Mode

Vrouw zonder benen is succesvol lingeriemodel

Foto: Twitter/@40sk8

Foto van 'Esther Zandberg'

23 SEP 2015

Iedereen kent wel de Victoria Secretsmodellen die de lingerie van het merk aanprijzen. En iedereen kent sowieso wel het soort foto's waarop lingeriemerken hun kleding willen verkopen. Dat zijn voornamelijk mooie vrouwen met lange benen. Het lingeriemodel Kanya Sesser doet het alleen even helemaal anders. Zij heeft namelijk géén benen.

Lingeriemodel

De 23-jarige is een succesvol lingeriemodel. Ze werd geboren zonder benen. Kanya heeft in al haar levensjaren geleerd zich ondanks haar handicap zo goed mogelijk te redden. Zo gebruikt ze bijvoorbeeld een skateboard in plaats van een rolstoel en loopt ze op haar handen.

Aantrekkelijk

Op haar vijftiende werd het model voor het eerst gescout voor een sportmerk, met veel shoots tot gevolg. Hoewel sommigen het misschien een beetje vreemd zullen vinden dat het model geen benen heeft, is het voor Kanya zelf absoluut geen probleem om haar werk goed te kunnen doen. „Ik ben anders en daardoor voel ik mij aantrekkelijk. Ik heb geen benen nodig om sexy te zijn", vertelt het model aan The Daily Mail. „Model zijn was niet iets wat ik vroeger al als ambitie had. Het kwam op mijn pad en ik vond het geweldig."

1000 dollar per dag

Hoewel het modellenwerk in eerste instantie niet een droombaan voor Kanya was, verdient ze er wel flink geld mee. Per dag krijgt de vrouw namelijk ongeveer 1000 dollar op haar bankrekening bijgeschreven.

Lees ook: Man zonder ledematen is inspirerend spreker

Paralympische spelen

Behalve poseren in lingerie is Kanya ook heel goed in andere dingen. Zo is het model aan het trainen voor de Paralympische Spelen in 2018. Ze wil daar voor Amerika uitkomen met skiën. „Ik zou het modellenwerk en de topsport willen combineren. Shoots doen terwijl ik aan het trainen ben bijvoorbeeld. Ik vind het beide namelijk prachtig."


Views

0

De GumShoe: een Amsterdamse sneaker met een verhaal

Camera videoDe GumShoe: een Amsterdamse sneaker met een verhaal

De roze GumShoe

Foto van 'Sofie Smulders'

21 APR 2018

In Amsterdam wordt er elk jaar zo’n 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat gekwakt. Na het dumpen van sigaretten wordt het Nederlandse straatbeeld het meest vervuild door kauwgom. Publicis One heeft met sneakers met zolen van kauwgom een ludieke manier gevonden om dit probleem in de kijker te spelen.

Het ‘house of brands’ doet veel dingen voor de overheid, zo pakten ze ook deze zaak aan voor de Gemeente Amsterdam. Na het lezen van een artikel over bovenstaand probleem, gingen ze research doen, vertelt Creative Director Mischa Schreuder: „We kwamen erachter dat kauwgom gemaakt wordt van een rubbersoort, maar dat je dat proces ook kunt omdraaien. De Engelse partij Gum-tec® had hiervoor al een techniek ontwikkeld. Toen we ons concept van de sneaker op tafel legden, vonden ze dat een geweldig idee. ‘Als jullie kauwgom uit Amsterdam sturen, maken wij daar korrels van’ zeiden ze. ”

Zo geschiedde. Enkel een zool maakt echter nog geen schoen. Daarom schakelde Publicis One het merk Explicit Wear in voor het design. „Zij weten precies wat scoort bij sneakerlovers. We vonden dat het een fashionable schoen moet zijn, die goed kan verkopen, anders los je het probleem niet op. Dan wordt er namelijk niet over gesproken”, vertelt Schreuder. Uit de koker van Explicit rolde een hip design, met een bovenkant van kwalitatief leer in twee kleuren: roze en zwart met rood. Die laatste zijn de kleuren van Amsterdam en op de zool prijkt de plattegrond van de hoofdstad.

