Kasper Hermans
Kasper Hermans Tech 15 mrt 2016 / 08:55 uur

Hogere cijfers bij YouTube-filmpjes dan studieboeken

Studeren via YouTube zorgt in ieder geval bij het vak natuurkunde voor hogere cijfers dan leren uit de voorgeschreven boeken. Dat zegt Manfred te Grotenhuis, socioloog en statisticus aan de Radboud Universiteit. Opmerkelijk genoeg vond hij zijn inspiratie voor dit onderzoek bij een vwo-scholier.

Profielwerkstuk

Nico van de Mortel probeerde namelijk op kleine schaal het effect te meten op zijn school op het Willibrord Gymnasium in Deurne voor zijn profielwerkstuk. Het liet klassen uit VWO-5 en 6 opdelen voor een toets natuurkunde, waarbij een helft leerde uit het boek en de andere via filmpjes op YouTube. Een paar weken later werden de rollen omgedraaid.

De cijfers waren in beide gevallen in het voordeel van de filmpjesgroep. Zij scoorden gemiddeld bijna een punt hoger, dan de leerlingen die enkel hadden geleerd met behulp van tekst. ,,Nico zocht vervolgens contact met mij, want hij wilde voor zijn profielwerkstuk hier graag onderzoek naar doen, maar hij kwam niet helemaal uit de statistiek, die ingewikkelder is dan gemiddeld”, zegt Te Grotenhuis op de site van de universiteit.

Andere vakken

Inmiddels gaan ze het onderzoek uitbreiden samen met Amber Walraven van de Radboud Docenten Academie. Door studenten die stagelopen op middelbare scholen gelijkwaardige proeven te laten doen, willen ze erachter komen of de resultaten op bredere schaal gedragen worden en of het ook voor andere vakken werkt dan natuurkunde.

Bekijk hier zo’n filmpje waarvan de scholieren leren

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hogere cijfers bij YouTube-filmpjes dan studieboeken
Sluiten