Autorijder haat ov, ook al zit hij er nooit in

Een echte automobilist zul je hier niet snel zien. Foto:ANP

Foto van 'Rens Oving'

Zij staan vaker in de file, zijn steeds meer geld kwijt, hebben altijd moeite met een parkeerplek vinden, en toch zijn automobilisten verknocht aan hun wagen. De liefde voor de automobiel zit dan ook heel erg diep. Volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) is de auto voor twee derde van de Nederlanders het favoriete vervoermiddel.

De helft van de Nederlanders ervaart zelfs een gevoel van vreugde als het over de auto gaat. Alleen de fiets doet het wat vreugde betreft beter. Fietsen is alleen wel minder populair als het op reizen zelf aankomt. Voor een kwart van de Nederlanders is de fiets favoriet.

Maar het openbaar vervoer kan daar alleen maar van dromen, voor maar 6 procent van de Nederlanders is het ov het favoriete vervoermiddel. „Negatieve scores zijn er vooral voor snelheid, kosten, het gebrek aan onafhankelijkheid, flexibiliteit, het ‘altijd op tijd komen’ en het ‘op je zelf zijn’, maar ook voor ‘plezier’", schrijft het KiM.

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

De afkeer van het openbaar vervoer is in 10 jaar nauwelijks veranderd. Ook in 2005, toen hetzelfde onderzoek werd gedaan, was het ov het minst geliefd.

Nog niet verleid

Dat is een deprimerende conclusie als je bedenkt dat er al jaren wordt gesproken over het ‘verleiden van de automobilist’ zodat deze eindelijk zijn vieze bolide inruilt voor de ‘schone’ trein. Daarvoor is op zijn minst een positief beeld van het ov nodig, iets wat er dus flink aan schort.

Want ondanks alles blijft de auto veruit favoriet. Dat terwijl 2015, het jaar waarin de enquête werd afgenomen, een bijzonder zwaar filejaar was. Automobilisten stonden veel vaker vast dan in de jaren daarvoor. Tegelijkertijd is er met name op het spoor veel verbeterd. Treinen rijden vaker en vaker op tijd, en er kwamen nieuwe verbindingen met nieuw materieel.

Die verbeteringen dringen alleen niet door tot de meest verstokte ov-haters. Het imago van het ov is namelijk vooral belabberd onder mensen die er nooit gebruik van maken. De helft van de mensen die nooit in een trein of bus zitten, geeft het ov in Nederland een ruime onvoldoende. Terwijl trein- en busreizigers hun vervoersmiddel een voldoende geven.

Om automobilisten het ov in te krijgen, moet er dus veel meer gebeuren dan alleen het verbeteren van bus en trein. „Omdat feitelijke verbeteringen in het ov deze groep veelal zullen ontgaan (omdat zij er nu eenmaal niet mee worden geconfronteerd), zal hun beeld niet snel veranderen”, concludeert het KiM.


Views

0

NS en KLM grijpen in vanwege verwachte storm

Eerder deze maand schrapte KLM ook al vluchten/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

Zowel KLM als NS grijpt in vanwege de hevige storm die er donderdag wordt verwacht. NS past de dienstregeling aan, terwijl de luchtvaartmaatschappij ruim 200 vluchten heeft geannuleerd.

Europese vluchten

Het gaat om vluchten tussen 10 en 12 uur 's ochtends, wanneer de storm op zijn hevigst is en het te riskant is voor de 'grondafhandeling'. Het gaat alleen om vluchten met een Europese bestemming.

KLM zegt alle reizigers voor wie dit geldt te informeren over de annulering en dat de vluchten zullen worden omgeboekt. Verder waarschuwt de maatschappij voor vertragingen gedurende de dag vanwege de storm.

Minder treinen

NS gaat vooral minder rijden op donderdag 18 januari. Op drukke trajecten in de Randstad rijdt in plaats van elk kwartier of 10 minuten slechts elk half uur een trein. „We willen op de trajecten ruimte creëren zodat we snel omgewaaide bomen kunnen opruimen, of erop kunnen anticiperen als er bijvoorbeeld objecten op de bovenleiding terechtkomen”, zo verklaart NS.

