Say, cheese! Kaaswinkelexplosie in Amsterdam

Joost Hammann wil dat de smaak en kwaliteit bovenaan ons lijstje komen als het om kaas gaat. Foto: Femmy Weijs

Foto van 'Anne-Fleur Pel'

8 JUN 2017

In de afgelopen 10 jaar is het aantal kaaswinkels in Amsterdam met maar liefst 80 procent gestegen naar 55, meldt het CBS. Dat is ongeveer een kaaswinkel per 15.000 inwoners. Hoe houd je je als oudgediende staande in dit geweld? „Je specialiseren en je blijven specialiseren”, zegt Jeroen Arxhoek van Wout Arxhoek aan het Rokin.

Speciaalzaak

Sinds 1972 is kaasspeciaalzaak Wout Arxhoek gevestigd in hartje Amsterdam. Een echt familiebedrijf die voor zijn klanten de beste producten uit uiteenlopende streken haalt. „Bij ons komen mensen nog gewoon voor een pondje jong belegen kaas, maar ook voor een lekker Zwitserse kaasfondue, een mooi geitenkaasje of truffels uit Italië”, zegt Arxhoek. „En we zijn beroemd om ons broodje grillworst, dat kan niet iedere kaaswinkel zeggen.”

Veel kaaswinkels die er de laatste jaren bijgekomen zijn, richten zich vooral op toeristen. Een woordvoerder van het CBS vindt dat ook niet zo gek. „Er worden ook kaasroutes aangeboden in de hoofdstad. Het is een bekend Nederlands product. Ik kan me indenken dat toeristen graag een stukje willen proeven.”

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Nederlands trots

En dat kan Joost Hammann van De Kaaskamer van Amsterdam op de Runstraat (De 9 Straatjes) zich ook voorstellen. Maar of deze nieuwe winkels de échte Nederlandse trots serveren betwijfelt hij. „Het zijn geen speciaalzaken, maar kaaswinkels die uit de grond schieten”, zegt Hammann die onlangs samen met zijn hoogzwangere Sophie de Loor de zaak heeft overgenomen die haar vader 18 jaar geleden begon. „Zij verkopen bijvoorbeeld kaas die vier maanden gerijpt is als ’oude kaas’, terwijl dit minimaal 1 jaar moet zijn. Dat is zonde. Als kaasspecialist wil je laten zien waarom Nederlandse kaasmakers zo goed in kaas maken zijn.”

Branche-, smaak- en straatbeeldvervuiling noemt hij de ’nieuwe’ kaaswinkels. In geen geval de naam kaasspeciaalzaak waard in zijn ogen. Hammann heeft geen ’toeristenkazen’ in de winkel liggen. „Wij gaan niet mee in die trend.” Last heeft hij niet van de ’kaaswinkelexplosie’. „Wij zijn een heel ander type winkel. Wij krijgen Italianen en Fransen over de vloer die weten wat goede kaas is. Zij vinden ons via goede ratings op internet. Zo komen wij altijd boven drijven. Wij zijn ook blij als toeristen komen. Concurrentie is prima, die strijd gaan we graag aan. Maar voor het straatbeeld zou ik dan liever echte kaasspeciaalzaken zien.”

Het onderspit zal Hammann niet gaan delven en ook Arxhoek maakt zich daar geen zorgen over. „Het zal me ook geen extra klanten brengen, maar het is ook leuk om mensen te horen zeggen als ze ons zien: Hé kijk, een échte kaasboer”, zegt Arxhoek. „Dat heb je ook in Parijs. Je moet eerst langs meerdere winkels die kleine Eiffeltorentjes verkopen, totdat je een echte boulangerie treft. Vroeger had ik het misschien iets drukker, maar tegenwoordig komen in een weekend 1 miljoen toeristen naar Amsterdam. Die kan ik in mijn eentje niet bevoorraden. De korf wordt groter, maar wij blijven lekker ons ding doen.”

Arxhoek richt zich vooral op de Amsterdammer in plaats van de toerist. Hoewel er nu misschien iets meer producten gericht op de toerist in de winkel liggen, verandert het bedrijf uit concurrentieoogpunt niets aan de formule. „Wij zijn van oorsprong een lokale winkel”, zegt Arxhoek. „We leveren aan tante Sien en ome Joop, en aan heel veel horecazaken in de stad. Ik heb liever een lokaal iemand die twintig keer terugkomt, dan één toerist.”


Views

20

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Toeter, toeter, door Amsterdam op de E-scooter!

