De hipster is dood en dit is wat er nu komt

10 juni 2015 om 10:54Jeroen Welling
De hipster is dood en dit is wat er nu komt
Foto: YouTube/Vodafone

De hipster als sociaal fenomeen is, na een lange doodsstrijd, sinds vorige week officieel dood. Toen kwam Vodafone met deze reclame:

youtube: HP9gWwdv-vc

De dood van de hipster

Het zat er al een tijdje aan te komen natuurlijk. De hipster is mainstream geworden. Als iedereen zich afzet tegen de mainstream, dan zet per definitie niemand zich er meer tegen af. Als iedereen een hipster is, is niemand meer een hipster. Duurzaam en handgemaakt zijn tegenwoordig buzzwords van grote bedrijven en de hipsters zelf promoten die producten zonder veel scrupules. Hipsters zijn generiek geworden.

Maar niet getreurd. Mashable-auteur David Infante heeft reeds geduid wat er nu komt: de yuccie. Yuccie is deels een afgekorte versie van Young Urban Creative (jonge stedelijke creatieveling) en deels yucky (vies). Yuccies koppelen de anti-ambitie, de hang naar zelfstandigheid en de instelling van ‘ik doe liever iets waar ik gelukkig van word dan iets waar ik heel rijk van word’ van de hipsters van 10 jaar geleden aan de drang naar professioneel succes, het smachten naar erkenning en het nieuwe geld van de yuppen. Sprenkel daar een vleugje vrijblijvendheid van de millennial-generatie overheen en je krijgt de yuccie. 

twitter: https://twitter.com/mashable/status/608274942854090752

Rijk en onafhankelijk

Yuccies zijn het culturele nageslacht van de hipsters en de yuppen. Ze willen succesvol zijn als een yup en zo creatief als een hipster. Ze hebben geen tattoo’s die anderen kunnen zien, want dat is slecht voor de carrière. Hun snorren en baarden zouden tien jaar tijdens de hoogtijdagen van de echte hipster keihard uitgelachen worden de hipsters. Yuccies geloven dat jezelf zijn best geld mag opleveren via een carrière, dat hun ideeën waardevol zijn en dat je je dromen moet volgen. Het zijn de advocaten die stoppen en een festival in Amsterdam beginnen, de bankiers die iets in de mannenmode gaan doen, de pas afgestudeerde international business en management-studenten die een brouwerijtje aan de Maas in Rotterdam beginnen.

Lees ook: De Hipsterparadox (ze bestaan niet)

Maar de grootste definiërende eigenschap van een yuccie is cynisme, betoogt Infante. Het feit dat de jonge creatievelingen van tegenwoordig studies als communicatie, leisuremanagement of ‘iets in de mode’ kozen in plaats van lucratievere studies of studies waar meer werk in te vinden is, is een voorbeeld van het soort egoïstische cynisme van de generatie van de yuccie. Het cynisme van het absoluut ontbreken van ontberingen. De luxe van het niets moeten en alles kunnen. Het idee dat wat je doet iets moet betekenen – en hoeveel en waar dat precies is van minder belang. Het is het cynisme van een onbezorgde jeugd in een onbezorgde tijd.

Dat is wat yuccies definieert. Je hoeft je er niet voor te schamen, maar je hoeft er ook niet persee trots op te zijn. Dat is het juist: het is een beetje yucky. 

Checklist

Doe hier de checklist. Als je aan één of meer van deze punten voldoet ben jij misschien ook wel een yuccie. Deze auteur in ieder geval wel. 

  • Je hebt Vrijheid van Jonathan Franzen gelezen of in de kast staan

  • Je houdt niet van het idee van gentrificatie, maar vindt al die hippe speciaalbier- en koffietentjes wel heel leuk

  • Je komt graag in Rotterdam, want het is echt in opkomst nu daar

  • Je vindt Seinfeld de beste comedyserie ooit, ook al stopte de serie toen je 16 was

  • Je vermijdt zichtbare tattoo's (niet goed voor je carrière)

  • Je leest de Volkskrant op zaterdag, maar dan niet het nieuws

  • Je hebt duizenden followers op Instagram, maar bijna niemand op Twitter

  • Je deed vroeger iets in de bankenwereld en zegt nog steeds dat je 'in finance' zat