Verder dan 020

Dat is wel heel veel 020, zeker als je de schoen ook in andere steden wil verkopen. En dat willen ze, vertelt Schreuder. „Ons wordt al gevraagd wat we gaan doen als de kauwgom in Amsterdam niet meer voor het oprapen ligt. Daarom zijn we al aan het denken om de Gumshoe ook in Rotterdam of Eindhoven op de markt te brengen. Met een ander design en passende zool natuurlijk. En misschien kan hij daarna ook wel naar Londen of Berlijn.”

Ze hadden gedacht dat het langer ging duren, maar vanwege de aandacht voor de Gumshoe komt hij waarschijnlijk eerder op de markt. Schreuder verwacht dat hij in juni in Hudson’s Bay Amsterdam ligt en hij wordt dan ook online verkrijgbaar. De Gumshoe valt vast in de smaak bij sneakerfans die houden van bijzondere schoenen  „Het is een schoen met een verhaal en dat verhaal staat ook letterlijk in de sneaker geschreven. Dat kan ook echt een reden zijn om hem aan te schaffen.”

Oplossing

De manier waarop Schreuder en zijn team dit project hebben aangepakt is een voorbeeld van hun creatieve werkwijze. „We willen niet belerend zijn. We willen juist iets maken wat de ‘talk of the town’ kan worden. Tegelijkertijd willen we het probleem wel oplossen en daar zijn we nu echt mee bezig. Straks komen er op schoolpleinen en stations bakjes te hangen waar mensen hun kauwgom in kunnen gooien. Meer kauwgom betekent ook: meer sneakers."

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

1

‘Af en toe een printje of kleurtje mag best’

In goede handen bij Lotti. Credit: Marloes van Doorn

Foto van 'Jeroen Haverkort'

20 APR 2018

Online een kledingbox bestellen. Hoe gaat dat in zijn werk? We namen de proef op de som bij House of Einstein.

Intakegesprek

Lotti bekijkt me van top tot teen. „Ik denk maat 50, large. Wijdte zit rond de 32.” Normaal doe je een intakegesprek met een outfitter via Facetime of Skype als je bij House of Einstein een kledingbox bestelt. Maar wij wilden weten hoe dat ‘online personal shoppen’ nu echt werkt en gingen hoogstpersoonlijk bij ze langs voor de personal touch. „Om de juiste kleding voor je te kunnen selecteren, houden we als eerste een telefonische kennismaking”, zegt Lotti. „Hierin neem ik kort met jou je wensen door. Wat vind je mooi? Wat voor werk doe je? Wat zijn je hobbies? Wat is je budget? Wat zijn je maten? Dat soort vragen.”

Mannen

House of Einstein richt zich alleen op mannen. Een bewuste keuze volgens mede-oprichtster Mei Ling Tan. „Er zijn ook wel kledingservices voor vrouwen, maar we willen eerst dit goed doen”, zegt ze. „Daarbij zijn vrouwen ook complexer. Qua figuur, maar ook qua gedrag. De meeste vrouwen vinden het leuk om te shoppen, ook online. Mannen steken anders in elkaar, zijn wat dat betreft functioneler. Tijdsbesparing is voor mannen het belangrijkste om bij ons een box te bestellen. Ze houden over het algemeen minder van zoeken. En als je niet precies weet wat je wilt is het ook heel moeilijk te vinden. Er zijn zoveel aanbieders dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vooral mannen met een fulltimebaan en kinderen hebben een volle agenda. De schaarse tijd die ze overhouden spenderen ze liever aan bijvoorbeeld vrienden en sporten. Het is dan fijn als er een voorselectie is gedaan. En dat is wat wij doen.”

Mede-oprichtster van House of Einstein: Mei Ling Tan. Credit: Marloes van Doorn.

Lotti komt ondertussen terug met een bordeauxrode zomertrui, een blauw linnen overhemd, een olijfgroene polo, een zomers grijs/geel/wit gestreept t-shirt, witte en blauwe sneakers, een spijkerbroek en een lichtgroen colbert. „Volgens mij ben jij best wel een kleurrijk persoon en bovendien komt de zomer eraan”, verklaart ze haar keuze. „Ik hou van smart casual met een twist. Af en toe een printje of kleurtje mag best.”