Met de milieuzone die vanaf 1 januari 2018 in Amsterdam geldt waarbij brom- en snorfietsen van 2010 en ouder de stad niet meer in mogen is dit waarschijnlijk het nieuwe toekomstbeeld in de hoofdstad. Foto: NIU

Foto van 'Daisy Heyer'

VANDAAG, 20:45

Toeter toeter toeter, of ik wilde rijden op een e-scooter? Interessant, want met de milieuzone die vanaf 1 januari 2018 in Amsterdam geldt waarbij brom- en snorfietsen van 2010 en ouder de stad niet meer in mogen is dit waarschijnlijk het nieuwe toekomstbeeld in de hoofdstad. Maar is dat nou wat, zo’n e-scooter?

Stralende exemplaren

Toegegeven: het huidige weer is niet ideaal om een scootertje te mogen lenen. Als ik op een vrijdagmiddag naar de NIU store in de Amsterdamse Van Baerlestraat vertrek regent het nog net niet, maar donkere wolken staan aan de hemel. De store is net geopend, maar de eigenaar heeft in ieder geval voor een jaar getekend en de fonkelnieuwe NIU-modellen stralen je tegemoet.

Hoewel ik van tevoren een aantal exemplaren gezien heb, verbaast het me hoe hip de scooters eruit zien. Ik krijg een donkerblauw exemplaar toegewezen uit de N-serie. Daarnaast is er ook nog een M-serie, een stukje kleiner dan mijn exemplaar en voor het oog ook iets minder aantrekkelijk als je het mij vraagt. Maar mijne, die mag er zeker wezen.

Ervaring

Of ik ervaring heb met scooter rijden? Nou, ik heb van mijn 16e tot mijn 22e een eigen scooter gehad, die nu de stad dus niet meer in mag. Niet dat het wat uitmaakte, want het ding stond alweer een jaartje of vier stil in de garage, omdat hij opeens niet meer aan ging en niemand zin had om er eens aan te gaan sleutelen. En ik zelf kan nog geen spijker recht in de muur slaan, dus een kapotte scooter aan de praat krijgen…

Dat is volgens de eigenaar van de zaak bij een e-scooter dan ook meteen een groot voordeel: ,,Je hebt er bijna geen onderhoud aan”, vertelt hij bij het gereed maken van mijn scheurmonster voor een weekend. ,,Misschien eens in de zoveel jaar een nieuwe accu, maar daar houdt het ook wel een beetje op.”

Simpel in het stopcontact

Als de scooter klaar voor gebruik is krijg ik een korte uitleg over de werking. Mijn scootertje gaat max zo’n 25 kilometer per uur en ik kan op mijn dashboard zien hoeveel stroom er nog in zit. ,,En dan moet ie aan zo’n laadpaal?”, is mijn – best logische, al zeg ik het zelf – vraag. ,,Nee, je kunt de accu eruit halen en binnen in huis of ergens anders gewoon aan het stopcontact leggen.” Oh, dat is meteen een stuk handiger dan ik in gedachten had. Ik zag straks al half Amsterdam vechten om een plekje bij de laadpaal, maar dat blijkt niet nodig. Een simpel stopcontact is genoeg.

Ietwat zenuwachtig stap ik op mijn exemplaar, die ik voor de gelegenheid stiekem ‘Henk’ heb genoemd. Ik had immers alweer vier jaar geen scooter meer gereden en vroeg me angstig af of je dat – net als fietsen – ook niet kon verleren. Ook de eigenaar kijkt mij lichtelijk angstig aan, maar zodra ik gas geef merk ik hoe makkelijk Henk rijdt. Ik heb het scooterrijden gemist!

Met de e-scooter ga je zo'n 25 kilometer per uur. Foto: NIU

Plensbui

Ik ben zo happy dat ik de enorme plensbui die ik over mij heen krijg niet eens zó erg vind. Wel jammer dat ik door mijn jarenlange scooterpauze ben vergeten om handschoenen aan te doen. Dat is – ook op een e-scooter – best wel koud. Maar het schiet best op zo met die 25 kilometer per uur. Voordat ik het weet ben ik thuis, waarna ik de scooter netjes aan een paal verbind. Mijn accu hoef ik (nog lang) niet op te laden.

Het hele weekend reis ik tussen Amstelveen en Amsterdam heen en weer op Henk, die ik maar één keer een nachtje aan het stroom hoef te leggen. Dat kan wel kloppen, want gemiddeld gaan de scooters van NIU zo’n 80 kilometer mee. Wat ik écht fijn vindt aan een e-scooter is dat je als je iemand achterop hebt even hard gaat als wanneer je alleen rijdt én je kunt met elkaar praten omdat een e-scooter bijna geen geluid maakt. Dat laatste werkt trouwens ook soms een tikkeltje nadelig: tijdens dit weekend heb ik tot twee keer toe bijna een duif geraakt, omdat de beestjes niet horen dat je er aan komt.

