Jurgen van der Hoeven
Jurgen van der Hoeven Tech 25 aug 2016 / 12:21 uur

WhatsApp gooit deuren open voor adverteerders

Bedrijven kunnen gebruikers van WhatsApp in de toekomst een commercieel bericht met een aanbieding sturen. Een aantal jaar na de overname door Facebook gaat Whatsapp adverteerders mogelijkheden bieden reclame te maken.

Donderdag zal WhatsApp de gebruiksovereenkomst aanpassen, waardoor het mogelijk wordt voor bedrijven om via WhatsApp met klanten te communiceren. Tot nu toe was dat verboden. „Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht”, legt WhatsApp uit in een blog.

Reclame in de app?

Of er ook echt reclame in de app verschijnt, kon een woordvoerder van WhatsApp niet zeggen. Wel is duidelijk dat het door de aangepaste gebruiksovereenkomst mogelijk wordt.

Bovendien gaat Facebook WhatsApp-nummers koppelen aan Facebook, zodat er ‘betere vriendsuggesties’ kunnen worden gedaan en er ‘relevantere advertenties’ kunnen worden getoond. WhatsApp benadrukt dat de privacy van de gebruiker niet in het geding is, omdat de berichten alleen voor jou en de ontvanger te lezen zijn.

WhatsApp belooft dat de inhoud van berichten en telefoongesprekken niet zullen worden gedeeld met Facebook: „De toegenomen coördinatie met Facebook zal ons in staat stellen om dingen te doen zoals het bijhouden van statistieken van de frequentie waarmee mensen gebruikmaken van onze diensten en het bestrijden van spam in WhatsApp."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
WhatsApp gooit deuren open voor adverteerders
Sluiten