In 10 seconden FB-content beoordelen? Onmogelijk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fa0cfd33049a67bd5aa2425a7a77075d8-1495462426.jpg)
Facebook is van alle sociale media nog steeds het grootste platform, wereldwijd zijn er zo’n twee miljard gebruikers. Per minuut plaatsen we met z’n allen ongeveer 1,3 miljoen berichten. Sommige van die berichten moeten gecontroleerd worden op schokkende, beledigende of aanstootgevende inhoud.
Als jij een bericht voorbij ziet komen dat je niet zint, kun je hier een melding van maken. Een moderator van Facebook krijgt deze melding binnen en moet zijn oordeel vellen over de inhoud. De Engelse krant The Guardian heeft de regels die Facebook voor deze moderatoren hanteert in handen en schokte daarmee het publiek.
Abortus en verminking
Zo mogen beelden van een abortus of zelfverminking wel geplaatst worden, maar president Trump met de dood bedreigen mag niet. Trump zou als president beschermd moeten worden. Zelfverminking live streamen staat Facebook toe, omdat de persoon in kwestie door de video nog gered zou kunnen worden.
Dat toestaan of afkeuren van miljoenen foto’s, video’s en teksten op het sociale medium is natuurlijk een flinke klus. De moderatoren zouden hier volgens de gelekte documenten gemiddeld tien seconden voor krijgen. Binnen tien seconden beslissen deze medewerkers of jij een bericht wel of niet onder ogen krijgt.
Strikte richtlijnen
„Dat is heel snel” zegt Margriet Sitskoorn, hoogleraar neuropsychologie aan de universiteit van Tilburg daarover. „Zo’n beslissing valt alleen binnen tien seconden te maken als het gaat over onderwerpen waar hele strikte richtlijnen voor zijn.” Zoals de regels die dus uitlekten via de Engelse media.
„Het moet een duidelijke regel zijn, die snel te toetsen valt, dan kan het” zegt Sitskoorn. „Maar dan moet je die richtlijnen wel uit je hoofd kennen en de inhoud van het bericht moet duidelijk in te schatten zijn, anders kun je niet zo snel bepalen of de regels worden geschonden.” Elke moderator bij Facebook zou de regels dus van a tot z moeten kunnen dromen.
Grijs gebied
Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk dat op het eerste gezicht niet meteen duidelijk is hoe gruwelijk of aanstootgevend de inhoud van een bericht echt is. „Er is een heel groot grijs gebied”, gaat de hoogleraar verder. „Bij heel veel beelden en filmpjes zijn die richtlijnen niet zo duidelijk, dan wordt het heel moeilijk binnen tien seconden over de eeuwigheid te beslissen, want dat doe je in feite.”
De moderator bepaalt binnen dat immens korte tijdbestek of een video voor altijd mag ronddwalen op het wereldwijde web, of niet. Daar zijn onze hersenen volgens de wetenschapper niet op ingericht, langetermijnbeslissingen nemen we simpelweg op een andere manier. „Als je niet eerder bent blootgesteld aan een bepaalde situatie moet je wikken en wegen om een beslissing te nemen en dat duurt langer.”
Training
Je zou nog kunnen zeggen dat de getrainde moderatoren wel op hun ‘gut feeling’ af kunnen gaan, maar ook dat is volgens Sitskoorn niet helemaal waar: „Gut feeling is meer dan lukraak beslissen. Het is een combinatie van hoge hersenstructuren, waarin de prefrontale cortex samenwerkt met lagere gebieden waarin ons emotie-systeem zich bevindt. Hiertussen zitten banen en als je vaak in een bepaalde situatie heb gezeten, kan je in een soortgelijke moeilijke situatie snel beslissen.”
Dat klinkt ingewikkeld, maar dit zien we vaker bij bijvoorbeeld chirurgen, brandweermannen en politieagenten. „Het is een combinatie van gevoel en training, je brein weet snel ‘oké, eerdere keren is deze situatie zo afgelopen, dit moet ik wel of niet meer op deze manier doen.”
Je kunt jezelf er dus enigszins op trainen: „Maar dan moet je wel aan gelijksoortige dingen blootgesteld worden. Facebook heeft daarmee het voordeel dat mensen een schat aan informatie op het internet zetten, maar tegelijkertijd de valkuil dat alles op internet nieuw en snel moet zijn. Je kunt mensen trainen met overeenkomstige beelden, daardoor zullen ze sneller kunnen beslissen, maar om nieuwe beelden te keuren is tien seconden te kort.”
De moeilijkheid voor de medewerkers van Facebook zit dus vooral in de vaagheid van de eigen regels. „Het gaat met name om de gevallen waar geen duidelijke richtlijnen voor zijn. Waarschijnlijk krijgen de moderatoren maar een seconde of tien om het voor Facebook zo efficiënt mogelijk te houden, maar weloverwogenheid kent geen tijd.”