Alleen maar voordelen

Verder zie ik eigenlijk alleen maar voordelen van de e-scooter. Zelfs zo erg, dat ik overweeg om voor een eigen exemplaar te sparen. Je hebt inderdaad weinig onderhoud en zo’n accu vullen met stroom is in veel gevallen toch net even makkelijker dan ergens benzine vandaan halen. Bovendien is het toch wel erg gezellig dat je kunt communiceren met je maatje achterop, zonder dat je half doof bent van al het geschreeuw. De e-scooter doet absoluut niet onder aan de oude bakkies. En eh... dat gratis parkeren is toch ook wel echt een luxegoed in de altijd drukke stad. Ja, NIU heeft mij met ‘Henk’ echt overtuigd. Sparen maar!


Views

0

Voor 2,3 miljoen kun je in een Gaudi-huis wonen

Het exterieur van het grachtenpandje. Beeld: Funda

Foto van 'Ingelise de Vries'

16 FEB 2018

Stond je in Barcelona uren in de rij om de beroemde Sagrada Familia van binnen te zien? En was je niet weg te slaan uit Park Güell omdat je 'm zo mooi ontworpen vindt? Goed nieuws: je kunt namelijk je eigen stukje Gaudí-geïnspireerde architectuur op de kop tikken. Aan de Amsterdamse Keizersgracht staat een pand te koop waarvan het interieur helemaal is geïnspireerd op de architect.

Flinke hypotheek

Wel zullen de meeste mensen even flink moeten lobbyen bij de bank om zo'n grote hypotheek te krijgen: het pand aan de gracht kost namelijk 2,3 miljoen euro. Daar krijg je wel 237 vierkante meter én een flink dakterras voor. Allemaal geheel in de stijl van Gaudí.

Beeld via Funda

Het penthouse heeft twee woonlagen én is bereikbaar met een lift. Je krijgt er een dakterras bij met bij helder weer een flink uitzicht over de grachtengordel. Goed nieuws: in tegenstelling tot de Sagrada Familia is dit huis wel al voltooid.

Beeld via Funda

Niet subtiel

Het is wel handig om enigszins een liefhebber te zijn van Gaudí, subtiel is de inrichting namelijk niet. Er is gekozen voor de zandkleuren die je in de Sagrada Familia en Park Güell ook ziet en de vormen zijn groots en rond. Mocht je van strak en modern houden, dan is het wijs je 2,3 miljoen toch maar in een ander Amsterdams grachtenpand te steken. Kleinere appartementen in de straat zijn ook zat te vinden.

Beeld via Funda

Ingewikkelde ontwerpen

De Spaanse architect Gaudí werd vooral bekend van zijn Sagrada Familia, een enorme basiliek in Barcelona. In dezelfde stad kun je ook Park Güell bezoeken, dat hij ook ontwierp. De manier waarop hij ontwierp was flink ingewikkeld: na zijn dood is er speciale software gebruikt om erachter te komen hoe de architect zijn werk maakte. Dezelfde software wordt in luchtvaarttechniek gebruikt.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

1

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
Likeability of 5

Wonen in de Bijlmerbajes? Dat kan gewoon!

De gevangenis. Foto: ANP

Foto van 'Cerise van Vliet'

14 FEB 2018

Een gestoffeerde kamer van achttien vierkante meter met eigen toilet in Amsterdam voor maar 250 euro per maand inclusief gas, water en licht. Ideaal! Het is alleen niet heel gezellig. Je woont namelijk in de voormalige gevangenis in de Bijlmer.

Studenten weten hoe lastig het is om een kamer te vinden in Amsterdam. Het lijkt wel alsof de hele wereld in onze hoofdstad probeert te wonen, een woonruimte ligt niet voor het oprapen. Alvast lijkt daar dé oplossing voor te bieden: de cellen in de Bijlmerbajes staan leeg, dus waarom kunnen daar geen studenten in? Op hun website staat een advertentie met de titel: 'Ben jij student en opzoek naar woonruimte in een avontuurlijke woonomgeving in Amsterdam? Schrijf je dan nu in!'