Relatie

Lotti is een van de vier outfitters van House of Einstein. In haar eentje bedient ze zo’n 800 klanten. „Klinkt veel hè?”, lacht ze. „Maar dat valt wel mee hoor. Het intakegesprek duurt een half uurtje, maar is eenmalig. De gemiddelde klant bestelt twee boxen per jaar. We stellen twee outfits samen waarbij we ons in jou verplaatsen: broek, overhemd, shirt, trui, jasje, sokken, schoenen en soms zelfs ondergoed en accessoires zoals een riem. Maar je kunt bijvoorbeeld ook aangeven dat je geen schoenen van ons wilt ontvangen. Daarnaast hoef je natuurlijk niet het hele pakket af te nemen. Wat je niet wilt stuur je retour. Je betaalt achteraf en alleen voor de items die je hebt gehouden. Daarna is er altijd even contact. Wat vond je leuk? Wat niet? Alles houden we van je bij. Als outfitter bouw ik een relatie op met de mannen in mijn klantenbestand. En wanneer je weer toe bent aan een nieuwe kledingbox kun je mij dat laten weten, zodat ik weer iets moois kan voor je kan samenstellen.”

Tan kijkt goedkeurend naar het stapeltje kleding dat Lotti heeft meegenomen: „Door tijdsgebrek en dat veel mannen het toch wel moeilijk vinden om iets uit te zoeken, vervallen ze snel in de kleuren zwart, grijs en blauw. Op zich is dat prima, maar veel mannen geven bij ons aan dat ze ‘best een keer iets anders zouden willen’, maar ze geven ook aan dat ze niet ‘weten waar ze moeten beginnen’. Het leukste is dat als ze iets anders proberen, ze vaak complimentjes krijgen uit hun omgeving en dan krijgen ze de smaak te pakken.”

Uitstraling

Volgens Tan is de Nederlandse man redelijk modebewust. „De tijd dat er alleen maar een pak werd gedragen is voorbij. Smart casual is veel complexer, maar ze durven het wel aan. Vergeleken met andere landen kleedt de Nederlandse man zich goed. Ze zijn zich bewust van hun uitstraling en zijn over het algemeen expliciet. Maar wel op een nuchtere en functionele manier. Maar dat is de Nederlandse vrouw ook. In Engeland dragen veel vrouwen stiletto’s als ze uitgaan, dat zie je echt niet in Amsterdam. Als ik rondkijk in een club zie ik sneakers en laarzen. Ik vind het een uitdaging om modieuze kledingstukken aan te bieden die ook onderhoudsvriendelijk zijn. Zelf hou ik bijvoorbeeld niet van overhemden die je moet strijken en niet van kleding die de helft van het jaar in de gang hangt omdat het naar de stomerij moet.”

House of Einstein ontwerpt zelf geen kleding. „We hebben zo’n veertig leveranciers. Grote modemerken zoals Tommy Hilfiger, maar ook duurzame merken zoals The GoodPeople. Ook kopen we lokale Nederlandse merken in. Uiteindelijk draait het om kwaliteit. We kopen alleen goede materialen in, geen polyesters. Het moet makkelijk te wassen zijn en fijn om te dragen. Casual met een twist. Zakelijk, maar niet saai.”

Leuke look

Lotti blijkt een timmermansoog te hebben. Dat de olijfgroene polo niet past komt door mijn buikje, maar rondom de schouders en armen past’ie perfect. De slimfitjeans is niet iets wat ik in eerste instantie zou uitzoeken, maar eerlijk is eerlijk: hij zit heerlijk. „Het is leuk als je de pijpen een beetje oprolt”, zegt Lotti. „Met happy socks en sneakers krijg je zo een leuke look.” Ik probeer de blauwe sneakers aan te doen, maar ben aan het klooien met de gespjes. „Mmm, ze zijn niet erg functioneel hè?”, merkt Lotti op. „Maar ik vind ze wel leuk. Het is wat anders, je moet het wel durven.” Als ik alles heb gepast, blijkt dat ik voldoe aan het beeld dat Tan zojuist geschetst heeft van de gemiddelde Nederlandse man. De bordeauxrode trui, de slimfitjeans en het blauwe linnen overhemd bevallen me uiteindelijk het beste. Een keuze die niet extreem gedurfd is, maar die door de jeans toch een beetje buiten mijn comfortzone valt.


