Erik Jonk
Erik Jonk Lifestyle 14 sep 2015
Leestijd: 3 minuten

Humberto las alleen modebladen en VI

Humberto Tan vond het na tien jaar tijd om met zijn kledingmerk een nieuwe kant op te gaan. Hij vond het Nederlandse merk Van Gils en vertelt aan Metro.

Het was vijf jaar nadat RTL Late Night-presentator Humberto Tan tot beste geklede man van Nederland werd gekozen, toen hij zelf ‘in de kleding ging’. Zijn merk Humberto Tailored For Excellence draait sinds 2004 in de modewereld mee. Tijd voor een frisse blik, dacht Tan. Of, zoals de persberichten melden: tijd om opnieuw te positioneren.

Brandstore

Van Gils werd gevonden en een lijn met pakken, jasjes, luxe shirts en dassen ontworpen. De collectie werd donderdag gepresenteerd in de onlangs geopende Van Gils brandstore in de Amsterdamse Van Baerlestraat. Humberto Tan over zijn ‘stap’.

Waarom Van Gils?

Ik wilde naar een iets hoger segment, met nét wat mooiere stoffen, nét iets luxer. Daar zocht ik een partner voor. Van Gils was een van de gesprekspartners en bleek absoluut de beste.

Wat spreekt je in het bedrijf aan?

Van Gils is stabiel, heeft Nederlandse roots en een heel goed ontwerpersteam. Wat me het meest aanspreekt is de passie voor kleding. Dat spat er bij Van Gils vanaf.

https://www.instagram.com/p/7D250Lvo5W/

Hoe zou je Humberto tailored by Van Gils zelf omschrijven?

Ingetogen, chique en gemaakt van rijke stoffen.

Wanneer is een Humbertocollectie voor jou geslaagd?

Als de kleding representatief en verzorgd is en ik het zelf graag wil aantrekken. Is dat niet het geval, dan is het niks.

Voor wie maak je het?

Voor die man die oog heeft voor kwaliteit, die oog heeft voor klassieke schoonheid en die een goede maar relatief lage prijs wil betalen.

Je ‘hangt’ vanaf 25 september ook in de Bijenkorf. Wat betekent dat?

Inderdaad, daar vond je Humberto nog niet. Het betekent een nieuw hoofdstuk, voor allebei. Voor mij is het goed, maar voor de Bijenkorf is het merk Humberto ook boeiend.

Als je terugkijkt naar de start in 2004, is er veel veranderd?

Ik kan nog steeds niet als een ontwerper praten, want dat ben ik niet. Maar over het algemeen: toen had ik drieknoopspakken, nu tweeknoopspakken. De pijpen van tien jaar geleden waren wijder, pasvormen waren uiteraard anders. Ik had nog geen schoenen en jassen. In ieder geval verandert de markt continu.

Lees ook: Humberto Tan vond de film Nature een hele beleving.

Waar ontstond jouw belangstelling voor kleding eigenlijk?

Ik heb altijd wel interesse in mode gehad. Dat kwam onder meer door mijn beide broers, die ook veel met kleding hadden. Als kind zag ik modeshows op tv en die fascineerden me. Toen ben ik modebladen gaan lezen en bekijken. Ik las alleen modebladen en Voetbal International.

Zie je je kledinglijn nog steeds als hobby of ben je een echte ondernemer geworden?

Ik moet het sowieso leuk vinden, want zoiets doen kost tijd. Maar ja, elke ondernemer wil uiteindelijk wel dat iets verkoopt. Toch moet ik nog steeds blij worden van het vastpakken van een jasje. Dat is voor mij het belangrijkste. Tegelijkertijd kan ik blijven genieten omdat mijn kleding verkocht wordt. Dus beide.

Buitenland

Van Gils CEO Robert Meijer rept al van internationale plannen rond je collectie. Ga je daar in mee?

Plannen zijn plannen, maar een optie is het zeker. Alles valt of staat echter met het resultaat in Nederland.

En ondertussen de bekende pet op in je vrije tijd?

Altijd de pet! Mijn vrije tijd betekent spijkerbroek, polootje, pet. Ik hoef niet zo nodig de hele dag een pak te dragen als ik niet representatief hoef te zijn. Nee hoor, lekker de gympen aan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.