Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 14 jul 2016
Leestijd: 3 minuten

Ingress-portals overspoeld met Pokémon Go-fans

Het is de zomer van 2014 als een groepje jongens speurend met hun telefoons in de handen de straten van Rijswijk verkennen. De Google-reality game Ingress is dan, naast Android, ook net beschikbaar op telefoons met IOS.

Zogenoemde portals, plekken in de echte wereld, dienen veroverd te worden. Om dat te doen moeten spelers hun huizen verlaten en zich verenigen bij deze portals, vaak monumenten of andere bekende plekken in een stad. In de buitenlucht, maar via het beeldscherm van de telefoon, wordt vervolgens gestreden, portals worden veroverd en heroverd.

2016: Pokémon Go

Twee jaar later, oftewel zomer 2016, loopt de halve wereld op dezelfde manier met de telefoon in de aanslag speurend door de straten. Niet als Ingress-speler, maar als Pokémon Go-fanaat.

Zelfde spelmaker, ander spel, maar wel met heel veel overeenkomsten. „Ik lach me de ballen uit de broek om de hype rond Pokémon Go”, zegt Walter (nickname: Akitainu), Ingress-fan van het eerste uur en een van de jongens die die zomer van 2014 in Rijswijk liep. „Twee jaar geleden werden wij voor gek uitgemaakt als we een portal zochten met onze telefoons om er te battlen. Nu loopt bijna iedereen er zo bij.”

Portals nu Pokéstops en gyms

Niantic, de maker van zowel Ingress als Pokémon Go, wees destijds een aantal portals aan voor het spel Ingress. Vervolgens werden Ingress-spelers gevraagd zelf ook portals te creëren. Veel van deze portals dienen nu ook als Pokéstops en Pokégyms. En dat maakt de portals plots een heel stuk drukker. „Zag je voorheen een paar mensen met hun mobiel bij een portal staan, dan wist je: ‘dit zijn Ingress-spelers”, zegt Walter. „Maar met al die Pokémon Go-spelers is dat nu een stuk lastiger te zien.”

Toch ergert Walter zich totaal niet aan de Pokémonhype. „Ik vond het een paar jaar geleden vooral mooi om te zien dat gamers, die normaal de hele dag op een zolderkamer zaten te spelen, opeens naar buiten gingen. Met andere spelers bij de portals gingen praten en zo gedwongen socialer werden. Nu zie ik dat weer. Ik denk dat je die interactie straks nog meer gaat zien als de gyms belangrijker worden voor meer Pokémon Go-spelers. Dat zag je bij Ingress ook zo groeien.”

Van simpel naar complex

Ingress begon volgens Walter net als Pokémon Go ‘vrij simpel’, maar is nu uitgegroeid tot een, voor een leek, behoorlijk ingewikkeld spel. „Pokémon Go staat echt nog aan het begin, er zullen steeds meer mogelijkheden worden toegevoegd. Waarschijnlijk vertaald vanuit Ingress", voorspelt Walter. „Zo kunnen wij bijvoorbeeld spullen ‘droppen’ op straat, die een ander teamlid vervolgens op diezelfde plek kan ‘oprapen’ via zijn telefoon. Op diezelfde manier zou je ook Pokémon kunnen gaan uitwisselen tussen teamleden.”

Landje pik

Bij het spel Ingress speelt ‘territorium winnen en verdedigen’ een grote rol. Er zijn twee teams, blauw en groen. Bij Pokémon Go kan er vanaf level vijf ook een team gekozen worden, hier is de keuze uit drie teamkleuren. Bij Ingress worden complete steden ‘veroverd’ onder andere door zoveel mogelijk portals in de kleur van een team te krijgen.

Walter denkt dat dit territoriumding ook bij Pokémon Go een grote rol zou kunnen gaan spelen. Alle gyms in een stad zouden bijvoorbeeld in de kleur van een team kunnen worden gemaakt „Pokémon Go-spelers zijn dit nu aan het ontdekken. Bij ons ontstonden vanzelf onlinegroepen waar we met teamleden strategieën en aanvallen gingen plannen. Dat zal bij Pokémon Go waarschijnlijk vanzelf ook zo gaan.”

Dat Pokémon Go binnen een korte tijd zo populair is, terwijl van Ingress nauwelijks iemand gehoord heeft, deert Walter niks. „Ingress deed niets aan advertising. Pokémon Go verkoopt zichzelf dankzij Pokémon, voor veel mensen herkenbaar. Ik vind het alleen maar heel leuk om dit zo te zien gebeuren.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.