Views

3

Sneaker Gumshoe heeft een zool gemaakt van kauwgom

Camera videoSneaker Gumshoe heeft een zool gemaakt van kauwgom

De Gumshoe

Foto van 'Sofie Smulders'

20 APR 2018

Irritant hè, als er een stuk kauwgom aan je schoenzool blijft plakken? Met de introductie van een unieke sneaker met kauwgomzolen moeten bewoners van Amsterdam en omstreken zich bewust worden van het kauwgomprobleem van de stad.

De gumshoes, zoals Amsterdam Metropolitan Area de sneakers gedoopt heeft, moeten mensen aan het denken zetten. Kauwgom ontsiert de straten, blijft zo’n 20 tot 25 jaar plakken en kost miljoenen euro’s om te verwijderen. Bovendien hebben dieren er ook last van. En dan te bedenken dat er alleen al in Amsterdam 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat belandt.

Kaart van Amsterdam

Kauwgom blijkt erg geschikt materiaal om een nieuw soort rubber van te maken. Dat rubber is de basis voor de gumshoe, die op de zool de kaart van Amsterdam heeft staan.

De gemeente Amsterdam ontvangt dit soort creatieve initiatieven voor het schoonhouden van de stad met open armen. „Amsterdam is een stad om trots op te zijn. En een stad die we met elkaar graag netjes houden. De gemeente kan het niet alleen en daarom werken we samen met ondernemers en bewoners”, aldus gemeenteraadslid Marijn Bosman.

Verrassingseffect

Vooral het verrassingseffect van de gumshoe moet bijdragen aan het succes van het initiatief. „Extra regels en beperkingen opleggen om het kauwgomprobleem terug te dringen, zou haaks op onze missie staan. Het gaat tenslotte om de positieve beleving van de stad. Daarom verrassen en inspireren we Amsterdammers met de Gumshoe”, zegt Mischa Schreuder van Publicis One.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

4

Van showroom tot showroem!

Michael Vinke op z'n lofty manner's in z'n showroom Lofty Manner

Foto van 'Iris Hermans'

20 APR 2018

Een transparant kijkje in de steeds vernieuwende wereld der showrooms van het World Fashion Centre.

50

Zelfs de paspoppen van ontwerper Bas Kosters zijn bijzonder

Van gouden skibroek tot badstofrompertje en een sjaal van wasbeerhondstaart. In het World Fashion Centre in Amsterdam is het diversiteit dat de klok slaat. En die heeft al miljoenen keren geslagen, want dit jaar bestaat het business to business centrum waar ontwerpers en agenturen hun nieuwe collecties exposeren voor detaillisten, fashionjargon voor winkeliers die het op hun beurt weer verkopen aan hun klanten, 50 jaar. And still counting, vertelt directeur Marianne van der Linden in de centrale hal die voor iedereen toegankelijk is en net is verbouwd en getransformeerd tot een bescheiden kunsthal met een expositie van Carlo Wijnands. ,,We merken ook hier dat de economie weer aantrekt, de huurders willen uitbreiden naar grotere showrooms en we krijgen steeds meer aanvragen van starters.” Het is overigens niet zo dat iedereen die een showroom wil huren, er zo maar eentje krijgt. ,,We moeten er wel vertrouwen in hebben, zo heb ik onlangs nog een bepaald herenmerk moeten weigeren omdat het te weinig toekomstperspectief had.” Streng doch meedenkend, ,,jonge ontwerpers met een goede visie helpen we graag op weg.”

