Kinderyoga, tovermiddel voor het drukbezette kind

1 maart 2011 om 08:46 door Barbelijn Bertram & Elleke van Duin
Kinderyoga, tovermiddel voor het drukbezette kind

Kinderen hebben een drukke agenda; naast school gaan ze naar voetbal, zwem-, judo-, tennis- of dansles. Tussendoor moet er geoefend worden met lezen of rekenen of ze doen een spelletje op de Nintendo of iPad van hun ouders. Kortom: never a dull moment. Gevolg: overprikkeling met het risico op stress. Yoga helpt de drukke kindergeest te ontspannen. Diverse oefeningen maken het kind bewust van zijn ademhaling en het leert het hoofd even helemaal leeg te maken. Maar yoga is meer dan een moment van rust. Aangetoond is dat yoga de werking van het immuunsysteem verbetert en de functionering van organen, spieren en klieren stimuleert. Daarnaast is yoga goed voor het zelfvertrouwen en verbetert het de concentratie. In het Flevoziekenhuis in Almere bijvoorbeeld is drie jaar geleden onderzoek gedaan naar de effecten van kinderyoga bij kinderen met buikpijn. Zeventien procent van de kinderen heeft regelmatig last van buikpijn, bij 83 procent is geen lichamelijke oorzaak voor de klacht te vinden. Tijdens het onderzoek kregen de kinderen tien yogalessen. Gevolg: de buikpijn nam af dankzij de ontspanningsoefeningen. “Yoga brengt de geest tot rust, daarna kunnen kinderen zich beter concentreren en zitten ze lekker in hun vel”, zegt Wilma Ligthart, kinderyogalerares in Amsterdam. “Spirituele ontspanning is belangrijk, of je nu volwassen bent of nog maar 6 jaar oud.”

Zweverig gedoe? “Welnee, met zweverigheid heeft yoga allang niets meer van doen. Vroeger waren het vooral geitenwollensokken types die zich interesseerden voor dit soort zaken, maar we weten inmiddels allang hoe belangrijk het is om geest en lichaam in balans te houden. Yoga helpt met veel verschillende leuke oefeningen bij het vinden van deze balans”, aldus Chantal van Doesburgh. Zij geeft meditatielessen op basisscholen en heeft een eigen praktijk voor kinderen en bewustzijn. “Spirituele ontspanning is voor iedereen. Maar er zijn mensen die er meer behoefte aan hebben. In mijn praktijk begeleid ik gevoelige kinderen met bijvoorbeeld slaapproblemen, angsten of ADHD. Ik leer ze ontspannen en zichzelf afsluiten voor prikkels van buitenaf, daar hebben deze kinderen moeite mee. Door yoga, meditatie en het in balans brengen van hun energieveld, worden zij rustig”, zegt Van Doesburgh.

Yogaoefeningen zien er erg ingewikkeld uit. Is dat niet moeilijk voor een kind? Ligthart: “Iedereen kan aan yoga doen. Je hoeft er niet lenig voor te zijn zoals veel mensen denken. Tijdens mijn lessen hebben de kinderen niet in de gaten dat ze moeilijke yogahoudingen doen. Ik neem ze mee op reis door de jungle, daar imiteren ze allerlei dieren, waaronder de klassieke yogaposities zoals de slang en kikker. Ze gebruiken hun fantasie en hebben plezier.” Een kinderyogales lijkt dus maar weinig op een les voor volwassenen. Spelenderwijs leren de jonge yogi’s houdingen en leren ongemerkt om bewuster te ademen. Ook meditatie komt aan bod. “In mijn lessen gebruik ik geleide meditatie. De kinderen doen hun ogen dicht en ik vertel waar we heen gaan, naar het strand bijvoorbeeld. Als we op de eindbestemming zijn, mogen ze al hun zorgen en problemen van zich af schudden en puffen. Je zou ze eens moeten horen puffen”, zegt Ligthart. “Kinderen die doen aan spirituele ontspanning staan evenwichtiger in het leven. Ze leven gezonder en bewuster”, zegt Chantal van Doesburgh. Maar zoals met alles, werkt het alleen als het kind zelf graag naar yoga gaat. Van Doesburgh: “Wanneer ze het niet doen voor hun eigen plezier maar voor hun ouders, heeft het niet zoveel zin.” Ook de continuïteit is belangrijk. “Kinderen moeten goed begeleid worden en één sessie is meestal niet voldoende om weer in balans te komen. Nadat een kind bij mij geweest is, zit het een tijdje lekker in zijn vel, daarna wordt het weer onrustig en komt hij of zij langs voor een nieuwe sessie. Het is de bedoeling dat ze na een aantal sessies zelf weten hoe ze moeten ontspannen.”

1. Oefening: de leeuw

Ga op je knieën zitten met je handen voor je op de grond naar buiten gericht, zodat je zit als een statige leeuw. Adem diep in en adem krachtig uit met je tong naar buiten en je ogen wijd open. Doe dit drie keer achter elkaar. Deze oefening is goed tegen verkoudheid. Beweeg je hoofd rustig van links naar rechts, adem rechts in en links uit, daarna wissel je de ademhaling, links in en rechts uit. Adem in en uit door de neus. Dan draai je met je hoofd een rondje, breng je hoofd naar links, naar achteren, naar rechts, naar voren, breng je kin naar je borst. Draai zo een paar keer de linkerkant op. Doe het rustig. Daarna draai je je hoofd de rechterkant op.

2. Oefening: de vlinder                      

Ga met een rechte rug op de grond zitten. Breng je voetzolen tegen elkaar aan en doe je handen om je voeten heen. Breng je voeten zo dicht mogelijk naar je billen toe. Houd je rug recht en flap je benen net als vlindervleugels heen en weer. Adem rustig in en uit door je neus.

In Nederland zijn ongeveer driehonderd kinderyogadocenten met een eigen praktijk. Hoe weet je of je een goede docent hebt gevonden? Er zijn een aantal erkende yogaopleidingen die zijn aangesloten bij de Europese Yoga Unie, zoals de Yoga Academie Nederland in Amsterdam en Intensieve Yoga Scholing in Utrecht. Kijk op de website van de Vereniging Yogadocenten Nederland voor alle erkende opleidingen: www.vyn.nu


 

Yoga is geschikt voor baby’s vanaf vier maanden. Alle zintuigen worden geprikkeld door de combinatie van aanraken, aaien, vasthouden en bewegen. Natuurlijk gebeurt dat op een speelse wijze, met behulp van knuffels en liedjes. Op deze manier komen de kinderen in contact met zichzelf. In de tienerleeftijd wordt er veel van kinderen gevraagd en verandert er van alles. Een yogales is dan een prima rustpunt en een moment waarop kinderen alles van zich af kunnen laten glijden. Er zijn ook yogalessen voor het hele gezin. Je leert elkaar nog beter kennen en op elkaar vertrouwen. Je doet samen oefeningen en er zijn eenvoudige onderlinge massages.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
d