Jasper van Vugt
Jasper van Vugt Entertainment 20 aug 2018
Leestijd: 3 minuten

Ariana Grande toont veerkracht op Sweetener

De rest van haar leven zal er geen dag voorbij gaan zonder dat Ariana Grande niet even aan 22 mei 2017 denkt. Op die dag blies een zelfmoordterrorist zichzelf op voor de zaal waar de Amerikaanse superster zojuist had opgetreden. 22 fans vonden de dood, 139 mensen raakten gewond. Met Sweetener, haar nieuwe album, laat Grande horen zich niet de mond te laten snoeren door terreur.

Ariana Grande hoeft maar in de spiegel te kijken om aan die vreselijke dag in Manchester te worden herinnerd. Dan ziet de 25-jarige zangeres/songschrijver achter haar oor de tatoeage van een bij, het symbool van Manchester, die ze liet zetten ter nagedachtenis van de slachtoffers van de aanslag in die stad. Niet dat ze dat fysieke aandenken nodig heeft, zo laat haar vierde album Sweetener horen. Ondanks de aanwezigheid van wereldsterren als Nicki Minaj, Pharrell Williams en Missy Elliott hangt de schaduw van de aanslag en de nasleep daarvan over het album, getuige de vele referenties. De dagen na de aanslag kon ze niet praten over wat er gebeurd was. Toch is Sweetener geen verdrietig album geworden. Zo is daar de albumtitel: een ‘sweetener’ is, in de woorden van Grande zelf, iets of iemand die ‘licht brengt in een situatie of iemands leven’. Het licht overwint van het donker.

One Love

Hoe veerkrachtig Grande is, bewees ze door twee dagen na de aanslag al een benefietconcert te organiseren in de stad waar het drama plaats vond. Om de familie van de slachtoffers en de gewonden te helpen en als hart onder de riem voor de gewonden organiseerde ze het One Love Manchester Tribute. In het voetbalstadion van Manchester United traden naast Ariana onder meer Coldplay, Justin Bieber en Katy Perry op. De drang om zich niet door schuldgevoel en verdriet tegen te houden is ook terug te horen in ‘no tears left to cry’, de eerste single van Sweetener.

Het liedje gaat over het verdriet dat ze voelde na het drama en haar struggle om dat verdriet te boven te komen. Daarvoor trok ze zich terug uit de publiciteit om de gebeurtenis te verwerken in het bijzijn van familie en vrienden. In het liedje, dat in 88 landen op de eerste plaats in de hitlijsten kwam, zingt ze ‘Ain’t got no tears left to cry’ over het verdriet, om even later haar fans een hart onder de riem te steken door te zingen ‘Don’t matter how, what, when, who tries it / We out here vibin’, we vibin’, we vibin’’. Niemand stopt haar en de Arianators.

Trump

De titel van tweede single ‘the light is coming’ spreekt voor zichzelf, en anders is daar de zin ‘The light is coming to give back everything the darkness stole’ wel; ook hier is de overtuiging aanwezig dat het licht het wint van het duisternis, hoe heftig de situatie ook is. Grande, als een van de weinige popsterren, is nooit bang geweest haar mond open te trekken en een mening te hebben die haar misschien fans zou kosten. Of het nou gaat om rechten voor mensen uit de LGBT-gemeenschap, de politiek van Trump of de Black Lives Matter beweging: ze durft stelling te nemen en zich uit te spreken. Dat doet ze op Sweetener ook. Het was vooraf niet de vraag óf Ariana zou zingen over de gebeurtenis, maar hóe. Ze gunt hier haar fans een blik in haar gevoelsleven van de afgelopen anderhalf jaar, inclusief de donkere momenten. Dat maakt haar muziek een stuk persoonlijker.

Middelvinger

Daarmee is Sweetener niet alleen een nieuw hoofdstuk in de carrière van een van de meest succesvolle en populaire artiesten ter wereld. Het is ook een weergave van de moeilijke tijd die achter haar ligt en een dikke middelvinger naar degenen die haar de mond willen snoeren. Of haar vierde album net zo’n commercieel succes zal worden als haar drie eerdere platina albums zal de tijd uitwijzen. Wat Grande met Sweetener in ieder geval bewijst is dat zij zich niet laat tegenhouden door haat en intolerantie in donkere tijden. Alleen al daarom is Sweetener geslaagd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.