Sofie Smulders
Sofie Smulders Openbaar vervoer 30 nov 2016
Leestijd: 1 minuut

Meer aftelklokken voor minder vertraging op stations

De ‘strijd tegen vertraging’ bij de NS moet deels gewonnen gaan worden door het inzetten van aftelklokken op meer stations. In 2019 zouden nog meer treinmedewerkers- en reizigers de vruchten moeten gaan plukken van minder vertraging.

Met een afteller kunnen treinreizigers zien hoe lang ze nog de tijd hebben om in te stappen, iets wat niet altijd even duidelijk is voor mensen die met haast het perron op rennen. Bij de NS denken ze overigens ook dat het de reiziger minder ongeduldig zal maken. De aftelklok is echter vooral bedoeld om de trein eerder te laten vertrekken.

Met behulp van het ding kunnen namelijk twee processen tegelijkertijd uitgevoerd worden, die anders na elkaar zouden volgen. De afteller gaat lopen op het moment dat de overweg begint te sluiten. De conducteur van de betreffende trein kan dan al eerder beginnen met de trein gereedmaken voor vertrek.

17 seconden minder vertraging

Het inzetten van de aftelklok zou zo’n 17 seconden tijdwinst opleveren, beweerde ProRail vorig jaar oktober na een geslaagd experiment in juni met aftellers op de stations van Hilversum en Hilversum Sportpark.

De aftelklok heeft niet alleen voordelen voor de treinreizigers en -medewerkers, maar ook voor fietsers, voetgangers en automobilisten die staan te wachten bij het spoor. Zij staan minder lang te wachten bij een gesloten spoorwegovergang.

Het is de bedoeling dat over drie jaar 76 stations moeten zijn uitgerust met aftelklokken. Ze komen op verschillende stations in Noord-Brabant en op de stations op het traject Eindhoven – Amsterdam. Tussen deze steden moeten zes intercity’s per uur gaan rijden, waarbij de aftelklok zou kunnen gaan helpen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.