Rens Oving
Rens Oving Nieuws 25 aug 2016
Leestijd: 2 minuten

OV-chipkaart blijft bron van ergernis

Sinds 2008 kun je met een chipkaart reizen in het openbaar vervoer. Maar de OV-chipkaart is met al zijn beperkingen nog steeds een bron van ergernis. Bij het OV loket wordt onverminderd geklaagd over onduidelijke regels, onbegrijpelijke procedures en onverwachte kosten. Iedere maand kloppen tientallen klagende reizigers bij het loket aan met chipkaartproblemen.

Uit de klachten blijkt dat vooral het betalen voor een nieuwe kaart een hoop irritatie opwekt. Nu de OV-chipkaart al wat langer meegaat zijn steeds meer pasjes aan vervanging toe. Na vijf jaar moeten reizigers verplicht een nieuwe kaart aanvragen. Dit kost geld, 7,50 euro maar liefst.

Wie zijn pas kwijtraakt, betaalt nog meer voor een nieuwe kaart: 11 euro. Onbegrijpelijk vinden veel reizigers, die niets te kiezen hebben. Daarnaast vragen veel reizigers zich af waarom ze een pasje dat nog steeds goed werkt eigenlijk moeten vervangen.

Veel te duur

„Keer op keer blijkt dat reizigers de prijs van een nieuwe kaart gewoon echt te hoog vinden”, zegt Annemarie den Toom van het OV loket. „Zonder dat er een kilometer gereisd kan worden, moet je toch geld uitgeven. We vragen al jaren om een verlaging van dat bedrag.”

Verlopen OV-chipkaarten zorgen nog voor een andere ergernis, geld terugvragen. Wie nog saldo heeft staan op een verlopen kaart kan dit terugvragen. Dit moet alleen wel binnen een jaar gebeuren, anders vervalt het tegoed. Oneerlijk vinden veel reizigers, het is immers hun eigen geld dat op de kaart staat.

Omslachtig

Anonieme OV-chipkaarten moeten teruggestuurd worden om bedragen boven de 30 euro terug te krijgen. Maar wat als de kaart kwijtraakt bij de post? Dan ben je mooi je geld kwijt. Onhandig, onbetrouwbaar en onnodig vinden de klagers. Je moet gewoon je geld bij een balie terug kunnen krijgen zonder dat je je pas uit handen geeft.

„Het is duidelijk dat de OV-chipkaart nog steeds verre van perfect is”, zegt Den Toom. „Het gaat wel steeds meer de goede kant op. Het is bijvoorbeeld makkelijker geworden om geld terug te vragen als je vergeet uit te checken. Maar voor een product dat door zoveel mensen gebruikt wordt, valt er nog een hoop aan te verbeteren.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.