D66 wil meer snelwegen voor fietsers

23 februari 2017 om 14:11 door Johan van Boven
D66 wil meer snelwegen voor fietsers

Met een pakket aan maatregelen wil D66 het leven van fietsers een stuk aangenamer maken. De partij trekt honderden miljoenen uit om het reisgemak te bevorderen. Zo moet het aantal snelwegen voor fietsers flink worden uitgebreid.

„Er zijn plannen voor fietssnelwegen en iedereen is het erover eens dat ze er moeten komen, maar de financiering is niet rond. Wij willen daar 150 miljoen voor beschikbaar stellen”, aldus Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven. „Fietsen is gezond en het voorkomt files. Fitte medewerkers zitten beter in hun vel en de goede bereikbaarheid stimuleert de economie.”

Ook het aantal fietsenstallingen bij stations ziet D66 graag uitgebreid worden. Het zijn in veel gevallen ijzeren jungles waar nauwelijks ruimte meer is. Een plekje zoeken kost veel tijd, terwijl de trein op het punt van vertrekken staat. Het is voor veel reizigers een dagelijkse ergernis.

„Zo maak je zowel het fietsen als het reizen met het openbaar vervoer wel erg onaantrekkelijk”, zegt van Veldhoven. De partij wil 100 miljoen euro per jaar uittrekken om de fietsenstallingchaos bij stations aan te pakken. „Met dat bedrag lossen we het tekort aan fietsplekken de komende jaren volledig op.”

Dat klinkt uiteraard als muziek in de oren van de Fietsersbond. „Er zijn mensen die de fiets laten staan en zelfs niet met de trein reizen, omdat ze hun fiets niet kwijt kunnen op een station”, zegt beleidsmedewerker Wim Bot. „Daar moet verandering in komen, want nu worden fietsen weggesleept omdat er in de stallingen geen plek meer is en mensen hun fiets op een andere plek zetten. Dan moet je naar een afgelegen industrieterrein om tegen betaling je fiets op te halen. En je moet ook nog een nieuw slot kopen. Dat kunnen we geen comfortabele reis noemen.”

Vertraging

Het huidige kabinet beloofde vorig jaar al dat er 80 miljoen euro vrijgemaakt zou worden voor het probleem. Volgens Bot is dat te weinig om tot een structurele oplossing te komen. „Het Rijk neemt de helft van dat bedrag voor zijn rekening, de andere helft moeten gemeenten en provincies financieren. Dan ontstaat altijd de vraag wie wat moet ophoesten. Dat zorgt voor vertragingen. Als het op deze manier doorgaat is er in 2030 een tekort van maar liefst 100.000 plekken voor fietsen.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
d