Verder gaat er een stuk van het spoor helemaal dicht, dat is namelijk het deel over de Moerdijkbrug. Reizigers van Rotterdam naar Brabant (en andersom) zullen dus om moeten reizen via Dordrecht.

Code oranje

Voor donderdagochtend (10 tot 13 uur) geldt in Nederland code oranje en kunnen er windstoten verwacht worden tot zelfs 130 kilometer per uur in de westelijke kustprovincies. Voor de rest van de dag geldt code geel.


Views

18

'Koppel verdiende 4 ton met uitbuiting zwakbegaafde'

ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

Een echtpaar uit Tubbergen moet voor de rechter verschijnen omdat het koppel ervan verdacht wordt een zwakbegaafde man jarenlang te hebben uitgebuit. Ze zouden daar zo'n 400.000 euro mee hebben verdiend.

Als een zoon

Verdachte Gretha K. ontkent de aantijgingen echter volledig. „We hadden hem als een zoon opgenomen in ons gezin.” Wel erkent ze dat zij en haar man Adje B. soms een klap uitdeelden. „Als Adje hem sloeg, kreeg hij blauwe plekken. Bij mij gebeurde dat niet.”

K. (47) en B. (60) zouden het nu 32-jarige slachtoffer zeven dagen in de week, 16 uur per dag voor hen hebben laten werken. 's Nachts werd hij opgesloten in een kleine caravan zonder sanitaire voorzieningen. B. sloeg hem herhaaldelijk, blijkt uit een verklaring van hun zoon. Het slachtoffer is zwakbegaafd en had een gokverslaving. Ook zouden de twee zijn bankrekening hebben geplunderd.

Profiteur

Volgens de officier van justitie verdiende het stel vier ton met de uitbuiting. Een derde verdachte, de 60-jarige Nico H. uit Hilversum, profiteerde door een onderneming en bankrekening op naam van het slachtoffer te zetten.

B. en K. leerden de man kennen op de kermis waar het echtpaar werkte. Ze namen hem op in het gezin, gaven hem werk, eten en onderdak, zei K. Volgens Adje B. heeft de man altijd geld gehad voor zijn werk. Dat zijn caravan 's nachts op slot ging, zou in wederzijds overleg zijn gebeurd.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

20

‘Geef oor aan de minder kleurrijke geschiedenis’

Het Mauritshuis in Den Haag. Foto / ANP

Foto van 'Merel Driessen'

De Amsterdamse JP Coenschool die haar naam verandert en het Mauritshuis dat het borstbeeld van Johan Maurits weghaalt. Hoogleraren geschiedenis pleitten in De Telegraaf dat er zo sprake is van geschiedvervalsing. „Dat is faliekante onzin”, vindt Remco Raben. „Er worden symbolen toegelicht of weggehaald, maar aan de geschiedenis verandert helemaal niks.”

Verandering is niet slecht

Raben is hoogleraar koloniale en postkoloniale literatuur aan de Universiteit Utrecht en aan de Universiteit van Amsterdam. Dat er een nieuwe beeldenstorm zou zijn ontstaan, gelooft Raben wel. Hij zou het alleen anders noemen. „Ik vind het niet slecht dat er wat verandert. Je mag best met de normen van nu naar het verleden kijken. Dat is een gezonde omgang met de geschiedenis.”

Toch vindt hij dat je beladen geschiedenis niet weg moet poetsen. Je moet het juist benoemen. „Maar een schoolnaam, die een symboolfunctie heeft, is daar niet voor geschikt.” Hij vindt niet dat je de ouders van de leerlingen van J.P. Coenschool een A4’tje met uitleg kan geven en vervolgens de naam kan houden. „Je moet er zeker voor zorgen dat er wordt uitgelegd wat er in onze koloniale geschiedenis omging, en wat de rol van Coen daarin was, maar dat moet vooral in musea en schoolboeken gebeuren. En dat is wat het Mauritshuis juist beoogt.”