Vis in het water

Directeur Marianne van der Linden in de centrale hal die net is getransformeerd tot bescheiden kunsthal

,,Hi schat!” Marianne wordt met drie zoenen begroet door ontwerper Freddy Samseer van DEMM, een merk voor ‘de jonge werkende vrouw die er gemakkelijk bij wil lopen’. Naast hem zit de showroom van Gerry Weber, een van de grootste (1400 m2). Er zijn ook kleintjes van 50 m2 en alles ertussenin, licht directeur Marianne toe. En de kosten? Vanaf 110 euro per vierkante meter per jaar. Ze voelt zich als een vis in het water in het centre (let op: met -re) dat uit drie torens bestaat en waar het elke dag anders is. Door de steeds veranderende etalages en collecties, maar ook door alles eromheen, ,,zo waren hier laatst de opnames van het SBS-programma Pottenbakkers, leuk toch?” Behalve showrooms, huisvest het WFC ook een accountant en een modefotograaf, onder andere, vervolgt Marianne wier stijl ‘comfy chic is’. ,,We hebben hier alles in house voor onze huurders en dat gaat alleen nog maar uitbreiden.”

De showroom van DEMM van Freddy Samseer die er een zomers feestje van heeft gemaakt.

Lofty Manner

Michael Vinke staat in zijn showroom Lofty Manner midden in de centrale hal (,,een toplocatie”) en loopt even naar buiten. Nee, op slot gaat-ie niet, lacht hij, ,,ik vertrouw m’n buren wel.” Of concullega’s, want echte concurrentie heerst hier niet. Sterker nog, ze versterken elkaar juist, ,,en we gunnen het elkaar.” Als klanten bij zijn buren zijn (Wiseguys), komen ze ook vaak bij hem. En vice versa. De in Zwolle geboren Amsterdammer vergelijkt het WFC met Amsterdam: ,,alles is hier, ik zit hier supergoed op m’n plek.” Hij was de eerste designer ooit die twaalf collecties per jaar maakt en dat betekent rammend hard werken, beaamt Michael voor wie werkdagen van dertien uur eerder regel dan uitzondering zijn. Zijn doelgroep: vrouwen (al heeft hij tegenwoordig ook een mannencollectie) tussen de 25 en 45 die zich mooi en trots willen voelen (,,the lofty manner”), voor een betaalbare prijs. Het goedkoopste item is nog geen 30 euro, het duurste 89, 95 euro. Van showroom tot showroem, want het gaat lekker met Lofty Manner. Zijn kleding ligt in ruim 200 winkels en elke maand gaat hij met zijn team van 10 man (en vrouw) aan de slag voor de nieuwe collectie. Nu: botanisch en in mei? Dat blijft nog even geheim, knipoogt de jonge ontwerper van nog geen 30, maar vooruit, een tipje van de sluier dan: ,,Het wordt romantisch in mei...”

Zwangere paspop

Het Fur Lab van ontwerper Django

Op de dertiende etage van toren 1 hebben de creatievelingen zich gevestigd, licht Marianne toe. Zo vind je er ontwerper Bas Kosters in zijn korte broek en met petje op achter z’n naaimachine. Om hem heen een scala aan bontgekleurde creaties en paspoppen zoals je ze nooit eerder zag, inclusief eentje met een bolle -zwangere- buik, waaroverheen een glitterjurk is gedrapeerd. Van bonte showroom naar de bontshowroom van designer Django in zijn Fur Lab. Een witte vachtjurk staat in de hoek, ,,gedragen op het filmfestival van Sarajevo en gemaakt van geit.” Een aai (zacht) en ruikje (neutraal, géén geit) over de stof; nu we er toch zijn.

