Pierre Oitmann
Pierre Oitmann Entertainment 26 aug 2018
Leestijd: 4 minuten

Oliver Heldens op plastic dieet en zo kun jij helpen

Milieuorganisatie Plastic Soup Foundation heeft zijn krachten gebundeld met Oliver Heldens om aandacht te vestigen op het plastic dat in de oceanen drijft. “Plastic is het nieuwe asbest”, zegt oprichter Maria Westerbos tegen Metro.

Sinds 2011 maakt Plastic Soup Foundation met campagnes mensen bewust van hun plasticconsumptie. Veel plastic dat wij gebruiken, komt in de oceanen terecht en is niet afbreekbaar, dus het blijft bijna oneindig ronddrijven. Dit wordt plasticsoep genoemd. Piepkleine plasticdeeltjes die steeds verder uiteenvallen, zogenaamde microplastics, worden door zeedieren opgegeten en komen zo in onze voedselketen terecht. “Van een Amerikaanse professor hoorde ik dat er in de VS 240 stukjes plastic per oester zitten”, licht Westerbos toe. “Dat zijn nanodeeltjes. Een oester filtert het water. De hoeveelheid plastic verschilt per plek. Op sommige plaatsen, vooral in havens, zijn de concentraties plastic hoger dan plankton. Al het water ter wereld bevat plastic. Er is zelfs in Antarctica plastic in het ijs gevonden.”

Samen de organisatie Charity Gifts heeft Plastic Soup Foundation een nieuw merk gelanceerd, MBRC The Ocean. Het eerste product is een armband gemaakt van nautisch touw, bestaande uit honderd procent gerecycled oceaanplastic. De Rotterdamse dj Oliver Heldens is een van de ambassadeurs. “Ik vond het een goed initiatief om aan mee te doen”, laat hij weten aan Metro. “Het is een probleem waar ik zelf niet veel van af wist en veel andere mensen volgens mij ook niet. Ik wil graag helpen mensen er bewust van te maken hoe groot het probleem is. Het heeft invloed op onze toekomst, op de aarde en alle mensen en dieren.”

Voorbeeldfunctie

Heldens doet mee aan een zogenaamd plasticdieet, waarbij de dj erop let hoeveel plastic hij gebruikt. “Ik zeg bijvoorbeeld dat ik geen rietje in mijn drankje hoef als ik in de club sta”, noemt hij als voorbeeld. “Ook al maak je zelf geen groot verschil, als iedereen het doet, dan scheelt het natuurlijk wél veel.” Westerbos vindt het belangrijk dat jongeren zich bewust worden van hun consumptiegedrag en volgens haar kan iemand als Heldens daarbij helpen. “Oliver heeft zeven miljoen volgers, waaronder veel vrouwen tussen de 18 en 25. Dat is de groep die dadelijk kinderen krijgt, of misschien al heeft. Voor hun is het heel belangrijk stil te staan bij plasticverbruik.”

Zelfs als je niet exact weet wat de omvang van de plasticsoep in de oceanen is, heb je misschien wel eens beelden gezien van dolfijnen en andere zeedieren die verstrikt raken in plastic afval of van weggegooide consumentenproducten die op een strand aangespoeld zijn. “Het probleem is dramatisch groot”, waarschuwt Westerbos. “Ik wil niet doemdenken, want ik ben een positief mens, maar de productie van plastic gaat door en het gaat zelfs weer verdubbelen.” Wetenschappelijk onderzoek zou erop wijzen dat ook planten plastic opnemen. “We ademen het in, we drinken het, we eten het. Het zit in de grond, in de lucht; het is overal. Dus niet alleen in het water.”

Aanpakken bij de bron

De campagnes van Plastic Soup Foundation zijn erop gericht plasticverbruik terug te dringen, niet om het al aanwezige plastic in zee op te ruimen, zoals bijvoorbeeld de Nederlandse organisatie Ocean Cleanup wel doet. “Vooral in awareness heeft dat heel veel nut, want het spreekt tot de verbeelding dat je dat probeert”, schetst Westerbos. “Zo zijn wij mensen; we willen een probleem oplossen. Wij van Plastic Soup Foundation vinden dat je het probleem moet aanpakken bij de bron. Wat dat betreft complementeren we elkaar.”

Binnenkort lanceert Plastic Soup Foundation een platform waar consumenten kunnen zien hoe zij hun plasticverbruik kunnen verkleinen en er is een app, My Little Plastic Footprint. Heldens heeft met zijn ambassadeurschap tienduizend euro weten op te halen voor Plastic Soup Foundation, maar hij sluit uit dat hij zijn plasticdieet in zijn tracks gaat verwerken. “Nee, niet echt, denk ik. Daar zie ik niet de mogelijkheid voor. Het maakt mij niet zoveel uit waar de muziek over gaat. Ik vind de melodieën belangrijk. Hoe het klinkt en welk gevoel het me geeft. Er mag wel een verhaal in zitten, maar het hoeft niet.”

Vijf tips om plasticverbruik te minderen:

1. Vul je waterflesjes bij in plaats van telkens nieuwe te kopen. Na gebruik goed uitspoelen en dan kun je ‘m langere tijd gebruiken. Bovendien veel goedkoper.

2. Geef je een feestje? Gebruik dan geen wegwerpservies of plastic bekertjes en bestek. Hoe vrolijk ballonnen er ook uitzien, ze zijn heel slecht voor het milieu.

3. Een fleecedekentje voelt knus aan, maar zit boordevol plastic (soms gerecycled). Kleine plastic vezels komen na het wassen in de natuur terecht. Dekens van andere stoffen zijn milieuvriendelijker.

4. Was kleding op een lage temperatuur (30 graden) met wasverzachter. Zo slijt je kleding minder snel, omdat kunststof vezels uit bijvoorbeeld polyester dan minder snel in je wasmachine verdwijnen.

5. Neem je eigenboodschappentas mee naar de supermarkt en vermijd producten met onnodige plastic verpakkingen. Je slager, vis- en groenteboer gebruiken amper plastic in hun verpakkingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.