De hipster is dood en dit is wat er nu komt

Foto: YouTube/Vodafone

Foto van 'Jeroen Welling'

Jeroen Welling

14 SEP 2015

De hipster als sociaal fenomeen is, na een lange doodsstrijd, sinds vorige week officieel dood. Toen kwam Vodafone met deze reclame:

Maar niet getreurd. Mashable-auteur David Infante heeft reeds geduid wat er nu komt: de yuccie. Yuccie is deels een afgekorte versie van Young Urban Creative (jonge stedelijke creatieveling) en deels yucky (vies). Yuccies koppelen de anti-ambitie, de hang naar zelfstandigheid en de instelling van ‘ik doe liever iets waar ik gelukkig van word dan iets waar ik heel rijk van word’ van de hipsters van 10 jaar geleden aan de drang naar professioneel succes, het smachten naar erkenning en het nieuwe geld van de yuppen. Sprenkel daar een vleugje vrijblijvendheid van de millennial-generatie overheen en je krijgt de yuccie.

Yuccies zijn het culturele nageslacht van de hipsters en de yuppen. Ze willen succesvol zijn als een yup en zo creatief als een hipster. Ze hebben geen tattoo’s die anderen kunnen zien, want dat is slecht voor de carrière. Hun snorren en baarden zouden tien jaar tijdens de hoogtijdagen van de echte hipster keihard uitgelachen worden de hipsters. Yuccies geloven dat jezelf zijn best geld mag opleveren via een carrière, dat hun ideeën waardevol zijn en dat je je dromen moet volgen. Het zijn de advocaten die stoppen en een festival in Amsterdam beginnen, de bankiers die iets in de mannenmode gaan doen, de pas afgestudeerde international business en management-studenten die een brouwerijtje aan de Maas in Rotterdam beginnen.

Lees ook: De Hipsterparadox (ze bestaan niet)

Maar de grootste definiërende eigenschap van een yuccie is cynisme, betoogt Infante. Het feit dat de jonge creatievelingen van tegenwoordig studies als communicatie, leisuremanagement of ‘iets in de mode’ kozen in plaats van lucratievere studies of studies waar meer werk in te vinden is, is een voorbeeld van het soort egoïstische cynisme van de generatie van de yuccie. Het cynisme van het absoluut ontbreken van ontberingen. De luxe van het niets moeten en alles kunnen. Het idee dat wat je doet iets moet betekenen – en hoeveel en waar dat precies is van minder belang. Het is het cynisme van een onbezorgde jeugd in een onbezorgde tijd.

Dat is wat yuccies definieert. Je hoeft je er niet voor te schamen, maar je hoeft er ook niet persee trots op te zijn. Dat is het juist: het is een beetje yucky.

Checklist

Doe hier de checklist. Als je aan één of meer van deze punten voldoet ben jij misschien ook wel een yuccie. Deze auteur in ieder geval wel.

  • Je hebt Vrijheid van Jonathan Franzen gelezen of in de kast staan

  • Je houdt niet van het idee van gentrificatie, maar vindt al die hippe speciaalbier- en koffietentjes wel heel leuk

  • Je komt graag in Rotterdam, want het is echt in opkomst nu daar

  • Je vindt Seinfeld de beste comedyserie ooit, ook al stopte de serie toen je 16 was

  • Je vermijdt zichtbare tattoo's (niet goed voor je carrière)

  • Je leest de Volkskrant op zaterdag, maar dan niet het nieuws

  • Je hebt duizenden followers op Instagram, maar bijna niemand op Twitter

  • Je deed vroeger iets in de bankenwereld en zegt nog steeds dat je 'in finance' zat


Log in om een reactie te plaatsen

Views

0

Kersttrui nog altijd immens populair

Ho ho ho, tijd voor (de) kerst(trui). / Toa Heftiba, Unsplash

Foto van 'Daisy Heyer'

Daisy Heyer

7 DEC 2017

Met de kerst in aantocht start - naast de zoektocht naar leuke kersttrends voor in de boom - ook de jacht naar die ene perfecte, spuuglelijke kersttrui. Want dat het fleurig gekleurde kledingstuk nog steeds in de mode is, dat is een feit. De kersttrui is voor de derde kerst op rij niet meer weg te denken uit ons kerstritueel.

Dat de oh zo foute, maar toch zo leuke trui, ook dit jaar weer populair is, blijkt uit cijfers van webwinkel Beslist.nl. Die signaleert dat ongeveer een miljoen Nederlanders op zoek zijn naar het perfecte, afzichtelijke exemplaar. De foute kersttrui is bezig aan een flinke opmars en de vraag ernaar is met maar liefst 360 procent gestegen in vergelijking met 2014, toen de kersttrui nog niet mainstream was.

Zó zet je op jonge leeftijd een modewebshop op

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

7 DEC 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Het is amper twee jaar geleden dat Sanne en Milou met hun studenten-ov en samples over de arm door het land reisden – het was een eerste (succesvolle) poging om hun kersverse label Daylliance aan winkels te verkopen. Tussen het schetsen door liep er nog een studie rechten en werkten ze twee dagen per week om de huur te betalen. ,,Als we er nu op terugkijken, denken we: man, hoe déden we het?”

Beeld: Unsplash

Ssst: aanschouw de beste budgetgeheimen van het web

Beeld: Unsplash

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

2 DEC 2017

Een webshop zoals Asos ken je vast al tíjden, en met jou velen anderen. Exclusief zijn de items stiekem allang niet meer, maar de behoefte om zo af en toe de online koopjesjager in je los te laten is daarmee niet afgenomen. Gelukkig kent het web nog een aantal verborgen pareltjes waar je minstens (al dan niet beter) kunt slagen.

Nasty Gal

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Déze sieraden wil je hebben volgens designer Hanna

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

24 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot ontwerper.

Die gouden oorbelletjes waar influencers zoals Vivian Hoorn en Claire Cliteur mee weglopen? Die zouden goed van Hanna Pranger afkomstig kunnen zijn. Ze zette tweeënhalf jaar geleden –naast haar baan- sieradenmerk ‘Eline Rosina’ op en heeft inmiddels een instagramachterban van bijna 13.000 volgers.

Foto: Marcel van der Vlugt

Zó word je een topontwerper volgens Lotte van Dijk

Foto: Marcel van der Vlugt voor FD Persoonlijk

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

16 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van blogger tot ondernemer.

Stomverbaasd was ze, toen bleek dat ze warempel genomineerd was voor het prestigieuze modefestival Hyères. Voor de buitenstaander leek het een stuk logischer – nog voor Lotte van Dijk (25) was afgestudeerd toonde ze al tijdens Paris Fashion Week. Inmiddels timmert ze aan de weg met haar eigen label Atelier.

Illustratie: Bodil Jane

Bodil Jane: "Illustreren is net topsport"

Illustratie: Bodil Jane

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

7 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Bij cupcakes voelt illustratrice Bodil Jane (27) niet héél veel. Daarom tekent ze liever maatschappelijk – maar dan wel in een vrouwelijk jasje. Het resultaat is een felgekleurd portfolio over actuele thema’s: van #girlbosses tot luchtvervuiling.

Eerste warenhuis voor bruiloften geopend in Londen

Aan trouwjurken geen gebrek bij The Wedding Gallery. / Colourbox

Foto van 'Daisy Heyer'

Daisy Heyer

31 OKT 2017

Bruiloft voor de boeg? Dan is Londen wellicht wel een fijne locatie om inkopen te doen. Daar is namelijk een compleet warenhuis voor bruiloften geopend: The Wedding Gallery