Puck Roest
Puck Roest Nieuws 30 aug 2016
Leestijd: 1 minuut

‘Kinderen kunnen steeds minder goed schrijven’

Kinderen krijgen op de basisschool onvoldoende les in het schrijven van een begrijpelijke tekst. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht.

„Aan het eind van de basisschool is slechts 30 procent van de leerlingen in staat om een boodschap schriftelijk goed over te brengen”, stellen promovendi Monica Koster en Renske Bouwer. Op de basisschool wordt volgens de onderzoekers met name aandacht besteed aan lezen, woordenschat, spelling en minder aan schrijven.

Lesmethode

De promovendi voerden afgelopen vier jaar onderzoek uit met met 144 leerkrachten en bijna 3000 leerlingen. Vrijdag presenteren ze hun resultaten. Volgens Koster en Bouwer weten leraren niet goed hoe ze de kinderen het schrijven bij moeten brengen.

Ze hebben daarom een lesmethode genaamd Tekster ontwikkeld om het schrijfonderwijs in Nederland te verbeteren. „De methode omvat functionele en motiverende schrijflessen, instrumenten voor het toetsen en beoordelen en scholing voor docenten”, aldus de onderzoekers.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.