Cerise van Vliet
Cerise van Vliet Tech 25 apr 2016
Leestijd: 4 minuten

Hoera! .nl is 30 jaar: de 5 meest onzinnige sites

Hiep hiep hoera! .nl is jarig en wordt vandaag maar liefst dertig jaar! Met deze leeftijd mag de webadreseindiger zich met recht volwassen noemen, want hij beslaat nu ongeveer 5,6 miljoen domeinen.

Dit aantal is een heel klein beetje hoger dan in 2015 en 2014. De markt zit vol, zo ongeveer iedereen die een website met .nl zou willen, heeft er al een. ,,De groei vlakt af, dat is normaal, niets om ongerust over te worden”, zegt de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), die alle .nl-registraties bijhoudt.

.nl is een van de oudste ‘topleveldomeinen’ ter wereld. De ‘godfather van .nl’ is Piet Beertema (72). Hij werkte in de jaren tachtig mee aan een voorloper van het internet. De digitale wereld stond toen nog in de kinderschoenen. ,,We konden elkaar e-mails sturen en er waren nieuwsgroepen. Dat was het wel zo’n beetje. Later konden we ook bestanden ophalen bij andere computers”, zegt Beertema. Hij vroeg in april 1986 of Nederland als een van de eersten een eigen landcode kon krijgen. Binnen twee weken was het geregeld en bestond .nl.

Snel en betrouwbaar

Aan het eind van de jaren 90 begon .nl hard te groeien, want steeds meer mensen kregen een computer in huis. Internet Explorer deed zijn intrede en aansluitingen werden steeds sneller en betrouwbaarder. Op dit moment worden slechts drie landcodes – .cn, .de en .uk – vaker gebruikt. En Beertema weet wel waarom, zijn kindje wordt goed verzorgd: ,,.nl is buitengewoon veilig en betrouwbaar, het is zonder meer een van de beste domeinnamen ter wereld.”

Veilig en betrouwbaar, eigenlijk de beste domeinnaam ter wereld. Dat mag dan zo zijn… sommige mensen maken gewoon sites aan omdat ze het leuk vinden. Dat worden dan sites met de meest onnozele onderwerpen, Metro zette de vijf meest inhoudloze websites voor je op een rij.

1. Alfabedrog

Het alfabet, daar kan niet zoveel mis mee zijn zou je denken. Maar als je alle 26 letters achter elkaar in de zoekbalk intypt (met www. ervoor en .nl erachter) krijg je een doelloze site. Via www.abcdefghijklmnopxyz.nl kom je op een vrij lege site met een kek logo waar ‘A tot en met Z’ te lezen valt.

Verder staan er twee reclamelogo’s onderaan de site waar je op kunt klikken en lijkt het alsof je naar YouTube kunt doorklikken. Er valt echter, naast de reclames, helemaal niks te klikken op de site en heb je er dus ook echt helemaal niks aan.

2. Hallo Jumbo!

Het kan gewoon gebeuren: je wil je boodschappen online alvast klaarzetten bij supermarktketen Jumbo en denkt onschuldig www.jumbosupermarkten.nl in te typen. Maar je typt natuurlijk heel snel en maakt dan wel eens een foutje, zo kom je terecht op www.jumbosupermartken.nl.

En dan krijg je natuurlijk, jawel… Mart Smeets op je scherm, want je schrijft super mart ken. Maar Mart is niet alleen, hij rijdt samen met Ken op Jumbo de olifant. Wij vinden het mooi.

3. Lekker weertje

Soms denk je dat het wel lekker weer is, maar weet je gewoon niet helemaal zeker of je al een korte broek aan kan. Hij zou namelijk zomaar eind april kunnen zijn en toch maar acht graden, bijvoorbeeld.

Als je zeker wil weten of je die dag een korte broek (of jurkje) aankan, kijk je gewoon even op: www.kanikeenkortebroekaan.nl en je ziet het in een oogopslag! Zo kunnen je vrienden je nooit meer uitlachen dat jij de eerste gek in een korte broek bent en je vervolgens de hele dag met kippenvel loopt. Het kan, want kanikeenkortebroekaan.nl zei het!

4. Zingeving

Hoe vaak denk jij het op een dag? Waar ben ik mee bezig, wat doe ik hier? Hopelijk denk je dat niet te vaak achter je bureau, maar zo nu en dan bekruipt je wel eens de vraag waar het leven nu eigenlijk naartoe gaat. En dan stel je jezelf de vraag: waarom ben ik hier?

Wil je een antwoord op die vraag, ga dan gewoon naar www.waarombenikhier.nl, daar vind je een antwoord. Een antwoord zeiden we, geen goed antwoord. Maar alle vrouwen hebben wel even kunnen genieten van een mediterende, knappe, halfnaakte man.

5. Altijd tijd voor bier

Bier, de goudgele beste vriend van ongeveer iedere man. Met een perfecte schuimkraag maakt deze rakker alles goed, maar je kunt ze moeilijk de hele dag door aan je lip zetten. Daarom is deze onnozele site in het leven geroepen: www.ishetaltijdvoorbier.nl.

Op de pagina vertelt een goedgekleed mannetje ons dat het op het moment van schrijven nog geen tijd is voor bier. Het is te vroeg, helaas… We proberen het later nog maar eens.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.