Twitter steeds minder populair onder jongeren

25 januari 2016 om 14:38 door Els Anker
Twitter steeds minder populair onder jongeren
Foto: ANP / Roos Koole

Steeds meer Nederlandse jongeren laten Twitter links liggen. Dat concludeert onderzoeksbureau Newcom maandag na een enquête onder ruim tienduizend mensen.

Vorig jaar is 11 procent van alle Nederlandse Twittergebruikers afgehaakt. Van de 15 tot 19-jarigen is bijna de helft definitief uitgelogd en afgemeld. Het jaar daarvoor was al ruim een kwart afgehaakt.

Tijd

Ongeveer 2,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Twitter, waarvan 900.000 mensen dagelijks. De belangrijkste redenen om te stoppen met het gebruik van het sociale platform zijn dat het te weinig oplevert (35 procent), te veel tijd kost (28 procent) en dat mensen zich er niet meer thuis voelen (27 procent).

Newcom verwacht dat Twitter in de komende jaren minder hard daalt, omdat er „een harde kern” overblijft. Twitter is het niet eens met de conclusies van Newcom. Het bedrijf wil geen aantallen geven, maar zegt dat er meer gebruikers zijn en dat het gebruik stabiel is. „Wel onderkennen we een verschuiving van jongeren naar een iets oudere doelgroep.”

WhatsApp

Met bijna 10 miljoen gebruikers is WhatsApp het grootste platform van social media. De berichtendienst wordt op de voet gevolgd door Facebook met 9,6 miljoen gebruikers.

Daarna komen YouTube, LinkedIn, Google+, Twitter, Instagram en Snapchat. Vooral YouTube en Pinterest zijn populair onder jongeren tot 39 jaar. Ruim 52 procent van alle Nederlandse studenten maakt bovendien gebruik van Instagram.

Privacy

Ook al zijn we veel actief op social media, het wantrouwen blijft groot. Twee op de drie mensen maken zich zorgen over het feit dat hun gegevens worden verzameld en doorverkocht. Ook jongeren wantrouwen social media.

Dit vertrouwen blijft dan ook een groot afhaakmotief: ruim 70 procent van de afhakers maakte zich zorgen om de eigen gegevens.

„Het is een beetje dubbelzinnig gedrag”, aldus Neil van der Veer, directeur bij Newcom. „Het gebruik van de sites is giga-hoog, maar iedereen snapt dat ze jou niets verkopen en dat jij het product bent. Daar moet je kien mee omgaan. Zet niet alle informatie online.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

d