Van geit, van Django

Supertraceerbaar

Hij tovert een enorme sjaal van wasbeerhond uit de kast waarmee je het liefst even over je gezicht wil strelen, zo aaibaar ziet-ie eruit (en dat ook is). Alles gebeurt hier op een ‘sustainable manier’, zodat niets voor niets wordt gemaakt en alles is ‘supertraceerbaar’, van Nederlandse nertsen tot Finse wasberen, iets wat in deze tijd van ‘weten waar alles vandaan komt’ heel erg belangrijk is. Zijn klanten komen veelal uit het buitenland en natuurlijk wordt hij er soms weleens moe van zich altijd te moeten verdedigen met zijn bont, ,,maar ik sta heel erg achter mijn ontwerpen omdat ik weet waar alles vandaan komt en hoe het wordt gemaakt.” Een kijkje in zijn showroom slash atelier waar met grote precisie en respect voor het materiaal wordt gewerkt en je begrijpt meteen waar zijn credo vandaan komt. Keep the craftmanship alive.

Van alles

In de aangrenzende beurshal gebeurt ook altijd van alles, vertelt de enthousiaste directeur tot slot. Van dance-events tot de Japanse beurs en het jaarlijkse politiediner. En het wordt ook gebruikt door de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam. Zo was er eens een jongen die er nogal lekker inzat op een feestje op een zaterdag en Marianne moet weer lachen als ze eraan denkt. ,,Toen hij wegging riep hij: Tot maandag... Dan heb ik hier tentamen!”

LEES OOK


Views

6

4 manieren om duurzaam je modegevoel te behouden

Camera video4 manieren om duurzaam je modegevoel te behouden

Bij het Fair Fashion Festival kun je naar workshops of modeshows over duurzame mode. We proberen er mensen te informeren, zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen.” / Foto: Mara de Pater

Foto van 'E.Westland'

20 APR 2018

Minder lang douchen, vaker kiezen voor een vegetarische of vegan variant van je diner en in plaats van de auto met de fiets naar werk. Steeds meer mensen kiezen ervoor om duurzamer te leven. Maar hoe kun je op een duurzame manier tóch modieus voor de dag komen? Metro zet vier duurzame mode-alternatieven op een rijtje.

Kies voor lease

Of het nu om je telefoonabonnement, Netflix-account of auto gaat: van het maandelijks betalen van een bedrag voor een product of service staan we in Nederland allang niet meer gek te kijken. Maar wist je dat je zelfs je kleding kunt leasen? Het Nederlandse merk Mud Jeans biedt deze mogelijkheid. Voor een eenmalig instapbedrag van 20 euro heb je de broek, vervolgens betaal je één jaar lang 7,50 euro per maand.

Na dat jaar kun je twee dingen doen: je stuurt de spijkerbroek terug en kiest een nieuwe of je houdt de broek. De broek die je terugstuurt wordt gereinigd en weer verkocht. Als de broek niet meer te verkopen is, bijvoorbeeld omdat hij te erg versleten is, wordt de spijkerbroek gerecycled tot een nieuwe jeans. „We zijn in 2013 begonnen, in 2017 maakten we er voor het eerst winst mee. Steeds meer mensen staan dus open voor dit soort alternatieven”, vertelt Mud Jeans-oprichter Bert van Son.

Inmiddels ziet hij dat ook andere modebedrijven het voorbeeld volgen. „In België is er onlangs een winkel geopend die hetzelfde concept toepast bij babykleertjes. Handig, want die heb je natuurlijk maar kort nodig. Wij willen niet met ons groene vingertje wijzen, maar wel laten zien hoe je op een leuke manier óók een spijkerbroek kunt dragen.”

Volg de trends, maar laat de hypes links liggen

Laura Snijder studeerde Fashion & Textile Technologies in Enschede en zag hoe klasgenoten hun eerste carrièrestappen zetten bij fast fashion ketens als H&M, Scotch&Soda of Tommy Hilfiger. Tijdens het schrijven van haar scriptie over duurzame mode merkte ze dat „zo goedkoop mogelijk produceren voor een zo laag mogelijke prijs” haar steeds meer tegen begon te staan. Na haar afstuderen zette ze haar webshop Take it Slow op, en merkt ze dat er steeds meer vraag is naar duurzame mode.

