Warme melk? Kamerplant? Slaaptips waar of niet waar?

18 maart 2016 om 08:00 door Bianca Brasser
Warme melk? Kamerplant? Slaaptips waar of niet waar?
Lig je te woelen in bed? Ga er even uit, luidt het advies. Foto: Colourbox

Feest! Het is vrijdag World Sleep Day. Op deze dag, de laatste vrijdag voor de lente, wordt elk jaar het bestaan van slaap gevierd en aandacht gevraagd voor slaapstoornissen. Een goed moment om de vele slaaptips die op het wereldwijde web circuleren eens onder de loep te nemen.

Wat is waar en wat is klinkklare onzin? Metro vroeg het psycholoog en slaapexpert Karin van Rijn werkzaam bij het Slaapcentrum MCH-Bronovo in Den Haag.

Een plant in je kamer doet je nachtrust goed
Niet waar. „Het ziet er misschien leuk uit, maar er zijn bij mij geen onderzoeken bekend waaruit blijkt dat planten helpen bij een goede nachtrust.”

Naakt slapen is beter dan in een pyjama
Niet waar. „Ook hier zijn geen wetenschappelijke onderzoeken van bij mij bekend. Of iemand goed slaapt in een pyjama of niet heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken. Maar de temperatuur van de slaapkamer is wel belangrijk. Het beste is rond de 16, 17 graden.

Vermijd douchen zeker 1,5 uur voor het slapen gaan
Waar. „Bij iedereen daalt de lichaamstemperatuur een paar uur voor het slapen gaan. Door te douchen word je weer warm. Datzelfde geldt voor sporten. Ons advies als je ’s avonds sport of doucht: zorg dat je 1,5 uur voor het slapen gaan klaar bent.

Warme melk en een banaan werken slaapverwekkend
Deels waar. „In melk en bananen zit tryptofaan, een aminozuur dat helpt om te slapen. Maar er zit maar zo’n klein beetje in dat je er niks van merkt. Dan zul je honderden liters melk moeten drinken. Wat wel helpt bij slapen is een avondritueel. Drink je elke avond een glas warme melk dan weet je lichaam dat je daarna gaat slapen. Zo train je je lichaam tot rust te komen.”

Als je ligt te woelen in bed, moet je eruit.
Waar. „Opstaan is beter dan blijven woelen, maar ga dan niet het huishouden doen, tv kijken, lezen of computeren. Hou zoveel mogelijk rust. Bijvoorbeeld door even rustig in de woonkamer te zitten met weinig licht. Geef je lichaam de kans om alsnog in slaap te komen.”

Haal gemiste nachtslaap in met een powernap overdag.
Deels waar. „Voor goede slapers kan een dutje overdag geen kwaad. Maar slechte slapers raden we een powernap af. Mensen met slaapproblemen die overdag slapen, liggen diezelfde tijd ’s nachts vaak wakker.”

Minstens acht uur slaap per nacht is voor iedereen het beste.
Niet waar. „Dit verschilt per persoon. Mijn advies: niet minder dan 6 uur slaap. Het gemiddelde in Nederland ligt rond de 7 uur. Zolang je ’s avonds in bed niet lang wakker ligt en je je ’s morgens uitgerust voelt, zit je goed.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!