, zonder middelen om zichzelf te verdedigen als ze daardoor in het nauw komen.


Rutte en May gezellig samen aan het ontbijt

Rutte en May gezellig samen aan het ontbijt

Demonstratie tegen de brexit nadat May aankondigde de stemming uit te stellen / ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 07:08

Mark Rutte en Theresa May komen dinsdagochtend bij elkaar voor een gezellig ontbijtje. Althans, we hopen dat het gezellig is, want er moet behoorlijk wat worden besproken.

Uitgesteld

Maandag kondigde May aan de brexit-stemming die eigenlijk voor dinsdagavond op de planning stond, uit te stellen. Ze gaf aan eerst te willen overleggen met Brussel en EU-lidstaten. De stemming is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld. May verklaarde dat er te weinig steun is voor het brexit-akkoord. In Europese hoofdsteden gaat ze proberen steun te vinden voor een aanpassing.


4 topkansen webshops om over de grens te verkopen

4 topkansen webshops om over de grens te verkopen

Foto: Colourbox

In samenwerking met PayPal

6 DEC 2018

Black Friday en Cyber Monday hebben we nog maar net achter de rug en het volgende ‘shopevent’ is al weer begonnen. Nou ja event, een hele maand eigenlijk. Feestmaand december is sowieso dé shopmaand natuurlijk.

Dat ene unieke cadeau

Veel mensen zoeken - steeds meer online – onlangs voor Sinterklaas en straks voor Kerstmis naar dat ene speciale en unieke cadeau. Voor familie, voor vrienden, voor hun geliefde. Waar je vroeger alleen dichtbij huis winkelde, daar geeft shoppen over de grens nu veel meer mogelijkheden om dat juiste geschenk te vinden. Talloze Nederlandse online winkeliers verkopen hun producten in het buitenland. Dit dankzij de bloeiende e-commerce industrie die ons land rijk is.


Macron belooft veel in toespraak aan Frankrijk

Macron belooft veel in toespraak aan Fransen

De protesten van de afgelopen weken houden Frankrijk in zijn greep / ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 06:55

Macron is de Gilets Jaunes flink tegemoet gekomen. Maandagavond vertelde hij in een toespraak dat de minimumlonen met ingang van januari met 100 euro per maand omhoog gaan.

Ook gaan pensioneerden die minder dan 2000 euro per maand ontvangen, er niet op achteruit. Daarnaast is de verhoging van de premie voor sociale zekerheid van de baan.

Diepe woede


Win fantastische prijzen in de Metro GiveAway Show

Foto van 'Metro'

30 NOV 2018

Ook dit jaar vindt de jaarlijkse show van Metro waarin wij veel prijzen weggeven weer plaats via Facebook LIVE en iedereen kan meedoen! Zorg dat je dus op vrijdag 14 december om 19:30 uur onze Facebook pagina open hebt staan en doe mee!

Je kunt je nu al aanmelden voor dit evenement zodat je zeker weet dat je niets gaat missen. Bovendien geven wij onder alle vroege aanmelders ook al prijzen weg.

Meld je hier aan voor het evenement


Worden meisjes op de basisschool onderschat?

Foto: Pixabay

Foto van 'E.Westland'

VANDAAG, 06:29

Meisjes blijken het op de middelbare school een stuk beter te doen dan aanvankelijk door hun leraar in groep acht van de basisschool werd ingeschat. In de derde klas van het voortgezet onderwijs zitten meisjes vaker dan jongens op een hoger niveau dan het definitieve schooladvies dat ze in groep acht kregen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Worden meiden structureel onderschat, of is er een ander probleem?

Ongeveer 16 procent van de meisjes zat afgelopen schooljaar in de derde klas van het voortgezet onderwijs op een hoger onderwijsniveau dan het definitieve schooladvies uit groep acht. Bij jongens was dat 10 procent. Op alle niveaus is dit percentage onder meisjes hoger dan onder jongens. Zo had bijna 21 procent van de meisjes in de derde klas van het vwo een lager schooladvies gekregen, tegenover 14 procent van de jongens.

CITO-eindtoets


‘Je hoeft niet meteen een klimaatheld te zijn’

‘Je hoeft niet meteen een klimaatheld te zijn’

Nederlanders weten best veel over de gevolgen van klimaatverandering in eigen land, maar nemen weinig voorzorgsmaatregelen, blijkt uit onderzoek van het Rode Kruis. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

GISTEREN

Over klimaatveranderingen wordt te veel gecommuniceerd vanuit problemen en technische oplossingen, en te weinig vanuit waarden en geluk. Dat zegt auteur en tekenaar Anabelle Meijer van het boek Eerste hulp bij klimaatverandering. „We moeten stoppen met zeggen wat we wel en niet móéten doen.”

Klimaatverandering. Een woord dat misschien je strot wel uitkomt. Uit onderzoek van het Rode Kruis blijkt dan ook dat we best veel weten over de gevolgen van klimaatverandering in eigen land. Zo weten we bijna allemaal dat we meer te maken krijgen met extreme regenval en weet de helft van de ondervraagden dat de klimaatverandering de kans op de ziekte van Lyme vergroot door een gunstiger leefklimaat.

Twee graden warmer


Vijf vragen over de Gilets Jaunes

Vijf vragen over de Gilets Jaunes

Een demonstrant maakt zich klaar voor de naderende oproerpolitie / ANP

Foto van 'Anne Kersten'

GISTEREN

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de Gele Hesjes zijn in steeds meer landen te zien. Behalve in Frankrijk, zijn ze ook in Brussel, verschillende plekken in Nederland en in Irak gespot. Ze staan symbool voor ontevredenheid, maar wat is nu hun doel? Vijf vragen over de 'Gilets Jaunes.'