‘Jongere generaties moeten leren over het verleden’

Daar is Iris Loois, student geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, het mee eens. „De namen moeten blijven, maar het moet wel uitgelegd worden door er bijvoorbeeld in de les over te praten. Het is erg belangrijk om er uitleg over te geven, zodat vooral jongere generaties leren over hun verleden.” Volgens Loois wordt de geschiedenis verwaarloosd als dat soort namen veranderen. „Je wist het uit.”

Van het uitwissen van de geschiedenis is geen sprake, vindt Jilt Jorritsma. „Er wordt gezegd dat door het weghalen van die beelden we ook een deel van de geschiedenis wissen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de bewustwording van een minder kleurrijk deel van onze geschiedenis.” Jorritsma studeerde moderne geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en is inmiddels hoofdredacteur van Jonge Historici. „Het is juist aan ons in het heden om ook oor aan de minder kleurrijke geschiedenis te geven.”

Weghalen is geen oplossing

Maar of het weghalen van standbeelden en naamsveranderingen de juiste manier is, betwijfelt ook Jorritsma. „Die standbeelden zijn er al, net als de straatnamen. Het gaat erom hoe we daar betekenis aan geven en hoe we dat kunnen veranderen. Het is belangrijk dat het hele verhaal wordt verteld.” Ook hij is er voorstander van om dat in het onderwijs te doen. „Er moet niet alleen op de Nederlandse geschiedenis worden gelet. We moeten ook kijken naar de rol van Nederland in de wereld.”

Of de ophef over straatnamen en standbeelden iets van de laatste jaren is? Jorritsma denkt van niet. „Die groep activisten is er altijd en zal er altijd blijven. Maar dat is ook belangrijk, want geschiedenis hoort veranderlijk te zijn. We horen er bewust mee om te gaan.” Toch merkt hij dat het een meer besproken onderwerp is. „Vooral na de zwartepietendiscussie heb ik gemerkt dat het veranderde, ook hoe ik er zelf over nadacht. Ik denk dat dat goed is, dat hoort bij de geschiedenis.”

Ook Loois praat er veel over met haar medestudenten geschiedenis. „Zeker op borrels is dit een geliefd onderwerp. Er zijn studenten geschiedenis die er een andere mening dan ik over hebben. Maar dat levert wel lekker veel discussie op.”


Views

21

Nieuw in Metro: Over de schreef met Madelfried

Foto van 'Jeroen Haverkort'

Madelfried is vanaf donderdag nieuw in Metro. We belden even met zijn Belgische tekenaar Kim Duchateau.

Welkom bij Metro!
Ja, fantastisch. Ik ben hier erg blij mee. Madelfried staat al ruim twintig jaar in de Belgische krant Belang van Limburg. Eerst online, nu alleen in de papieren versie. Ik ben erg benieuwd of jullie lezers Madelfried leuk zullen vinden.

Wie of wat is Madelfried?
Een anti-superheldenkonijn. Madelfried wil graag een superheld zijn, denkt ook dat hij er een is, maar is eigenlijk een loser. Madelfried spiegelt zich aan Superman. Net als zijn grote idool wil Madelfried de grote wereldproblemen oplossen. Hij krijgt daarbij hulp van zijn vriendin Bo. Dat heeft-ie trouwens wel goed voor elkaar, want Bo is een hartstikke mooi meisje. Ja, alles loopt door elkaar in de wereld van Madelfried. Zijn beste vriend is een Aziatisch varken en heet Xao-Ping. Als ze er met hun drietjes niet uitkomen, roepen ze af en toe de hulp in van Toverman. Dat is een cynische tovenaar die nooit praat: hij helpt ze altijd van de regen in de drup. Eigenlijk worden de problemen alleen maar groter en is het Madelfried nog nooit gelukt om iets op te lossen. Maar dat is logisch. Als iets lukt, is het geen humor.