Tijdelijke woonruimte

Binnenkort wordt de gevangenis omgebouwd tot een aantrekkelijke stadswijk onder de naam Bajes Kwartier, maar tot die tijd is een deel van de gebouwen beschikbaar voor onder meer tijdelijke bewoning. Begin maart gaat dit project van start. Je woont dan in de omgeving van het Amstelstation met de metrohalte Spaklerweg op loopafstand. Je hebt een kamer van zo'n achttien vierkant meter en per zes kamers zijn er twee douches en twee keukens.

Een leuk extraatje: het zou zomaar kunnen dat jouw kamer vroeger werd bewoond door Willem Holleeder of Klaas Bruinsma. Zij verbleven eerder al (iets minder vrijwillig) in dit pand. Tot twee jaar geleden waren de treurige flats alleen goed genoeg voor criminelen, schrijft Vice. Daarna veranderde de functie van de torens en werden er vluchtelingen opgevangen. Nu ook zij de plek hebben verlaten, mogen studenten een poging wagen.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


like
user_3a157f3b262db49b6a11983914d68836ef583080_avatar

Views

5

Crimineel steeds vaker jonge Amsterdammer

Een nacht in Amsterdam. Foto: Pixabay

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

12 FEB 2018

Ze zijn laag opgeleid, kansarm op de arbeidsmarkt en hebben een slecht ontwikkeld geweten. Iemand van het leven beroven kost bij hen maar zo'n 2000 tot 5000 euro. Het zijn de jonge criminelen die steeds vaker gewoon uit Amsterdam komen, die korpschef Pieter-Jaap Aalbersberg zorgen baren.

Het lijkt erop dat er in Amsterdam de afgelopen jaren een verschuiving ontstaat naar meer onzichtbare vormen van criminaliteit. Het gaat hierbij om een vermenging van de boven- en de onderwereld, waarbij het vaak draait om conflicten in de drugshandel. Dit leidt onder meer tot wapenhandel, het witwassen van drugsgeld en liquidaties.

Jonge Amsterdammers

Deze ontwikkelingen baren de driehoek van gemeente, politie en justitie zorgen. Volgens korpschef Pieter-Jaap Aalbersberg verandert de dadergroep. Voorheen pleegden voornamelijk professionele hitmannen uit het buitenland liquidaties, voor bedragen van 50.000 tot 60.000 euro. Nu zijn de daders steeds jonger en komen ze uit eigen stad.

Volgens hoofdofficier van justitie Theo Hofstee vergt het oplossen van deze zwaar georganiseerde misdaad een lange adem. Hij noemde ook de recente schietpartij in het buurthuis in Wittenburg, waarbij de zeventienjarige stagiair Mohammed Bouchikhi onbedoeld om het leven kwam. „De ervaring leert dat een aantal liquidaties na geruime tijd wordt opgelost."

Vorig jaar waren er minder geweldsdoden en liquidaties dan het jaar ervoor. Zeventien personen kwamen door geweld om het leven. In 2016 waren dat er 23. Daarvan bestempelt het OM drie als liquidatie, de helft minder dan het jaar ervoor. Dat betekent volgens de driehoek niet dat de onrust in de Amsterdamse onderwereld is afgenomen, gezien het aantal liquidaties en pogingen daartoe aan het begin van dit jaar.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

1

Bejaarde vrouw gearresteerd om ontvoering

Beeld ter illustratie: ANP

Foto van 'Metro'

9 FEB 2018

In Amsterdam is donderdag een bejaarde vrouw opgepakt voor een misdrijf. De 75-jarige vrouw is betrokken geweest bij een ontvoering in 2011.

De vrouw moet voor haar misdrijf nog 179 dagen celstraf uitzitten. Omdat de vrouw zich niet vrijwillig heeft gemeld, besloot de politie haar huis in Watergraafsmeer te controleren om te kijken of ze daar was.

Boodschappen

Daar was de vrouw niet aanwezig. ,,Toen de collega's haar thuis niet aantroffen en op de weg terug uit de lift stapten stond de vrouw met haar boodschappentas voor de lift te wachten," schrijft de politie op Facebook. De vrouw is overgebracht naar een cellencomplex nadat ze haar boodschappen had opgeruimd.


Views

2

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Sleazefest: het wildste feestje van het jaar

Publiek tijdens vorige editie van het wildste feestje van het jaar.

Foto van 'Mario Wisse'

9 FEB 2018

Organisator Björn Ottenheim over Sleazefest Winter Edition, dat morgen voor de tweede keer in Pllek wordt gehouden.

Wat in 1999 begon als een volgens organisator Björn Ottenheim „uit de hand gelopen barbecue” vol aangebrand vlees, koud bier, tequila en vuige bands gespecialiseerd in lo-fi punk en obscure garagerock, is bijna twintig jaar later uitgegroeid tot een internationaal geliefd festival met een zomer- en een wintereditie. Sleazefest is volgens kenners van de wat obscuurdere rockvarianten het opwindendste en wildste feestje van het jaar.

