'Anti-Facebook' Ello maakt onverwacht forse opmars

1 oktober 2014 om 08:41 door Rens Oving
'Anti-Facebook' Ello maakt onverwacht forse opmars

Het is hip, minimalistisch, exclusief en splinternieuw. Sinds vorige week is Ello de nieuwe natte droom voor iedere zelfverklaarde trendsetter op internet. Het kleine sociaal netwerk, dat plechtig belooft om nooit advertenties te plaatsen en de data van gebruikers niet te verkopen, is onder actieve gebruikers liefkozend omgedoopt tot 'anti-Facebook'.

De populariteit van de site, waar je alleen op uitnodiging lid van kan worden is een complete verrassing. De oprichters zijn dan ook volledig overdonderd door de massale belangstelling voor hun site die eigenlijk nog niet af is. "Het zit nog in de testfase en vol met fouten en soms doet het rare dingen. We proberen dat te repareren zo snel als we kunnen", vertelt Ello-oprichter Paul Budnitz tegen de BBC.
Meer dan dertigduizend aanmeldingen per uur kreeg het platform, naar eigen zeggen, de afgelopen dagen te verwerken. Dat zijn er zoveel dat de servers van de website het niet bij konden houden.
Waar de hype vandaan komt is ook voor Budnitz niet duidelijk, maar hij lijkt op weg geholpen door Facebook zelf. Om nepprofielen tegen te gaan vraagt Facebook al enige tijd van gebruikers die achter een pseudoniem schuil gaan om hun echte naam te gebruiken. Doen zij dit niet dan wordt hun account geblokkeerd. Dit 'echte namen' beleid heeft onverwachte gevolgen voor travestieten en andere transgenders die onder een door hen zelf gekozen naam door het leven gaan. Nadat Facebook eerder deze maand een aantal accounts blokkeerde kwam een tegenbeweging op gang die zich onder andere naar Ello verplaatste. Geen onlogische stap, op Ello staan anonimiteit en privacy hoog in het vaandel. Volgens oprichter Budnitz is zijn Ello zelfs helemaal niet te vergelijken met de site van Zuckerberg: "We beschouwen Facebook niet als concurrent. Facebook is een advertentiesite terwijl wij een sociaal netwerk zijn."

In het kielzog van de homogemeenschap volgden hippe vogels uit San Fransisco en de rest van de wereld. Binnen week ging Ello als een lopend vuurtje de wereld over. Die compleet onverwachte populariteit brengt vreemde bijverschijnselen met zich mee. Omdat nieuwe gebruikers moeten wachten op een uitnodiging worden deze inmiddels gretig verhandeld op Ebay en marktplaats. Een Ello-uitnodiging moet op de veilingsites al snel een tientje kosten.
 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
d