Teken je ook andere strips?
Zeker. In België zijn Aldegonne en Esther Verkest bekender dan Madelfried. Zo verschijnt Esther Verkest in de Eppo en de Nederlandse en Duitse Playboy.

Aldegonne en Madelfried zijn wel aparte namen…
Een vriend van me zei ooit: ‘Hoe kom je erop om de meest oncommerciële namen te verzinnen voor je strips?’ Hij heeft wel gelijk, hahaha.

Nou? Hoe ben je op de naam Madelfried gekomen?
Vroeger had mijn oma een scheurkalender waarop iedere dag ontzettende slechte grappen stonden. Ook had iedere dag een patroonheilige. Een van hen was Madelfried. Ik weet echt niet meer van wat, maar die naam is blijven hangen.

Wat voor soort humor kunnen we verwachten van Madelfried?
Absurdistische humor. In België hebben we over het algemeen brave humor, alleen Kamagurka is daar eigenlijk een uitzondering op. Daarom hou ik ook van jullie humor. Nederlanders gaan vaker over de schreef. Ik kan dubbel liggen om bijvoorbeeld Van Kooten en De Bie, Sjef van Oekel en Hans Teeuwen.


Views

25

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
Likeability of 5

Ambulance blij met auto's A15 die aan de kant gaan

Videostill ambulancedienst op Twitter. / @Mike_ambuzhz

Foto van 'Daisy Heyer'

De Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid heeft via Twitter laten weten ontzettend blij te zijn met de manier waarop automobilisten op de A15 dinsdagavond reageerden op hun ziekenwagen met zwaailichten. „Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het óók kan.”

File

De file die dinsdagavond op de A15 tussen Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam stond, bleek geen enkel probleem voor het ambulancepersoneel dat met spoed uit moest rukken voor een levensbedreigende situatie. De vluchtstrook kon niet gebruikt worden, aangezien deze tijdens de spits wordt gebruikt als spitsstrook. De enige optie was dus dat de auto's allemaal aan de kant gingen voor de ambulance die met loeiende sirenes aan kwam rijden.

En dat deden ze: verpleegkundige Mike die in de ambulance zat, zag hoe weggebruikers hun auto aan de kant zetten om de ziekenwagen erdoor te laten. Hij plaatste een filmpje van het voorval op Twitter. Dat filmpje kan niet alleen van het ambulancepersoneel, maar ook van veel twitteraars op lof rekenen. Het filmpje werd tientallen keren geliket en gedeeld op Twitter.

Wat er precies voor melding is gemaakt, is niet bekend. Het filmpje werd tevens gedeeld door de VerkeersInformatieDienst (VID), die de weggebruikers een compliment maakten.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


like
user_04af0f5807548e07ebb4030760fb48c375d3473f_avatar

Views

100+

Djoeke en Fenno zijn millennial talententrainers!

Djoeke en Fenno aka Captain Talent! Foto: Mark Groeneveld

Foto van 'Iris Hermans'

Captain Talent heet de nieuwe agency die millennials binnen bedrijven op vernieuwende wijze traint, inclusief speeddaten en meditatie.

Onderdeel van hun methodiek / Mark Groeneveld

Founding father en mother

Zij houdt van confetti en glitter, hij van yoga en rijsttafels en samen houden ze van al het talent uit iemand halen dat erin zit, ,,en dat is vaak zo veel meer dan diegene denkt!” Talententrainers Fenno Verdaasdonk (34) en Djoeke Geijs (29) zijn de trotse founding father en mother van Captain Talent, de Millennial Training Agency die sinds deze week een zelfontwikkelde methodiek en trainingen aanbiedt aan corporate bedrijven, overheidsinstellingen en NGO’s en hun young professionals. Hun doel: alle talenten ontdekken van de millennialwerknemers, ,,zodat ze echt het verschil kunnen maken en kunnen waarmaken waarvoor ze zijn aangenomen.”

Twee echte

Hij is creatief strateeg met een corporate verleden die graag mensen inspireert en projecten aanzwengelt, zij is cultuurtrainer en creatief producent die nieuwsgierig als ze is, overal onbevangen ingaat. Ja, twee echte millennials, lachen ze, ,,niet bang om op onze bek te gaan en bewust van het feit dat dingen anders kunnen.”