Sleazen aan het IJ

De ingrediënten zijn nog ongeveer dezelfde als destijds, maar de locatie verandert nog al eens. Via Ruigoord, het ADM-terrein, Timboektoe Beach en het Skate Cafe (zomereditie afgelopen augustus), kwam de Sleazefest Winter Edition in Pllek, pal aan het IJ op het NDSM-terrein in Amsterdam Noord terecht, waar het morgen voor de tweede achtereenvolgende keer plaatsvindt.

Vuurwerk

„We hebben een verschrikkelijk vette line-up en eigenzinnige sideshows”, zegt Ottenheim, behalve organisator ook helft van het opzwepende orgelrockduo zZz en een van de grondleggers van Sleazefest. „Tussen bands en cocktails door slaan onze dj’s je om de oren met de sexieste rock-'n'-roll, exotica, beat en garagepunk aller tijden. Alles wordt op gepaste wijze begeleidt door koud bier, de Pussy bar, vuurwerk en een uitzinnig publiek.”

De Diepte

Het festival wordt van meet af aan georganiseerd door vrienden die in café De Diepte een twee thuis hadden gevonden. Een legendarisch café en podium voor garagerock en rock-‘n’-roll bandjes zoals The Black Lips, The Spits en King Khan. „Het was de rock-‘n’-rollste tent van de stad”, zegt Ottenheim. „Talloze garage-, surf- en punkbandjes heb ik er gezien en een sluitingstijd was er praktisch niet. Helaas is het een aantal jaar terug gesloten. Met Sleazefest houden we met deze vriendenclub de eer van De Diepte hoog.”

Zwitserse trash

Die vette line-up waar hij het over heeft komt traditiegetrouw uit alle windstreken, met bijvoorbeeld Reverend Beat-Man (maakt ‘psychobilly trash’) uit Zwitserland, the Devils uit Italië en Los Bastardos, dat ook wel bekend staat als de Spaanse Motörhead. Uit Nederland komen onder anderen ET Explore Me en de garagerockers van Abdomen.

Boomlange kerels

Wat de sideshows betreft: bij Ren Tattoo kun je gratis SLEAZE op je lijf laten zetten, waarna je de rekening aan Ottenheim mag geven, in de Giant Tikibar staan „twee boomlange kerels de beste cocktails te shaken” en bij Jan de Visserman eet je „verse oesters uit de Waddenzee.” En dan de Pussybar, ja, alleen mensen die ooit een editie van Sleazefest hebben meegemaakt weten wat dat is en wat daar gebeurt.

Sleazefest Winter Edition, zaterdag 10 februari van 21.00 tot 05.00 uur in Pllek in Amsterdam Noord. 

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

0

Goed idee? Rolkofferrails ingezet tegen toeristen

Met hesjes en bordjes lopen de toeristen keurig in de pas ©YouTube

Foto van 'Jelmer Visser'

6 FEB 2018

Voor wie wel eens in Amsterdam komt, is het een bekend geluid; het geratel van de rolkoffers die over de straten rijden. Mokum is voor veel toeristen een populair en goedkoop tripje. Ze boeken een vlucht en overnachten in een Airbnb. Hierbij worden zij vaak vergezeld door een rolkoffer.

Amsterdam wordt steeds drukker. De straten worden overspoeld met toeristen. Naast een vervelend geluid, zorgen de koffers op wieltjes ook voor obstructie op de toch al drukke straten van onze hoofdstad. Een paar studenten besloten de 'rolkofferterreur' op geheel eigen wijze aan te pakken. Dit is te zien op de website van Het Parool.

Rolkofferrails

Kunststudenten Linsey Knibbeler en Angel Lohr besloten een rails voor toeristen te maken. "Met zo'n rails lopen de toeristen netjes achter elkaar zodat ze Amsterdammers niet meer voor de voeten lopen," zegt Knibbeler tegen de Amsterdamse krant.

Hoewel een rails met bielzen en treintjes niet haalbaar bleek, werd er met tape toch een speciale rolkofferweg aangelegd. Met veiligheidshesjes, een bord en een fluitje werden de naderende toeristen gemaand om via het nieuwe pad te gaan. De meeste rolkoffertoeristen namen na de aanwijzing van de studenten zonder twijfel het tapespoor.

Lang heeft de rolkofferrails er niet gelegen. Na klachten van winkeliers werden de studenten weggestuurd door handhavers van de gemeente.


Views

7