Slimme vuilniswagens dankzij mobiel netwerk

17 februari 2017 om 07:00
Slimme vuilniswagens dankzij mobiel netwerk
Deze vuilnisophaler in Schiedam gaat tegenwoordig op pad met een tablet die gekoppeld is aan het netwerk van Vodafone. / Foto's: Vincent van Dordrecht

Vuilnisbakken en vuilniswagens die gekoppeld zijn aan het mobiele netwerk van Vodafone, zorgen voor een beter milieu.

Een groot aantal vuilniswagens verlaat vrijdagmiddag net na de lunch het parkeerterrein van afvalbedrijf Irado in Schiedam. In twee van de auto’s turen de chauffeurs nog even op een tablet. Zij zijn de mannen van de slimme afvalbakken. Ondergrondse afvalcontainers die de computers van Irado vertellen: „Kom mij vandaag legen, want dat is nodig.” Via de tablet wordt de slimste route berekend en dan gaan de twee chauffeurs met een duidelijk afvalophaalplan op weg.

Internet of Things

We zijn vandaag in Schiedam, maar in veel meer gemeenten wordt gewerkt met het Internet of Things. Apparaten praten daarbij met elkaar. Zo ook de 714 ondergrondse containers in de Zuid-Hollandse plaats. Bewoners kunnen sinds maart 2014 met een pasje altijd de afvalbak openen voor hun restafval. In de wijken rijden twee in plaats van drie vrachtwagens, wat een derde van het aantal gereden kilometers en dus heel veel uitstoot van CO2 scheelt. Het hoort allemaal bij het afvalplan van Schiedam, waar burgers per jaar nu 260 kilo restafval wegbrengen. Dit moet over enkele jaren honderd kilo minder zijn.

De chips die dit mogelijk maken, zijn door Mic-o-Data in opdracht van Vodafone ontwikkeld. Apparaten via het mobiele netwerk met elkaar laten communiceren, heeft een enorme impact op de verduurzaming van de samenleving. Niet alleen op het gebied van slimme vuilnisbakken, maar bij tal van zaken (zie onderaan). „Internet of Things wordt onmisbaar in ons land”, meent Martin de Jong, directeur Maatschappelijke Waarde van Vodafone. „Wij hebben meer zakelijke apparaten als klant, dan mensen.”

Peter Hartingsveld kan in een oogopslag zien welke containers geleegd moeten worden.

Ruim zevenhonderd van die apparaten staan dus in Schiedam en worden door Irado voor de gemeente geleegd. Peter van Hartingsveldt stuurt als manager het team aan dat de slimme vuilnisbakken netjes komt legen. Verschillende van zijn mannen gooien zeker geen grijze vuilniszakken meer in de wagens, maar gaan op weg met boordcomputers.

Voor de portemonnee

„Gemeentes staan onder druk door bezuinigingen”, legt Van Hartingsveldt uit. „Irado is partner van Schiedam en probeert problemen voor de gemeente op te lossen. Zo hebben we de slimme vuilcontainers voor restafval voorgesteld. Bezuinigen betekent ook iets voor de afvalstoffenheffing en dus de portemonnee van de Schiedammer.”

Het was best lastig om de chauffeurs vuilnis te laten ophalen volgens het tabletplan, geeft Van Hartingsveldt toe. „Zij wisten uit ervaring meestal hoe het moest en ik wil geen robots van ze maken. Onze mensen zien met eigen ogen wat er in de wijk gebeurt. Maar inmiddels zien zij ook de voordelen en zijn ze eraan gewend. Zij letten nu zelf op en gebruiken het meten-is-weten-systeem als middel. Ze legen 130 slimme containers per dag, zijn gemotiveerd en zorgen samen voor gemiddeld 20 procent minder CO2-uitstoot.”

Minder afval

Nederland streeft naar een circulaire economie, waarbij afval wordt gezien als grondstof. Zo’n 60 procent van het afval wordt nu gescheiden. In 2020 moet dat in ons land 75 procent zijn. Vodafone helpt daarbij door ondergrondse afvalcontainers met toegangscontrole en vulgraadmeters mogelijk te maken.

‘Duurzamer en meer service’

Tim Blömer is directeur van Mic-o-Data in Hengelo. Dit bedrijf levert de chips op de slimme afvalcontainers in Schiedam en veel andere plaatsen in Nederland.

Vodafone ontwikkelde samen met Mic-O-Data de techniek achter de slimme containers.

Wat doet Mic-o-Data precies?

Wij maken systemen waarmee je het inzamelen van afval kunt optimaliseren. Ten tweede proberen we door betalings- en beloningssystemen afval scheiden te stimuleren.

Wanneer is het systeem bedacht?

In 1999 al. Een pasjessysteem met mobiele datacommunicatie voor slimme vuilnisbakken hebben we eerst voor Groningen ontwikkeld. In die tijd kwam er nog een stekker aan te pas. Nu werkt het systeem met chips. op batterijen en is de communicatie draadloos. We zijn nu in 35 gemeenten actief en Vodafone is er vanaf het begin bij betrokken.

Wat zijn de voordelen van jullie product?

Apparatuur wordt door stukjes techniek steeds slimmer. In de afvalwereld is die trend al ruim tien jaar aan de gang. Door afvalbakken slimmer te maken, zorg je ervoor dat ze nooit vol zijn en een voertuig op het juiste moment komt legen. Je krijgt zo min mogelijk voertuigen in de straat en jij hebt altijd de mogelijkheid je afval in de container te gooien.

Is duurzaamheid de belangrijkste pijler?

Ja, maar - zoals hier in Schiedam - ook de service aan de burger. Het is vervelend als je je restafval niet kwijt kunt.

Kun je ook geld besparen?

In Schiedam is dat nog niet het geval, maar gemeenten kunnen beslissen dat je betaalt naar de kilo’s restafval die je naar de container brengt.

Was je ‘vroeger’ gefascineerd door afval of techniek?

Toch techniek. Daar heb ik afval bij bedacht.

Meer slimme apparaten

„Zonder Internet of Things zou het lastig zijn om de klimaat- doelen te halen”, zegt Martin de Jong, Vodafonedirecteur Maatschappelijke Waarde. Je staat er misschien niet meteen bij stil, maar in tal van dingen praten apparaten met elkaar. Enkele voorbeelden van ‘min- der CO2 door ICT’.

1 Snoep- en blikjesautomaten op stations geven aan als de machine leeg dreigt te raken. De bijvuller komt pas als de Bounty’s bijna op zijn en niet op een vaste dag.

2 TomTom. Deze partner van Vodafone geeft in je auto aan of er op je route een file staat. Zo kun je een slimmere route kiezen en staat je auto niet onnodig stil.

3 Drieduizend bussen van Connexxion hebben een rij wijzer-systeem, waarbij de chauffeurs efficiënt met de motoren omgaan. Dit levert een jaarlijkse besparing van 2 miljoen liter diesel op.

4 Geen duurzaam voorbeeld, maar voor meer gemak: locatiebepaling. Een bordje bij de bushalte weet waar het voertuig rijdt en geeft aan over hoeveel minuten je kunt instappen.

Locatiebepaling voor bussen. / Remko de Waal | ANP

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
d