Lange dagen voor campagnestrategen

20 februari 2017 om 08:00 door John van Schagen
Lange dagen voor campagnestrategen

Voor de campagneteams van politieke partijen is het deze weken knetterhard werken, vertelt Tessa Hagen.

Zelf werk je als campagnestrateeg voor BKB. Wat doen jullie precies?

We bedenken campagnes voor onze opdrachtgevers. Dat kunnen ministeries zijn, goede doelen of bedrijven. Voor de duidelijkheid: we werken niet voor politieke partijen. Vaak gaat het om bewustwordingscampagnes, zoals mensen wijzen op de gevaren van werkstress. We ontwikkelen dan een boodschap en proberen daarmee zoveel mogelijk mensen te bereiken door de inzet van verschillende kanalen.

Waar moet elke campagne volgens jou aan voldoen?

De belangrijkste les is dat je een boodschap hebt waar je aan blijft vasthouden. Zodra je afwijkt van je verhaal, wordt de boodschap blurry. Mensen begrijpen dan niet meer wat je nou bedoelt, ze gaan je zelfs als een beetje onbetrouwbaar zien. Een goed voorbeeld om dat te illustreren is de campagne die Hillary Clinton afgelopen jaar voerde. Zij begon met een helder verhaal over hoe ze de economie wilde gaan stimuleren, maar toen de verkiezingen dichterbij kwamen stapte ze daar steeds meer vanaf. Ze reageerde eigenlijk alleen nog maar op dingen die Trump zei en raakte zo haar eigen verhaal kwijt. Trump daarentegen had een duidelijke boodschap en hield daar aan vast.

Over een kleine maand zijn de verkiezingen in Nederland. Is het nu aanpoten voor de campagnestrategen in Den Haag?

Absoluut, alle mensen in de teams maken nu idioot lange dagen. Zij pakken iedere mogelijkheid aan om maar zoveel mogelijk mensen voor hun partij te winnen op 15 maart.

Maar wat houdt dat werk nou eigenlijk in?

In de campagneteams heb je verschillende functies. Er zijn de woordvoerders die het contact onderhouden met journalisten, hun lijsttrekker in talkshows proberen te krijgen en nadenken hoe ze moeten inspelen op nieuws in de krant. Social media is deze verkiezingsstrijd niet meer weg te denken. Zo is er een team van mensen bezig met het bedenken, produceren en plaatsen van video’s en andere content op Facebook. Daarnaast hebben de meeste partijken lokale afdelingen waar vrijwilligers zich melden, bijvoorbeeld om te flyeren. Die moeten worden aangestuurd en ook daar zijn mensen voor. En dan heb je nog iemand die zich ontfermt over de events die worden georganiseerd. De campagneleider moet al die verschillende activiteiten coördineren en stemt die dan ook continu af met de partijtop in Den Haag.

Wat heb je nodig om het werk als campagnestrateeg in de politiek te kunnen doen?

Gevoel voor hoe de media werkt is belangrijk, net als een politieke antenne. Je moet het leuk vinden om de politiek te volgen, kunnen inschatten wat achterliggende belangen zijn van partijen en weten hoe acties en uitspraken in de media terecht kunnen komen. Verder is het handig als je specifieke skills hebt. Dat je begrijpt hoe je een video in een timeline krijgt, een infographic maakt of mensen kunt aansturen. Uiteindelijk draait het ook om lef. Gewoon zeggen: we gaan dit doen. GroenLinks deed dat bijvoorbeeld met de organisatie van meet-ups. Beetje tricky, want als de zaal telkens maar half vol zit leidt dat tot negatieve publiciteit. In dit geval werkt het wel en heeft zo’n gewaagd initiatief effect.

 

Vrouwelijke parlementariërs

Stemopeenvrouw.com is het initiatief waar Hagen zelf nauw bij betrokken is. Doel van deze campagne? Meer vrouwen in het parlement. “Dat is hard nodig, want tweederde van de Kamerleden is man en met de huidige kieslijsten en peilingen ziet het er niet uit dat dit snel gaat veranderen”, aldus Hagen. “We roepen Nederlanders op om op vrouwen te stemmen die iets lager op de lijst staan en met voorkeursstemmen dan toch een zetel kunnen bemachtigen.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!