Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 4 apr 2016
Leestijd: 2 minuten

Stomdronken op fiets? 60 keer zoveel kans op ongeval

Denk je na een avondje in de kroeg biertjes tanken goed bezig te zijn door ‘keurig’ op de fiets te stappen naar huis? Dan zit je fout, maar je bent niet de enige.

Na 01.00 uur ’s nachts heeft de grote meerderheid (68 procent) van de fietsers in twee onderzochte uitgaansgebieden meer alcohol in het bloed dan wettelijk is toegestaan. Na 05.00 uur is dat bij 80 procent van de fietsers het geval.

Gemiddeld hebben fietsers tegen die tijd ruim twee keer meer alcohol op dan het wettelijk toegestane alcoholpromillage van 0,5 g/L. Dat blijkt uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), deels gebaseerd op een eerder onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

„Dat is een behoorlijk hoog promillage”, zegt SWOV-onderzoeker Sjoerd Houwing. „En het gaat hier om een gemiddelde, wat dus betekent dat sommige fietsers een veelvoud ophebben.”

Brokken

Een fietser met een slok op heeft volgens het rapport al snel vijf keer zoveel kans op een verkeersongeluk met letsel als een nuchtere fietser. En die kans stijgt hard, naarmate het alcoholgehalte stijgt. Een fietser met vier keer het toegestane alcoholpromillage, heeft zestig keer zoveel kans op een ongeluk met letsel.

Daarmee is de kans dat je als stomdronken fietser gewond raakt, groter dan als dronken automobilist, die diezelfde grote hoeveelheid alcohol opheeft.

 

Kanttekening is wel: fietsers vormen vooral een groot gevaar voor zichzelf. „En daardoor worden dronken fietsers maatschappelijk meer geaccepteerd”, zegt Houwing. „Maar gezien de verhoogde kans op ongelukken met zelfs blijvend letsel is het de vraag of het nog wel past dit gedrag normaal te vinden.”

Het merendeel van de fietsers (60 procent), met en zonder te veel alcohol op, kent niet de juiste wettelijke limiet van alcohol op de fiets of weet zelfs helemaal niet dat er een alcohollimiet geldt op de fiets.

Oplossing?

Maar een kant-en-klare-oplossing voor het probleem is er niet, vreest Houwing.

Meer bekendheid met de wettelijke alcohollimiet voor fietsers zal vermoedelijk geen effect hebben. De fietsers die deze limiet wel kenden fietsten volgens het rapport even vaak met te veel alcohol op als de mensen die met de limiet onbekend waren.

Maatregelen tegen alcoholgebruik door fietsers, zoals bijvoorbeeld extra politietoezicht, mogen van het SWOV niet ten koste gaan van maatregelen tegen rijden onder invloed door automobilisten.

Wel oppert SWOV het idee vervolgonderzoek te doen naar het eventuele nut van meer inzet van alternatief vervoer. Bijvoorbeeld speciaal nachtvervoer rond uitgaansgebieden. En er wordt gepleit voor een brede aanpak om bewustwording van de gevolgen van alcohol te creëren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.