Cappuccino enzo

Het afgelopen jaar hebben de twee vele cappuccino’s in het Volkshotel gedronken, daar zit hun kantoor, en gepraat, nagedacht en af en toe ook flink gediscussieerd om zo tot hun Captain Talent te komen. ,,En het is gelukt, we zijn supertrots!”

Bordspel als tool om zelf je talenten te ontdekken / Mark Groeneveld

M-woord

Al herkent Word-spellingscheck het nog altijd niet en verschijnt het rode lijntje linea recta onder de tien letters, het woord millennial is niet meer weg te denken anno 2018, en ook de millennial zelf niet. Niet weer het M-woord, verzuchten sommige mensen wanneer ze het woord weer ergens horen of lezen, weet Fenno, die tien jaar geleden al afstudeerde op de millennial en het woord dus al zo’n triljoen keer heeft gebruikt. Tja, haalt hij zijn schouders op, ,,ze kunnen er maar beter aan wennen, want we gaan nergens heen.”

Baanhoppen

Figuurlijk dan, letterlijk juist wel, want millennials houden niet alleen van reizen, maar ook van ‘baanhoppen’. Waar onze (groot)ouders speldjes kregen wanneer ze 25 jaar bij hetzelfde bedrijf werkten, wisselen millennials het liefst elke twee jaar van baan, ook omdat ze niet helemaal vinden bij die ene werkgever wat ze gehoopt hadden. En daar komt Captain Talent om de hoek kijken, ,,want dat kan anders.”

Praten, overlegen, samenwerken / Mark Groeneveld

Eigen wijze

Hun trainingen zijn allesbehalve voorspelbaar of saai en van alles wordt uit de kast gehaald om de talenten van de young professionals slash millennials te ontdekken. Van speeddaten tot theaterspel en zelfs meditatie, ,,net wat anders dan anders.” Het goed bevriende tweetal heeft een realistische methodiek ontwikkeld waarbij de talenten van de young professionals op eigen wijze naar boven komen. Bij hen geen ‘je bent extravert, dus kleurtje geel, dus je moet iets doen in de sales’, lichten ze toe, ,,maar alles draait bij ons om zelfonderzoek en zelf bepalen waar die kleur geel voor staat.”

Van nu

Het is lastig om zo’n methodiek uit te leggen, vervolgen ze, ,,maar we denken dat onze trainingen een stuk vernieuwender en meer van nu zijn.” En ja, ook omdat ze zelf millennials zijn, ,,veel van die wetenschappelijke testen worden uitgevoerd door vijftigplussers en niets ten nadele van hen, maar zij weten niet echt wat in een millennial omgaat, en wij wel.”


Views

30

Iets meer mensen met griep naar de huisarts

Griepgolf breidt zich verder uit

We snotteren nog even door in Nederland / ANP

Foto van 'D. van Aken'

De griepgolf die Nederland teistert, breidt zich nog steeds uit. Dat blijkt uit een wekelijkse rapportage van gezondheidsinstituut Nivel. Huisartsen zien vooral baby’s en kleine kinderen tot vier jaar langskomen met griepklachten.

Epidemie

Volgens het instituut gingen er vorige week 89 mensen op elke 100.000 Nederlanders naar de huisarts met griepklachten. De voorgaande week waren dat er 83. Als twee weken achter elkaar meer dan 51 op de 100.000 mensen griep hebben, is er officieel sprake van een epidemie.

Griepepidemieën zijn een jaarlijks terugkerend verschijnsel. Gemiddeld duurt zo'n epidemie ongeveer negen weken, maar vorig jaar hield de griepgolf vijftien weken aan.

De huidige griepgolf is ongeveer vijf weken bezig. Hij begon in het westen van het land en rukt nu op richting het oosten van Nederland, waar meer mensen zich bij de dokter melden met griepklachten. De piek van de epidemie zouden we nog niet hebben bereikt.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

100+