Tweedehands is natuurlijk een optie, vindt Snijder. „Kijk bijvoorbeeld bij United Wardrobe. Het nadeel daarvan is dat je wel in die cirkel van fast fashion blijft. Ik denk dat het belangrijk is dat er een omslag in denken komt. Je hóeft niet meer voor ieder feestje de Kalverstraat in te rennen voor een nieuwe outfit. Word je bewust van je eigen stijl, zodat je minder snel een miskoop begaat. Er is een verschil tussen hypes en trends, die langer meegaan dan één seizoen. Als je een item koopt dat goed bij jouw stijl past en ook bij een trend hoort, kun je zeker nog met de mode meegaan en toch duurzaam blijven.”

Volgens Snijder is het belangrijk om je goed te verdiepen in de wereld van duurzame mode. „Kijk goed of kleding certificaten heeft, zoals Fairwear Foundation. Zulke keurmerken werken onafhankelijk en zijn dus betrouwbaar in hun oordeel. Een praktische tip voor mensen die zich duurzamer willen gaan kleden: gooi niet in één keer je hele kledingkast om, maar begin eens met een paar verantwoorde sneakers, bijvoorbeeld van het merk Veja, of een duurzame spijkerbroek.”

Fair Fashion Festival

Shoppen bij een markt met eerlijke kleding, contact leggen met andere duurzame fashionista’s, workshops en lezingen bezoeken: bij het Fair Fashion Festival draait het om een gezellige middag in het kader van duurzame mode. „Het festival is gratis toegankelijk. We proberen er mensen te informeren, zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen”, vertelt Fair Fashion Festival-organisator Aniek Baltussen.

„In het begin vond ik het ook lastig: ik wilde graag duurzamer consumeren, maar houd nu eenmaal ook van shoppen. Begin bijvoorbeeld door tijdens het winkelen alléén kledingstukken te kopen waarvan je zeker weet dat je er echt blij mee bent. Zou je het ook kopen als het niet ‘maar 5 euro’ was? Dan moet je je afvragen of je dat kledingstuk nodig hebt.”

Tweedehands winkelen of een kledingruil is ook een optie, vindt Baltussen. „Het is leuk om een kledingruil met vrienden te doen. Dingen die je zelf niet meer draagt kun je weggeven aan een vriend of vriendin, andere kledingstukken zijn misschien juist weer beter aan jou besteed. Dit soort evenementen wordt ook veel georganiseerd, en kan dus een leuke eerste stap zijn naar duurzamer consumeren.”

Het Fair Fashion Festival vindt plaats op 27 mei (Groningen), 1 juli (Rotterdam) en 6 oktober (Utrecht).

Foto: Mara de Pater

Thirty wear rule

Dé heilige regel in de wereld van duurzame mode is volgens blogger Sara Dubbeldam van When Sara Smiles de Thirty wear rule. „Stel jezelf bij iedere aankoop de vraag: ga ik dit vaker dan dertig keer dragen? Is het antwoord nee, dan is dit kledingstuk geen duurzame aankoop.”

Een trouwjurk is misschien een goede uitzondering op die regel, maar verder kun je ‘m eigenlijk altijd toepassen. „Ook bij gelegenheidskleding zijn er andere opties dan kopen. Zo vergeten veel mensen dat vriendinnen ook leuke jurkjes hebben hangen, of je kunt naar een kledingbibliotheek, zoals bijvoorbeeld Lena in Amsterdam.”

Volgens Dubbeldam zijn er verschillende tijdloze basics („hoewel ik de term basic nogal denigrerend vind”) die je sowieso vaker dan dertig keer gaat dragen. „Een mooie, simpele, witte zijden blouse bijvoorbeeld. Ik heb er een van Filippa K., een prachtig, duurzaam merk. De perfecte jeans is een behoorlijke zoektocht, maar als je die vindt, is het fantastisch. Voor mij is het een zwarte skinny jeans van Kings of Indigo, gemaakt van eerlijk, biologisch katoen. Mijn lievelingsmerk van duurzame mode is Reformation, die bijvoorbeeld prachtige wikkeljurkjes hebben. Als je investeert in kwalitatieve, mooie basics, kun je dat altijd nog combineren met meer uitgesproken accessoires. Als je dan toch iets nieuws wil dragen, kun je daar leuk mee combineren.”

