Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 15 nov 2016
Leestijd: 2 minuten

Spullen delen: de wil is er, maar we doen het amper

Nederlanders staan open om online spullen te delen. Toch draagt maar 4 procent een steentje bij aan de deeleconomie door actief te zijn op deelplatforms. Van boormachine tot partytent en van thuismaaltijd tot een vakantieadres: alles met elkaar delen is via zo’n platform heel simpel. De wil is er dus, maar doen: ho maar.

Populaire deelsites

Dat blijkt uit een onderzoek van de UvA en ShareNL, het kennis- en netwerkplatform voor de deeleconomie. Alle uitkomsten van het onderzoek komen dinsdag naar buiten. Eén daarvan is welke sites het populairst zijn als het om delen gaat. De top 3 bestaat uit Peerby, Thuisafgehaald en SnappCar.

Veel gebruikelijker dan online delen is voor Nederlanders het delen met vrienden en familie. 88 procent van de bijna 1800 ondervraagden doet dit regelmatig. Dat het online uitlenen van spullen aan onbekenden achterblijft, komt vooral omdat 46 procent van de Nederlanders niet weet dat het bestaat. Vertrouwen speelt eveneens een rol. Aan een bekende leen je eerder spullen uit omdat je dan weet dat het goed zit, zo is de mening. 10 procent van de ondervraagden leent nooit iets uit, ook niet aan familie en bekenden.

Iets goeds doen

Noord-Brabanders zijn het minst gedreven door financiële overwegingen bij (uit)lenen. De zuiderlingen zien het meer als ‘iets goeds doen voor een ander’. Noord-Hollanders (63 procent) vinden een financiële vergoeding veel belangrijker. Noord-Hollanders, samen met Utrechters, hebben ook de meeste interesse om spullen op online platforms te delen.

Campagne

Om meer Nederlanders te laten delen, start verzekeraar Centraal Beheer dinsdag een campagne (centraalbeheer.nl/leentjeleent). „Wij verwachten dat delen steeds meer gemeengoed gaat worden”, zegt directeur Robin Clements. „De campagne bestaat uit korte online filmpjes. Hiermee willen we Nederlanders op een leuke en luchtige manier bekend maken met het lenen en uitlenen van spullen en erop wijzen dat dat op een veilige en vertrouwde manier kan.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.