Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 18 feb 2016
Leestijd: 2 minuten

‘Boete voor NS moet naar extra treinen’

Als het aan de treinreiziger ligt, dan wordt het boetegeld dat NS voor wanprestatie aan de overheid moet betalen uitgegeven aan extra materieel om in een klap een einde te maken aan de volle treinen. Investeren in het op tijd laten rijden van de treinen staat op een tweede plaats.

Dit blijkt uit een poll op Metronieuws.nl. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) zei woensdag dat NS met een „aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid” een boete van een half miljoen euro verdient voor de prestaties op de hogesnelheidslijn in 2015.

‘Haringen in ton’

Uit de poll blijkt dat 65 procent van de reizigers vindt dat het geld besteed moet worden aan extra of langere treinen „zodat je niet als ‘haringen in een ton’ gepropt wordt, schrijft Jacqueline Diks-Oudshoorn op de Facebookpagina van Metro. Ook Iris Alderliesten is er klaar mee om „altijd hutjemutje in de trein” te staan.

Het extra materieel is inmiddels door NS besteld en de vervoerder werkt hard aan het creëren van extra zitplaatsen. Maar de oplevering laat op zich wachten. Het kan de reiziger echter niet snel genoeg gaan en datzelfde geldt voor reizigersvereniging Rover. „Het grootste probleem is het tekort aan zitplaatsen, maar het materieel is in bestelling”, zegt Chris Vonk van Rover.

Intercity Direct

Daarom zou hij het geld het liefst besteed zien aan de Intercity Direct op de hogesnelheidslijn. Deze treinverbinding tussen Amsterdam en Breda viel vorig jaar maar liefst 236 keer uit. „Misschien moet er een waarschuwing op het kaartje komen te staan dat je 10 procent kans hebt dat je de eindbestemming niet haalt”, grapte Barry Madlener, woordvoerder Infrastructuur voor de PVV, woensdag nog tijdens het spooroverleg.

Maar hierover lachen doet Rover niet. Vonk ziet het boetebedrag voor de NS het liefst gestoken worden in het oplossen van de defecten bij de Intercity Direct. „Investeer het geld daar waar het echt misgaat. In beter en extra materieel op de hogesnelheidslijn. Verander structureel iets en ga geen pleisters plakken”, zegt Vonk. „Besteed het vooral niet aan snuisterijen waar de reiziger niet op zit te wachten. Zoals gratis koffie bij vertraging. Dat is een keer leuk, maar de tweede keer wil de reiziger op tijd komen.”

Prijs kaartjes

Investeren in op tijd komen staat bij de reiziger die op de poll heeft gestemd ook op de tweede plaats. Hierna volgen op afstand veiligheid op en rond het spoor en meer comfort in de trein. Ook gaan er stemmen op voor het verlagen van de prijzen van de treinkaartjes. „Het is echt niet te geloven hoe de service en kwaliteit elk jaar maar minder wordt, terwijl de prijzen elk jaar verhoogd worden alsof de reizigers voor eersteklas super-de-luxe ov betalen”, meent Xander Sandokan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.