Mediaplanet 26 mrt 2020 / 12:01 uur

Promotieonderzoek: een groot avontuur

Dit artikel is gecreëerd door Mediaplanet.

Promoveren is een net zo interessant als uitdagend traject. Daar kunnen Niels Kuijpers en Jack Pronk je álles over vertellen. De een als gepromoveerde, de ander als promotor.

„Promoveren in de biotechnologie leverde me in eerste instantie vooral heel veel plezier op. Het betekende vrijheid om me volledig te focussen op één onderwerp. Bovendien leerde ik er veel van. Om me ergens in vast te bijten bijvoorbeeld, maar ook schriftelijke vaardigheden”, vertelt Niels Kuijpers. Voor zijn promotie volgde hij BSc- en MSc-opleidingen in Life Science & Technology.

Hoewel het onderwerp genetica al vrij snel een passie was, voelde Niels tijdens zijn studie nog niet direct iets voor een promotie-traject. Hij wilde het bedrijfsleven in. Dat veranderde toen hij tijdens zijn master stage liep bij de onderzoeksgroep van TU Delft-hoogleraar industriële microbiologie Jack Pronk. Destijds kwam hij erachter hoe leuk hij het vindt om zelf nieuw onderzoek te verrichten en zaken uit te pluizen.

Het traject

Afgestudeerden die net als Niels voor een PhD willen gaan, solliciteren naar een promotieplek bij een onderzoeksgroep van een universiteit. Hoogleraar Pronk vertelt: „In vier jaar tijd ontwikkel je je tot volwaardig onderzoeker door zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te doen, met twee ervaren wetenschappers als adviseurs. Publicaties over je onderzoek in internationale wetenschappelijke tijdschriften maken deel uit van het proefschrift, dat je verdedigt voor een commissie van experts. Daarnaast volg je cursussen, over wetenschap en over vaardigheden als schrijven, presenteren en leidinggeven.” Promoveren kan ook in het buitenland, waar trajecten soms drie jaar duren.

Promotieonderzoek: een groot avontuur
Promoveren in de biotechnologie leverde me in eerste instantie vooral heel veel plezier op.'

Uitdagingen

Niels voerde zijn promotietraject uit in de synthetische biologie. In wat ze binnen de TU Delft ‘de gistgroep’ noemen, ging hij aan de slag met onderzoek naar gisten en de rol die gistgenen kunnen spelen bij het versnellen van het gistingsproces dat suiker omzet in alcohol. Vier jaar lang dompelde hij zich vol passie onder in het onderwerp.

„Promoveren is af en toe wat eenzaam, maar het is wel echt jóuw werk en dus ben je ook helemaal zelf verantwoordelijk voor de mate van succes. Dat kan druk geven, maar daar kon ik meestal goed mee omgaan. Ik kwam vooral technologische uitdagingen tegen. Gelukkig kon ik altijd terugvallen op een vakgroep met bevlogen mensen”, zegt Niels.

‘In vier jaar tijd ontwikkel je je tijdens het promoveren tot volwaardig onderzoeker’

Avontuur

Het zijn factoren die horen bij promoveren en het volgens promotor Pronk ook tot “één groot avontuur” maken. Hij noemt het dé kans voor afgestudeerden om hun tanden te zetten in onderzoek dat nooit eerder is verricht. Pronk: “Je weet nooit wat er op je pad komt. Dat maakt het traject zowel onzeker als mooi. Promoveren vergt motivatie, creativiteit en doorzettingsvermogen, wat ertoe bijdraagt dat promovendi zich ook op persoonlijk vlak sterk ontwikkelen. Gepromoveerden vinden een diversiteit aan banen bij bedrijven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen en andere organisaties.”

Gistwetenschapper

In Niels zijn geval lonkte het bedrijfsleven. Hij werd gistwetenschapper bij bierbrouwer Heineken, een mooie kans om zijn passie en kennis in de praktijk te brengen. “Ik ben gistspecialist en buig me over de gistsoorten en processen die zijn vereist voor het ontwikkelen van nieuwe bieren. In mijn werk profiteer ik veel van de kennis die ik opdeed tijdens mijn promotieonderzoek. Toch raad ik anderen niet aan om te promoveren vanuit carrièreoverwegingen. Je moet het vooral doen omdat het je leuk lijkt.” Hier lees je meer.

Redactie Mediaplanet – Marjolein Straatman

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Promotieonderzoek: een groot avontuur
Sluiten