Studeren door markeren kan je beter afleren

29 augustus 2016 om 15:50 door Bianca Brasser
Studeren door markeren kan je beter afleren
Stop met markeren en herhaaldelijk een tekst lezen in de hoop dat je de informatie leert. Beter is jezelf tijdens het lezen te overhoren. Foto: Colourbox

Ga jij bij het bestuderen van een tekst druk aan de gang met een fluorescerende markeerstift? En lees jij in een poging de informatie op te slaan de tekst simpelweg meerdere keren door? Stop er maar mee. Onderzoek laat zien dat deze technieken niet effectief zijn als het gaat om het op langere termijn onthouden en begrijpen van de informatie uit de tekst.

Overhoor jezelf

Wat dan wel te doen met die lap tekst voor je neus waar je straks een toets over maken moet? „Ga actief aan de slag. Bijvoorbeeld door vragen tussendoor over de tekst te beantwoorden”, zegt Pauline Reijners, verbonden aan de Open Universiteit. Zij deed onderzoek naar de effectiviteit van verschillende leermethoden en vrijdag zal zij hierop promoveren. Een leertechniek die stimuleert om eerder opgeslagen informatie uit het geheugen op te halen, is volgens haar het meest effectief.

„De meeste leerlingen en studenten bestuderen een tekst door deze herhaaldelijk te lezen, aantekeningen te maken en dingen te markeren. Dit zijn passieve technieken. Je bent dan niet actief met de tekst bezig”, legt Reijners uit. „Het is vooral een makkelijke manier van leren, daarom wordt het ook zo veel gebruikt. Maar iemand gaat op die manier niet na of hij of zij wel begrijpt wat er staat.”

Vragen

Een actieve manier van leren, en dus een betere manier, is volgens Reijners als een leerling zichzelf continu test door vragen te beantwoorden over de tekst. En dan bij voorkeur niet pas na het doorlezen van de complete tekst, maar ook al tijdens het lezen.

„Zo moet een leerling de eerder gelezen informatie direct weer naar boven halen. En de leerling weet meteen of het lukt. Op die manier wordt iemand geconfronteerd met de vraag: wat weet ik nu en wat niet?”

Trainen

Volgens Reijners zien maar weinig leerlingen nu het nut in van op deze manier leren. „Leerlingen zijn zo gewend een tekst gewoon maar tien keer door te lezen. Zij denken dat dit een effectieve manier is. Technieken zoals vragen beantwoorden tijdens het lezen van een tekst worden zelden spontaan gebruikt door een leerling. Het is dus aan te raden leerlingen hierin te gaan trainen.”

In het onderzoek van Reijners werd een deel van de leerlingen verplicht om voorgeschotelde vragen tijdens en na het lezen van een tekst te beantwoorden. Deze leerlingen scoorden beter op de toets dan de andere leerlingen die geen vragen hadden beantwoord.

„We hebben nu vragen gemaakt en aangeboden aan de leerlingen. Maar mogelijk werkt het ook wanneer een leerling zelf tussendoor vragen bedenkt. Dan zullen leerlingen wel eerst getraind moeten worden in hoe ze het beste vragen kunnen maken.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!