Waar komen die gele hesjes vandaan?

Zelden zijn demonstranten zo duidelijk te herkennen als nu. Of ze nu dik, dun, lang, vierkant, wit of bruin zijn; allen dragen ze het karakteristieke gele hesje. Hoe is zo’n geel hesje een symbool geworden van zo’n grote beweging?


Edo Paardekooper Overman zet zich al jaren in voor dak- en thuisloze mensen, verslaafden en GGz-cliënten - zowel op nationaal als internationaal niveau.

Camera video'Vraag eens of een dakloze een kop koffie lust'

Foto: College voor de Rechten van de Mens

Foto van 'E.Westland'

GISTEREN

Edo Paardekooper Overman uit Bloemendaal weet uit eigen ervaring hoe het leven kan lopen en dat je zomaar dakloos kunt raken. Inmiddels heeft hij zelf weer een dak boven zijn hoofd, maar hij blijft zich - al jarenlang - inzetten voor dak- en thuislozen. „Wet- en regelgeving zit elkaar te vaak in de weg, daklozen worden daar de dupe van.”

Vandaag, op de internationale Dag voor de Rechten van de Mens, werd hij beloond met de eretitel Mensenrechtenmens 2018. De twee andere genomineerden waren Beau van Erven Dorens, die in zijn televisieprogramma’s het Amsterdam- en het Rotterdam Project aandacht besteedt aan daklozenproblematiek, en de Nederlandse Straatdokters Groep. De straatdokters bieden medische hulp aan thuisloze mensen in ons land.

„Een mooie mix van verschillende perspectieven op de situatie”, vindt Paardekooper Overman. „Beau maakt iets zichtbaar aan het bredere publiek en werkt tegen het stigma dat er rondom dakloosheid hangt. De straatdokters tonen aan dat er ook rechten worden geschonden op medisch gebied en dat daar iets aan gedaan moet worden.”


VN-migratiepact goedgekeurd ondanks verdeeldheid

VN-migratiepact goedgekeurd ondanks verdeeldheid

VN-migratiepact goedgekeurd ondanks verdeeldheid. Foto: ANP

Foto van 'Julia Onclin'

GISTEREN

Het VN-migratiepact is goedgekeurd. Waar de afgelopen weken nog verhitte discussies tussen de landen plaatsvonden is er nu een besluit genomen. Tijdens een internationale conferentie in Marrakesh maakte Nasser Bourita, voorzitter van de conferentie, het besluit bekend.

Het migratiepact heeft als doel de wereldwijde migratie in betere banen te leiden. In het akkoord staan richtlijnen over een ordelijke en veilige migratie. Het pact is overigens niet bindend.

Verdeeldheid


Challenge: vermijd Last Christmas van Wham!

Challenge: vermijd Last Christmas van Wham!

Challenge: vermijd Last Christmas van Wham! Foto: ANP.

Foto van 'Julia Onclin'

GISTEREN

Luisteren naar kersthits, iets wat we vandaag de dag relatief schaamteloos doen. Zelfs in november. Van All I Want For Christmas Is You en Do They Know It’s Christmas tot Have Yourself A Merry Little Christmas. We kunnen er geen genoeg van krijgen.

Dit jaar heeft deze traditie echter een competitief tintje gekregen: er is namelijk een nieuwe challenge het leven in geroepen. Deze staat volledig in het teken van het vermijden van de kerstknaller Last Christmas van Wham. Het is de bedoeling dat je in de periode van 1 december tot en met 24 december 00.00 uur de hit niet hoort.

Meedoen?


Laatste woorden Khashoggi bekend gemaakt

Laatste woorden Khashoggi bekendgemaakt

Twee maanden na het overlijden van Khashoggi is nog steeds niet duidelijk waar zijn lichaam is / ANP

Foto van 'metronieuws'

GISTEREN

„Ik kan niet meer ademen", dat zijn de laatste woorden van Saoedische journalist Jamal Khashoggi. Een bron laat dat aan CNN weten.

Vooropgezet plan

De bron heeft toegang tot een transcript van een audio-opname van de laatste moment van Khashoggi. Volgens de bron is duidelijk dat de dood van de journalist een vooropgezet plan was, dat tot in de puntjes uitgevoerd werd. In tegenstelling tot wat de Saoedische regering zegt; zij hebben het over een losse operatie die verschrikkelijk verkeerd ging.


Staatsbosbeheer begonnen met afschieten herten

Staatsbosbeheer begonnen met afschieten herten

Er moeten 1830 herten worden afgeschoten / ANP

Foto van 'metronieuws'

GISTEREN

Staatsbosbeheer is gestart met het „verminderen" van het aantal edelherten in de Oostvaardersplassen. In totaal worden meer dan 1800 dieren afgeschoten. Uiteindelijk blijven er 490 herten over.

Hindes

Er zal voornamelijk op hindes geschoten worden. Staatsbosbeheer wil namelijk een evenwichtige verhouding tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke dieren behouden, en er is momenteel een overschot aan vrouwelijke herten.


Anne en Leila lullen over sex, en hoe!

Anne (l) en Leila zijn de sterren van Metro’s ‘Lullen over Sex’. Op hun Instagram @seksuologeninspe komt van alles binnen en #durftevragen, ,,niets is ons te gek.”

Foto van 'Iris Hermans'

GISTEREN

Anne en Leila zijn de sterren van Lullen over Sex, de nieuwste videoserie van Metro. Van alles komt voorbij en #durftevragen bij de seksuologen in spe. ,,Wij vinden niets te gek, eerder te gek, want seksualiteit is gewoon hartstikke mooi.”

Charmante zachte g