Geld overmaken naar de verkeerde gaat te gemakkelijk

27 januari 2017 om 16:00 door Tjerk de Vries
Geld overmaken naar de verkeerde gaat te gemakkelijk
Foto Colourbox

Als je tien cijfers en nog wat letters moet intikken, dan is een foutje snel gemaakt. Maar dat kan je wel behoorlijk wat geld kosten. Want stel dat je met het invullen van een bankrekening een foutje maakt, kan je geld zomaar naar de verkeerde persoon verdwijnen. En zie het dan nog maar eens terug te krijgen. 

Er zijn schrijnende gevallen bekend van mensen die honderden euro's naar de verkeerde rekening hadden overgemaakt. Bestaat de rekening niet, dan heb je geluk. Dan krijg je automatisch je geld terug. Maar veel rekeningen bestaan wel.

Maatregelen

De Consumentenbond wil dat er snel maatregelen worden getroffen om de grootste problemen aan te pakken en dat ook fraude met bankrekeningnummers beter wordt onderzocht.

Een groot probleem momenteel zit in de adresboeken van bankrekeningen. „De adresboeken in de online betaalomgeving blijken voor de meeste foute overboekingen te zorgen. Vervallen en opnieuw uitgegeven IBAN blijven in adresboeken staan, consumenten selecteren de verkeerde ontvanger of slaan een nummer verkeerd op in het adresboek”, zegt  Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Dag geld

Stel, je moet geld overmaken naar een vriend die je ooit in je adresboek hebt gezet, maar hij heeft inmiddels een andere rekening. Zijn oude rekeningnummer is opnieuw uitgegeven en behoort nu dus aan een ander. Jij selecteert doodleuk dat nummer wat immers in je adresboek staat en jouw geld gaat naar de verkeerde persoon.

„We roepen al jaren dat banken consumenten beter moeten beschermen tegen foute overboekingen. Het wordt hoog tijd dat ze echt actie ondernemen”, zegt Combée.

 De Consumentenbond dringt aan op de volgende maatregelen:

  •          Banken die nog steeds banknummers uitgeven van vervallen IBAN’s moeten hier direct mee ophouden.
  •          Banken moeten consumenten helpen de adresboeken op te schonen en zo voorkomen dat heruitgegeven IBAN’s nog in adresboeken staan.  Dat kan door middel van individuele acties (bijvoorbeeld een waarschuwingspop-up als consumenten een lang niet gebruikt IBAN selecteren) en collectieve voorlichting (bijvoorbeeld een “nationale opschoondag”). Volgens de Betaalvereniging zijn sommige banken al bezig zijn om dergelijke maatregelen in te voeren.
  •          Banken moeten nog eens goed kijken naar de vormgeving van de adresboeken, omdat het vergroten van de leesbaarheid wellicht ook leidt tot het voorkomen van vergissingen.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

d