Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 28 feb 2017
Leestijd: 3 minuten

Nederlander is de ultieme koopjesjager

De ene vergelijkingsapp na de andere kortingsapp verschijnt in de appstore. En terecht lijkt het, want de Nederlander is de ultieme koopjesjager. „We zijn dol op koopjes. Het zit in onze cultuur”, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing & retail aan de Nyenrode Universiteit.

Speuren naar koopjes kan honderden euro’s voordeel per jaar opleveren. En daar zetten veel Nederlanders zich met hart en ziel voor in. Ze durven het aan om goedkoper te kopen en om actiegericht te zijn. „Anders dan in andere landen is kwaliteitsbevestiging door middel van een merknaam voor ons minder belangrijk”, zegt Koelemeijer. „Onze retail is hier ook op gericht. Een groot aandeel van de omzet is actiegericht. Hoe minder acties een onderneming jaarlijks heeft, hoe minder omzet. Dat gaat dan om tientallen procenten. Bij sommigen kan het zelfs de helft schelen.”

Verleiden

Het is dus van belang om consumenten te verleiden met acties. Alleen maar roepen dat je de goedkoopste bent, heeft geen zin, zegt Koelemeijer. „Het woord actie en korting lokt consumenten. Het activeert ze en brengt ze in de modus: daar moet ik heen. Je hoopt natuurlijk dat ze met meer artikelen weer vertrekken.”

Net nieuw is de AH to go-app waarmee klanten dagelijks deals krijgen die aansluiten op het tijdstip van de dag. Zo ontvangen ze ‘s ochtends een ontbijtdeal en om 12.00 uur een lunchdeal. „In Nederland is er nog geen app die zo specifiek de juiste aanbiedingen op het juiste tijdstip voor de klant onderweg aanbiedt”, zegt Janine Voerman, manager online marketing & loyalty bij AH to go. „We willen met deze basisapp onderzoeken wat de behoefte van de klant is voordat we hem verder uitbouwen. Gaan ze voor de deals of sparen ze liever voor gratis producten?”

Reclamefolders

Want met de app kan ook gespaard worden, zoals al langer kan met de papieren koffiespaarkaart. „Deze is een groot succes en wordt veel gebruikt. Daarom hebben we deze ook geïntegreerd in de app, naast de nieuwe spaarkaarten voor bijvoorbeeld croissants, fruit en ook Coca-Cola. Om te sparen hoef je alleen de app te scannen en klaar.”

Uit onderzoek blijkt dat we zo’n 45 minuten per week bezig zijn met het doorbladeren van reclamefolders. Dan is een app toch veel handiger. Iemand anders die op onze koopjesjacht inspringt is Hiiper. Je vult je boodschappenlijstje in en de app zoekt voor jou uit in welke supermarkt je dit product het voordeligst kunt kopen. Volgens Jasper Gerritsen, oprichter van Hiiper, kun je hiermee tot wel 30 procent op de boodschappenkosten besparen.

Scherp geprijsd

„Als je op jaarbasis duizenden euro’s uitgeeft aan boodschappen, dan is de kans groot dat je honderden euro’s kan besparen op je boodschappen”, zegt Gerritsen. „Neem non-food producten. Die worden vaak heel scherp afgeprijsd. Tandpasta is bijvoorbeeld heel vaak in de aanbieding. Daarom loont het om op te zoeken waar jouw lievelingsmerk of -product in de aanbieding is.”

Als iets in de aanbieding is, wil dat niet zeggen dat het prijsverschil heel erg groot is. Supermarkten verleiden consumenten namelijk ook met kleine kortingen, blijkt uit onderzoek van Hiiper. Het gaat vaak maar om een paar procenten. Maar alleen al het woord actie en korting doet wonderen, zegt Koelemeijer. „Dat is nodig om klanten te lokken. Ze moeten geactiveerd worden. Dat hebben we nodig.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.