Jeugd krijgt weer een kans in virtuele klas

17 oktober 2016 om 06:45
Jeugd krijgt weer een kans in virtuele klas
Sjaak achter de tablet met de docente in de virtuele klas in beeld. / Foto’s: Vincent van Dordrecht

Les krijgen in een virtuele klas met een tablet voor je neus en een echte docent in beeld? Vodafone maakt dat nu mogelijk.

„Noem me maar Sjaak. Sjaak Trekhaak.” Een vrolijke vent van 21 stelt zich voor in onvervalst Haags. Maar het is niet altijd zo vrolijk geweest, want hij was zwaar verslaafd. Op de dag dat Metro ’Sjaak’ treft, mag hij Brijder Jeugd Mistral Kliniek in Den Haag na acht weken verlaten.

Zijn programma bestond uit detoxen, maar ook uit lessen volgen in een virtueel leslokaal van Learning Connected. Hij nam deel aan de pilot Live Online Leren (LOL) die mede door Vodafone werd mogelijk gemaakt. Vodafone ziet de pilot als een mooie kans voor vroegtijdige schoolverlaters (volgens Rijksoverheid.nl dit jaar minimaal 25.000) om op een andere manier toch te leren. Thuis op de tablet, maar wel met een echte docent.

Op naar de toekomst

Sinds vijftien jaar helpt Brijder Jeugd Mistral Kliniek jongeren tussen de 12 en 23 jaar die verslaafd zijn aan middelen (van drugs tot medicijnen en alcohol), gokken en gamen, vertelt Mariëtte Koop. Zij is manager bedrijfsvoering en runt de kliniek op gebied van personeel, gebouw en externe contacten. „Hier start een behandeling en wordt naar eventuele onderliggende problemen gekeken. We helpen op dit moment gemiddeld twaalf tot veertien jongeren op weg naar hun toekomst.”

Mariëtte Koop.

Sjaak gebruikte alles wat hij kon krijgen, vertelt hij eerlijk. „Coke, alcohol, speed, pillen. Ik probeerde mijn trauma’s te onderdrukken. Welke? Dat vertel ik liever niet. Ik ben ook nog eens ADHD’er en liep soms met twintig of dertig dingen tegelijk aan m’n kop. Als er dan tien dingen negatief waren, ging ik gebruiken. Sjaak is verslaafd vanaf zijn zestiende, maar in april liep het uit de hand. „Mijn weekend vol feest begon op woensdag en alleen op dinsdag nam ik nog maar pauze. Het werd tijd om me te laten opnemen.”

Les van Hester

De twintiger was voor de zoveelste keer ’van school gekickt’. Het liefst gaat hij vanaf nu gewoon werken (’vanuit de kliniek heb ik geregeld dat ik mijn baantje als heftruckchauffeur weer kan oppakken’). de kans om erachter te komen wat hij precies wilde kreeg hij van Hester Hooijen, zijn docente tijdens verschillende sessies. Zij geeft normaal gesproken les aan docenten die via de virtuele klas les gaan geven, maar was bij de pilot rechtstreeks bij de leerling betrokken. Bij het gesprek met deze krant treft ze Sjaak voor het eerst in levenden lijve. „Sorry dat ik iets te laat ben. Maar ach, jij zat ook weleens te laat achter je tablet haha.”

Bekijk ook het verhaal van Samira:

Hooijen: „We hebben de pilots met Vodafone bij Mistral en De Jutters gedaan. Bij laatstgenoemde instelling zitten mensen op de gesloten afdeling langer, gemiddeld een half jaar. Het bleek dat echt lesgeven in vakken als Nederlands en Engels er meer geschikt is. Bij Mistral zitten de jongeren vaak nog op school, dus we dachten: hoe kunnen we hen toch iets goeds bieden waar ze iets aan hebben? Besloten werd om een soort decaangesprekken te houden. Wat wil je nou? Waar ben je goed in? Waar liggen je interesses? Hoe kun je social media functioneel inzetten? We leren de deelnemers bovendien een goed cv op te bouwen.”

Extra stimulans

Mariëtte Koop is blij met de pilot die sinds de zomer wordt gehouden. „Deze kliniek is maar een fase in het leven van de jongere. Zij moeten door in de wereld, na vastgelopen te zijn door een verslaving. Via de virtuele klas krijgen ze nu de kans hun eigen vaardigheden en kwaliteiten weer te herkennen. Het is een extra stimulans waar ik enthousiast over ben. De jongere denkt: oh ja, ik was ergens goed in! Na de behandeling begin je weer helemaal opnieuw. De online lessen hebben de jongeren hopelijk een beetje op weg geholpen.” Docente Hooijen: „De pilot gaan we evalueren, maar krijgt zeker een vervolg. Dan zullen ROC Mondriaandocenten worden ingezet.”

Hester Hooijen.

En Sjaak? Die is inmiddels met zijn tas op zijn rug naar huis gegaan en staat in contact met een ambulante behandelaar die hem regelmatig spreekt en zich ook bezighoudt met terugvalpreventie. „Het leren via de tablet beviel me wel. Ik heb een goed cv leren maken en mijn LinkedIn-profiel aangepast. Best handig als je een baantje zoekt. Waar ik met de docente achterkwam is dat ik wil werken: magazijnen en de wagen op.” Eerst een tijdje op de heftruck rijden en dan in een busje of vrachtwagen de snelweg op, bedoelt hij te zeggen. Maar het allereerste wat hij buiten de Mistral Kliniek gaat doen? „Maffen in m’n eigen bed. En dan de baas bellen.”

Meer mogelijk

Vodafone heeft met Powerful Connections een programma opgezet om via mobiele technologie een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij. Zo werd in de Brijder Jeugd Mistral Kliniek lesgegeven onder de naam Online School en gebruik gemaakt van Vodafones connectie. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden en die vind je de komende weken op Metronieuws.nl terug. Meer verhalen kun je lezen op www.powerfulconnections.nl.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!