‘Iedere 10 minuten een trein slecht plan’

23 maart 2017 om 13:45 door Anne-Fleur Pel
‘Iedere 10 minuten een trein slecht plan’
Op drukke trajecten gaat NS 'spoorboekloos' rijden. Foto: ANP

Reizigersverenigingen zijn niet blij met de plannen van NS om op een aantal drukke trajecten om de 10 minuten treinen te laten rijden. Ze vrezen dat reizigers op andere trajecten hiervan te veel overlast zullen gaan ondervinden. 

NS wil vanaf december op meerdere drukke trajecten ’spoorboekloos’ gaan rijden, wat betekent dat er iedere 10 minuten ingestapt kan worden. Te beginnen op 10 december met de intercity tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven op alle dagen van de week en bij de sprinters tussen Utrecht en Houten Castellum in de spitsuren in de drukste richting. Volgens de vervoerder hoeven de reizigers hierdoor minder lang te wachten, hebben ze een grotere kans op een zitplaats en ontstaat de mogelijkheid om meer reizigers te vervoeren.

‘Verslechtering’

Klinkt goed voor de reizigers op dit traject, maar de consumentenorganisaties verenigd in het Locov (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) maken zich zorgen over de gevolgen voor andere trajecten. „Op meerdere sprintertrajecten dreigen hierdoor juist grote verslechteringen”, aldus het Locov. „Reizigers betalen hiervoor het gelag. Op diverse plaatsen zijn reizigers meer dan tien minuten langer onderweg door verslechterde aansluitingen en door langdurig stilstaan op tussenstations.”

Puzzel past niet

Rover en de andere consumentenorganisaties doen in een advies aan NS enkele concrete voorstellen om deze gevolgen te beperken. Maar ook als NS deze overneemt, blijft er in het spoorboekje nog veel ‘omgevingsschade’ van de intercity 10 minutendienst, stellen zij. „De puzzel is, gegeven de inrichting van de infrastructuur, te vaak niet goed passend te krijgen. En het zijn dan telkens de sprinterverbindingen die de sluitpost worden.” Rover ziet de sprinter juist als een belangrijk en te verbeteren onderdeel van de grootstedelijke netwerken. „Juist hier is het belangrijk dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein en minder van de auto.”

NS gaat investeren

De organisaties begrijpen dat verbeteringen niet altijd mogelijk zijn zonder dat er ergens reizigers op achteruitgaan. „Maar er is een grens aan het accepteren van relatief grote verslechteringen voor kleinere groepen reizigers bij het tot stand brengen van relatief kleine verbeteringen voor een grote groep reizigers.” 

NS zegt de genoemde nadelen te willen „verzachten” en gaat 1 miljoen euro investeren om dit voor elkaar te krijgen. „Wij zetten al onze kennis en expertise in om de puzzel samen zo goed mogelijk te leggen”, laat NS weten. „Dat is onderdeel van het samenstellen van de nieuwe dienstregeling wat wij ieder jaar doen.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!