Sara Dubbeldam van When Sara Smiles

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

0

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

400+

Foto: ANP
Likeability of 5

Rubberen handschoen en plastic jurk: ‘bizar’ is mode

Foto: ANP

Foto van 'Sanne van Rij'

18 APR 2018

Rubberen schoonmaakhandschoenen alleen bestemd voor een schoonmaaksessie of twee? Nee joh, allang niet meer. Calvin Klein verkoopt ze ‘gewoon’ voor 315 euro, net als een scala aan andere modemerken: bizarre mode én prijskaartjes lijken namelijk steeds vaker de trend. Vraag blijft: waarom?

Een afwasje in stijl

De laatste collectie van Calvin Klein verscheen afgelopen september al op de catwalk, maar is nu ook in het online modeschap te vinden: een goed moment om te kijken welke stukken nou écht in het straatbeeld zullen opduiken. We zien een kleurrijke jas op links, een doodnormaal rokje op rechts en t-shirts in overvloed – niks vreemds op het eerste gezicht. Tot je bij de accessoire-afdeling belandt en op een paar felroze, rubberen schoonmaakhandschoenen stuit. Niet bezaaid met diamanten, goud, of andere decadente toevoegingen, wél 315 euro.  Voor een sleutelhanger met enorme pompon betaal je nog tien euro meer.

XXL-crocs

Calvin Klein staat niet alleen in het uitbrengen van dit soort kledij: het lijkt juist eerder trend dan uitzondering te worden. Zo kwam Balenciaga vorig jaar met een tas die prima door het leven kon als de beroemde IKEA-shopper, alhoewel je een geheel nieuwe slaapkamer had kunnen inrichten voor het aankoopbedrag (€1743,-). Topshop ontwierp een totaal transparante, plastic broek, en ontwerper Christopher Kane stuurde modellen in XXL-crocs, knalgeel en mét avocadostickers, de catwalk op. Ze waren al uitverkocht voor ze officieel in de verkoop gingen. En dan, tot slot: de heuptas, die dit seizoen populairder is dan ooit. Plaats de Gucci-variant op je Instagram en je volgeraantal zal een gegarandeerde stijging meemaken.

Comfort = mode

Kortom: ‘lelijke’ mode werkt, schijnbaar. Volgens The Business of Fashion, een vakkundige modewebsite, komt dat voornamelijk door twee dingen: 1) comfort en 2) de hoge socialmediawaarde. Comfort spreekt vrijwel voor zichzelf: sommige bedrijven hebben zelfs hun gehele bedrijf rondom dat punt gebouwd (lees: Ugg). Modetrends zijn altijd aan schommelingen onderhevig, maar een trend heeft veel meer kans om te blijven hangen wanneer-ie makkelijk te dragen is: een heuptas hoef je immers niet over je schouder te hangen en op sneakers kan je aangenamer rondwandelen. Designers maken hier slim gebruik van door luxueuze varianten te maken van, in essentie, ‘onmodieuze’ items.

Hoe gekker, hoe interessanter

De crocs van Balenciaga kwamen flink in het nieuws vanwege de bizarheid van de schoen: het werd zelfs verslagen door de BBC in het Verenigd Koninkrijk. Je kan dus wel stellen dat een hoge socialmediawaarde veel effectievere marketing oplevert dan iedere andere campagne. De croc is uiteindelijk alsnog opgepakt door MatchesFashion.com: de allereerste keer dat de luxe retailer crocs in de verkoop gooide.

Rauw en lelijk

Bregje Lampe, modejournalist bij onder andere de Volkskrant, hangt de populariteit vooral op aan de tijdsgeest. Zo stelt ze in een artikel: „Dat het establishment als een blok valt voor de lelijkheid die als mode wordt gepresenteerd, heeft te maken met de tijdgeest. Op Instagram, veruit het populairste sociale medium in de modewereld, komen zó veel mooie, gelikte plaatjes voorbij, dat je vanzelf begint te verlangen naar iets rauws en lelijks.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


like
user_818e142b2bd8fb22a70551c3bea2eb27492264b0_avatar

Views

0