'Zonder training stond ik voor volle collegezaal'

21 april 2016 om 13:25 door Bianca Brasser
'Zonder training stond ik voor volle collegezaal'
Veel promovendi worden niet of nauwelijks voorbereid op lesgeven. Foto: Colourbox

Met zwetende handjes voor een volle collegezaal van de universiteit staan zonder enige training op het gebied van lesgeven, het overkomt een hoop promovendi in ons land. Naast onderzoek doen aan een universiteit, wordt van de meeste promovendi ook verwacht dat zij een deel van hun tijd, in de meeste gevallen tot 20 procent, lesgeven. Maar daarop worden zij niet of nauwelijks voorbereid, zo blijkt uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN).

Geen scholing

35 procent van de ondervraagde promovendi zegt zonder enige scholing op het gebied van lesgeven voor de klas te zijn gaan staan. Van de promovendi die wel een training of cursus kregen, zegt 46 procent dat deze scholing en begeleiding onvoldoende was.

„Twee maanden na mijn aanstelling als promovendus stond ik voor een volle collegezaal”, vertelt een promovendus die anoniem wil blijven aan Metro. „Ik had geen onderwijstraining gehad en was ook nog eens ingedeeld om een vak te geven dat eigenlijk niet binnen mijn vakgebied viel. Het had wel raakvlakken met mijn expertise, maar met een deel van de lesstof was ik niet bekend. Dat maakt onzeker.”

Om zich zekerder te voelen, besteedde ze een volle week fulltime aan het voorbereiden van de eerste les. „Mijn onderzoek stond die week op nul. Via internet en door veel te lezen, probeerde ik me eerst de stof zelf goed eigen te maken en me voor te bereiden op lesgeven.”

Deze promovendus werd na afsluiting van het vak door studenten goed beoordeeld, maar die beoordeling kwam pas maanden na de eerste lessen. „Het was fijn geweest als iemand tijdens het lesgeven al even had meegekeken. Ik deed wat mij goed leek, maar was dit wel de kwaliteit die de universiteit wilde? Zat ik op de goede weg? Zelf kun je dat minder goed inschatten dan iemand met ervaring.”

Verplicht aanbieden

Het ISO en het PNN willen dat het voor universiteiten voortaan verplicht wordt scholing aan te bieden aan promovendi. „Dat betekent niet dat elke promovendus verplicht een onderwijscursus moet volgen, maar het moet wel een mogelijkheid zijn”, zegt Charlotte de Roon, voorzitter van het PNN. „Aan het begin van het promotietraject zal moeten worden gekeken wat de promovendus nodig heeft om goed voorbereid en zelfverzekerd voor de klas te staan.”

Ook wil De Roon dat er gemonitord wordt hoe de promovendi het doen voor de klas. „Nu worden promovendi vooral beoordeeld door studentenevaluaties na afloop van een vak, maar dat is iets anders dan daadwerkelijk vragen aan de promovendus hoe het gaat. Een betere voorbereiding en begeleiding van promovendi kan het onderwijs alleen maar ten goede komen.”

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!